Elmaradtál a számlákkal? Új trükkökkel hajthatják be a szolgáltatók

Pénzcentrum
2013. március 18. 05:25

Kritikán aluli a magyar lakosság banki-, telekommunikációs-, illetve közüzemidíj-fizetési hajlandósága. Így a legtöbb hazai szolgáltató új behajtási-követeléskezelési metodikákat kénytelen bevezetni.

Érdekes tendenciára lettünk figyelmesek legutóbbi, "milliókkal tartozik a magyar rezsirekorder" c. cikkünkben. Bár továbbra is kritikán aluli a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága, az E.ON Hungária Zrt. lapunknak küldött adatai szerint a társaság lakossággal szemben fennálló kintlevősége mégis csökkenést mutat. Mindez annak fényében különösen meglepő, hogy az őszi-téli időszakban szezonálisan általában akár 30-40 százalékos kintlevőség növekedést is elkönyvel a legtöbb szolgáltató, mely hagyományosan a karácsonyi-újévi időszakban, illetve a fűtési szezon végén tetőzik. A társaságnál az eredményeket firtató kérdésünkre elmondták: a javuló tendenciát a behajtási metodika szélesítésében látják.

Pedig általánosságban kijelenthető, hogy a kintlevőség mind a lakossági banki-, telekommunikációs-, illetve közüzemi szektorban növekedést mutat. De érdekes számokat mutat az adósságot felhalmozók darabszáma is. Bár a lakossági hiteleknél, a hitelezés leállta miatt a késve fizetők darabszáma csökken, viszont a közüzemi szektorban ugyanez a szám nő. Egyetlen kivételt a telekommunikációs szegmens mutat, ahol a késve fizetők darabszáma rendre stagnálást mutat. A telekommunikációs szektorban viszont magasabb lett az ügyérték, s a lejárttá vált követelések értéke is nagyban nőtt. Az elszomorító számok miatt viszont a legtöbb hazai szolgáltató új behajtási-követeléskezelési metodikákat kénytelen bevezetni. Így pedig egyre inkább előtérbe kerülnek a behajtás szakértői, vagyis a követeléskezelést nyújtó vállalkozások.

"A magyar piacon jellemzően elsősorban a lejárt, vagy már felmondott szerződésekből fakadó követelések felvásárlásáról van szó, s csak nagyon ritkán van példa 0 napos követelés megvásárlására. Ez érthető, hiszen a szolgáltatók - főként a jól fizető ügyfelek vonatkozásában - szeretik maguknál tudni az információkat" - mondta el a Pénzcentrum.hu megkeresésére Felfalusi Péter, az Intrum Justitia Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint a követeléskezelő cégek elsősorban mediátori szerepet töltenek be a gazdasági életben.

A behajtás folyamata

A követeléskezelő cégek első körben tájékoztatják az adóst a követelés fennállásáról. Reklamáció esetén pedig - mely adódhat valamilyen félreértésből vagy adminisztrációs hibából - tényleges mediátorként vesznek részt. Amennyiben az érintett átmenetileg fizetésképtelenné válik, tehát nem képes rendezni tartozásait, akkor részletfizetés felajánlásával segítik az adóst. Összességében a részletfizetés a leggyakoribb konstrukció, de adott esetben a további kamatozástól való eltekintés, esetleg kamatkönnyítés, és nagyon ritka méltányossági esetekben a követelés bizonyos részétől való eltekintés is előfordulhat. Abban az esetben, ha az illető teljesen elzárkózik a követelés rendezésétől, akkor a követeléskezelő cég jogi útra tereli a követelést. Az engedményezett követeléseknél hasonló a helyzet, de az engedményezőnek sokkal nagyobb a mozgástere.

Jogilag alapvetően a megbízóval való megállapodásig terjednek a követeléskezelő lehetőségei. A behajtás folyamata ennek fényében általában a következő. Először adminisztratív eljárás indul, melynek fázisai: levélben tájékoztatás, kontaktus felvételi kísérletek, kapcsolat felépítése. Ebben a szakaszban valamifajta konszenzus kialakítása a cél, kizárólag abban az esetben ismétlik meg a felkeresést, amennyiben nem sikerül elérni a keresett személyt vagy az nem tartja be az ígéretét. Az adminisztratív eljárást követően jogi eljárás indul, mely magánszemélyek esetén fizetési meghagyást jelent. Jogi eljárásban a közjegyző felé indul fizetési meghagyás, melynek ellent mondhat 15 napon belül, ilyenkor az engedményező eldöntheti, hogy peresíti, vagy sem. Ha nem perel, akkor jogerőre emelkedik, és behajthatóvá válik a követelés. Ilyenkor végrehajtó kijelölését kérheti, aki a végrehajtói törvényben lefektetett "fokozatosság elve" alapján jár el.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

"A tapasztalat az, hogy egyre több "workout" faktor cég a jogi eljárás felé megy. A jogi eljárások tekintetében az alapjogi biztos szeretné a végrehajtási eljárást tökéletesíteni. Alapvetően erősebb törvényi szabályozás várható, a PSZÁF ajánlására alapozva pedig a követeléskezelési törvény is megvalósulhat" - mondja Felfalusi Péter. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a PSZÁF ajánlása, csak az együttműködő adósokra vonatkozik. A lakossági fogyasztókra érvényes legfontosabb változtatások, hogy május 1-től minden hívás rögzítésre kerül, illetve a létrejött kommunikáció sűrűsége heti szinten nem lehet több mint 3 alkalom. Továbbá a követeléskezelőknek tájékoztatási kötelezettségük van. A bank is követeléskezelő, egészen addig, amíg nem adja át követeléseit - tehát addig rá is vonatkozik ez a kötelem. A közeljövőben várható szabályozásoknak köszönhetően az adósok, és nem a tartozásukat követelők fizetik meg a késedelem díját.

Ugyanakkor a PSZÁF ajánlása alapján megfogalmazott változtatások tovább nehezítik a követeléskezelők pénzügyi helyzetét, hiszen ezek addicionális költségeket rónak a cégekre. A követelésvásárlásnál teljesen változó a haszonkulcs alakulása, hiszen nagyban függ a követelésállomány megvásárlásától, a behajtás gyorsaságától, és egyéb tényezőktől is. Felfalusi szerint jelen pillanatban az mondható el, hogy a haszon a követeléskezelés szempontjából annyira leesett, hogy a legtöbb cég a piacon ma veszteségesen dolgozik. A díjak - részben a piac nyomására - csökkentek, miközben a behajthatóság is csökkent, tehát kisebb sikerdíjjal kevesebb behajthatóság történik. A követelésvásárlásnál a vételár a válság előtti egy évnél rövidebb idővel szemben most már 1,5 - 2 év alatt térül csak meg.

 

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. május 17. 00:33
A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi sajtószervezet az Európai Bizottsághoz fordult a m...
Kasza Elliott-tal  |  2025. május 16. 18:04
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
ChikansPlanet  |  2025. május 16. 11:10
A Dél-kaliforniai Egyetem új kezdeményezése Kalifornia állam közel 6,5 kilométernyi csatornarendszer...
Holdblog  |  2025. május 16. 09:46
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 18. vasárnap
Erik, Alexandra
20. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 17. 19:20