Pénzcentrum • 2010. szeptember 20. 15:24
A Rogán Antal és Kósa Lajos fideszes képviselők által felvetett nyolc ponthoz hasonló, ám a hitelezési gyakorlat kiszámíthatóságát szem előtt tartó javaslatokat tett ma közzé honlapján a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hitelesek megsegítése érdekében.
2010.09.17 15:40
Kósa Lajos: fizesse mindenki a hitelét!
A Magyar Nemzeti Bank a bankok erőfölényének megszűntetése és a hiteltörlesztők fokozott védelmének érdekében már korábban jogszabályok megalkotására tett javaslatot - emeli ki az MNB közleménye. Az MNB által kidolgozott megoldáscsomag célja hasonló, mint a Rogán Antal és Kósa Lajos képviselők által felvetett 8 pont szándéka, ugyanakkor úgy vélik, az MNB javaslatai figyelembe veszik az üzleti környezet kiszámíthatóságát, nem rontják a bankok hitelezési hajlandóságát, így támogatják a magyar gazdaság fellendülését. Az MNB szerint a bankok erőfölénye főként a hiteltermékek árazásában jelenik meg, így a jegybank úgy látja, hogy az ügyfél és a bank viszonyában ezen a ponton szükséges beavatkozni. Ezért az MNB azt javasolta a jogszabályalkotásért felelős Kormány számára, hogy alkosson jogszabályt, mely szerint:
- a fogyasztók számára kétféle hiteltermék kínálható a jövőben: nem növelhető felárral referenciakamathoz kötött vagy hosszabb (években mérhető) kamatperiódusra rögzített kamatozású termék;
- illetve e szabályok a fennálló hitelállományra is alkalmazandóak legyenek.
Ezen túl menően, egyetértve a PSZÁF által felvetett, a devizahitelek törlesztési árfolyamával kapcsolatos problémával, felhívta a jogalkotó/szabályozó figyelmét olyan jogszabály megalkotásának szükségességére, mely:
- kizárja a törlesztésnél alkalmazott árfolyamrés ügyfelek számára hátrányos szélesítését;
- korlátozza a marzs lehetséges mértékét;
- illetve lehetővé teszi a hitelek devizában történő törlesztést is.
A nemrégiben napvilágot látott, Rogán Antal és Kósa Lajos képviselők által felvetett 8 pont szándékával, azaz a bankok erőfölényének megszűntetésével és a hiteltörlesztők fokozott védelmével a jegybank egyetért. Ugyanakkor fontos szerintük hangsúlyozni, hogy a javaslatok az ügyfél és a bank viszonyában nem a megfelelő ponton avatkoznak be, így a problémát valójában nem kezelik, sőt nem kívánt következményekkel járhatnak. A képviselői előterjesztés közül a késedelmi kamat elengedésére, a hitelfutamidő egyoldalú meghosszabbítására és a "tiszta lapra" tett javaslatok (a banki követelésnek a fedezetül szolgáló ingatlan értékének 100 százalékában való maximalizálása) kiszámíthatatlan üzleti környezetet teremtenek és nagyban ronthatják az adósok hitel-visszafizetési hajlandóságát, illetve emiatt arra késztethetik a bankokat, hogy egyre kevésbé hitelezzenek - vélik a jegybanknál. Így a beavatkozás látszólag védi az ügyfelek érdekeit, valójában azonban a hitelhez jutás megnehezülésén keresztül éppen a szándékolttal ellentétes hatást válthat ki.
1. Az ügyfél számára hátrányos esetekben megtiltanák az egyoldalú szerződésmódosítást.
2. Tiltanák az önkényes kamatemelést.
3. Előírnák a középárfolyam alkalmazását.
4. Megteremtenék az ingyenes előtörlesztés lehetőségét.
5. Automatikusan öt évvel meghosszabbítható legyen a törlesztési idő.
6. Az adóssal szembeni követelés a jelzáloggal terhelt ingatlan aktuális értékének szász százalékát nem haladhatná meg.
7. Tartós fizetésképtelenség esetén megtiltanák minden büntetőkamat, késedelmi kamat, valamint extra díj és költség felszámítását.
8. A felsoroltak nem terjedhetnek ki sem az üzleti célú befektetésekre, sem a második vagy harmadik ingatlanhitelezésére.
A Magyar Nemzeti Bank javaslatai
1. A fogyasztók számára kétféle hiteltermék legyen kínálható a jövőben: nem növelhető felárral referenciakamathoz kötött vagy hosszabb (években mérhető) kamatperiódusra rögzített kamatozású termék.
2. E szabályok a fennálló hitelállományra is alkalmazandóak legyenek.
3. Zárják ki a törlesztésnél alkalmazott árfolyamrés ügyfelek számára hátrányos szélesítését.
4. Korlátozzák a marzs lehetséges mértékét.
5. Tegyék lehetővé a hitelek devizában történő törlesztést is.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
1. pont némileg szigorít a Magatartási Kódexben foglaltakon, hisz csak abban az esetben tenné lehetővé a kamat emelését, amikor a bank forrásköltsége megemelkedik. Míg a bank számára ez egyes esetekben (pl. jogszabályváltozás miatti alkalmazkodás) a jövőben a bevétel elmaradását jelentheti, az ügyfelek számára jelenleg nem jelent érdemi könnyebbséget, hisz az ügyfelek korlátozott teherviselőképessége miatt nem jellemzőek az egyoldalú kamatemelések. Ami a rögzített kamatperiódusok alkalmazását illeti, ez a források lejáratának hosszabbodásával (pl. jelzáloglevelek kereskedelmi bankok általi kibocsátásának és piacának megteremtése révén) válhat tömegesebbé.
A 2. pont a meglévő hitelesek szempontjából csak akkor jelent könnyebbséget, ha egyúttal a kamatfelár jelenleginél alacsonyabb szinten történő rögzítését is jelenti.
A 3. és a 4. pont a fideszes nyolc ponttal és a PSZÁF korábbi javaslatával rokon javaslat, ám ezeknél enyhébb, hisz nem a rés eltüntetésére, csak korlátozására vonatkozik, ugyanakkor jogi szempontból megvalósíthatóbb ez a kezdeményezés.
Az 5. pont a Magatartási Kódex egyik pontját (mely szerint a végtörlesztést devizában is el kell fogadniuk a bankoknak) szélesítené ki a törlesztés teljes periódusára. A bankok számára ez nem jelentene számottevő veszteséget, hisz csak azon ügyfelek esetében van jelentősége, akik devizás jövedelemmel rendelkeznek.
A fideszes javaslatok közül a piaci gyakorlatot figyelembe vevő pontok, illetve a fenti MNB-s javaslatok összefésülése jó iránynak tűnik, kérdés, a jól ismert ellentétek fényében erre van-e esély. Összességében azonban megállapítható, a hitelesek jó része számára egyik javaslat sem jelent érdemi könnyebbséget, a legjobban továbbra is azok járnak, akik időben törlesztik tartozásukat.