Pénzcentrum • 2011. szeptember 23. 11:05
2011 I. félévében a pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos 1 996 db beadvány tette ki a Felügyelethez érkezett összes fogyasztói panasz 63 százalékát. Ez az arányszám igen magasnak tekinthető, még akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy a beérkező pénzpiaci témájú kifogások száma 2010 elejétől negyedéves időszakonként folyamatosan csökkenő tendenciát mutat.
A pénzpiaci szektornál kiemelendő, hogy a tárgyfélévben leginkább a szolgáltatás minőségével, az elszámolások, megbízások teljesítésével és az egyéb ügyviteli hibákkal összefüggő panaszokkal fordultak a Felügyelethez. Ezek együttesen az össz-beadványszám mintegy felét tették ki. A tájékoztatási hiányossággal, a jutalék, költség, díj, illetve a törlesztőrészlet mértékével kapcsolatban is csökkenő tendenciával ugyan, de még mindig jelentős számú megkeresés érkezik a Felügyelethez.
2011 I. félévében a szektor intézményeihez összesen 87 160 db pénz- és tőkepiaci ügyet érintő panasz érkezett, ezek közül a legtöbb az elszámolások, megbízások teljesítésével (24,5 %), a különféle nyilvántartási, ügyviteli hibákkal (16,2 %) és a jutalékok, díjak, költségek mértékével (14,7 %) volt kapcsolatos. E három típus a pénz- és tőkepiaci szektor panaszainak több mint 55 százalékát adta, ugyanakkor a szolgáltatások minőségét és a hiányos.
2011. I. félévben piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben érkeztek beadványok a pénzpiaci szektor tekintetében a Magyar Cetelem Bank Zrt.-re, illetve a Budapest Bank Nyrt.-re. A tárgyfélévben piaci részesedéséhez mérten csekély számú panasz érkezett az MKB Bank Zrt.-re, a K&H Bank Zrt.-re, illetve az UniCredit Bank Hungary Zrt.-re és az UniCredit Jelzálogbank Zrt.-re. A 6. sz. statisztikai mellékletben nem szereplő intézményekre statisztikailag nem releváns mértékben érkeztek beadványok.
Az intézményeknél kezelt ügyfélpanaszok esetében piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben az OTP Bank Nyrt.-re és az OTP Jelzálogbank Zrt.-re, a Credigen Bank Zrt.-re, a Budapest Bank Nyrt.-re, valamint a K&H Bank Zrt.-re érkeztek beadványok.
Piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett az ERSTE Bank Nyrt.-re, az FHB Kereskedelmi Bank Zrt.-re és az FHB Jelzálogbank Nyrt.-re, illetve az AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepére.
Az intézményekhez érkezett bejelentések esetében a K&H Bank Zrt.-re érkezett panaszok aránya jelentősen nagyobb, mint a Felügyelethez érkezett beadványoké, azonban a Magyar Cetelem Bank Zrt. esetében az intézményhez érkezett panaszok aránya jóval kedvezőbb, alacsonyabb.
A Felügyelethez érkező fogyasztóvédelmi beadványok megoszlását figyelemmel kísérve megállapítható, hogy 2011 első félévében az összes fogyasztói beadvány közel egyharmadát a biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek (929 db) tették ki. Ez az arányszám a teljes pénzügyi piacra vetítve még akkor is magasnak tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy - a pénzpiaci szektorhoz hasonlóan - a beérkező biztosítási témájú beadványok száma 2010-től kezdve félévről félévre csökkenő tendenciát mutat. 2011 II. félévére a 2010. I. félévi érték 50,2 százalékos csökkenése figyelhető meg.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A biztosítási tárgyú beadványok szolgáltatástípusonkénti megoszlásából kitűnik, hogy azok főként a nem-életbiztosítási termékeket érintették. A beadványok legnagyobb része a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási termékekkel kapcsolatban érkezett (350 db), annak ellenére, hogy e területen az előző félévhez viszonyítva mintegy 19 szazalékos visszaesés következett be. A második legtöbb beadványt a lakásbiztosításokkal összefüggésben nyújtották be (184 db), ez esetben a csökkenés mértéke igen jelentős, 52,1 százalékos; ezzel együtt az e két terméktípusra érkező bejelentések teszik ki az összes biztosítási tárgyú beadvány 57,5 százalékát. Figyelemre méltó továbbá, hogy a cascoval kapcsolatos bejelentések száma 2010-től kezdve folyamatosan csökkenő tendenciát mutat.
2011 első félévében a piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben érkeztek panaszok a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-re, a Genertel Biztosító Zrt.-re és a Közlekedési Biztosító Egyesületre. A tárgyfélévben piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett az ING Biztosító Zrt.-re, a Magyar Posta Biztosító Zrt.-re és a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-re, valamint az AEGON Biztosító Zrt.-re. A 10. sz. statisztikai mellékletben nem szereplő intézményekre statisztikailag nem releváns mértékben érkeztek beadványok.
Az esetleges fogyasztóvédelmi anomáliák észlelése és a problémák azonosítása szempontjából fontos jelzéseket hordoznak az ügyfelek által tett fogyasztói bejelentések, panaszok. Erre vonatkozóan egyrészt a Felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok, másrészt az Ügyfélszolgálathoz érkezett megkeresések jelentenek értékes információs bázist.