2009. novemberben az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 0,3% volt, 2008. novemberhez viszonyítva 5,2%-os volt a növekedés. Idén, az első tizenegy hónapban, átlagosan 4,1%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
Mi történt egy hónap alatt?
2009. októberhez viszonyítva - az élelmiszerek árai 0,6%-kal emelkedtek. Növekedett az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) (7,5%), a csokoládé, kakaó (2,6%) és a tojás (1,2%) ára. Árcsökkenés volt megfigyelhető a sertéshús (3,3%), a sajt (2,4%) és a cukor (1,2%) esetében. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai az előző hónaphoz képest 0,3%-kal csökkentek.

A legnagyobb mértékben az egyéb cikkek árai emelkedtek (1,5%), ezen belül a járműüzemanyagok ára 3,9%-kal nőtt. Az átlaghoz képest nagyobb mértékben drágultak a szeszes italok, dohányáruk is (0,5%). A ruházkodási cikkek körében kis mértékű áremelkedés (0,2%) következett be. A szolgáltatások árai nem változtak az előző hónaphoz képest. A tartós fogyasztási cikkek (0,3%) és a háztartási energia (1,5%) esetében árcsökkenés volt megfigyelhető. Ez utóbbin belül a távfűtés ára 2,8%-kal, a vezetékes gázé 4,5%-kal csökkent.
Mi történt egy év alatt?
2008. novemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 3,3%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a tojás és a kávé egyaránt 11,6, a párizsi, kolbász 9,9, valamint a házon kívüli étkezés 7,3 százalékkal. Árcsökkenés következett be az étolaj (18,6%), a sajt (10,6%), a tej (7,9%) és a liszt (7,5%) esetében. Az átlaghoz képest nagyobb mértékben, 10,1%-kal drágultak a szeszes italok, dohányáruk. Az egyéb cikkek átlagot meghaladó, 7,6%-os áremelkedésén belül a járműüzemanyagok ára 8,8%-kal, a gyógyszer, gyógyáru 8,5%-kal drágult.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Átlag feletti áremelkedés volt megfigyelhető a szolgáltatások (5,9%) körében is, ezen belül a szemétszállítás 15,7, a vízdíj 11,6, a csatornadíj 11,5 százalékkal drágult. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 4,3%-kal kellett többet fizetni, mint egy évvel ezelőtt. A háztartási energia körében átlag alatti volt az áremelkedés (2,0%), ezen belül az elektromos energia ára 10,7%-kal nőtt, a távfűtés ára 1,8%-kal, a vezetékes gázé 4,4%-kal csökkent. A ruházkodási cikkek esetében átlag alatti (0,3%) volt a növekedés.
Mi a helyzet más országokban?
Az EU 27 tagországában 2009. októberben a fogyasztói árak a harmonizált adatok szerint átlagosan 0,5%-kal voltak magasabbak, mint 2008. októberben. Árcsökkenés volt megfigyelhető többek között Írországban (2,8%) és Észtországban (2,1%), a legnagyobb áremelkedést pedig Romániában (4,3%) és Magyarországon (4,2%) mérték.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Többtucat termék árát csökkentette a Lidl: ezeknél a leglátványosabb a változás
Az árréstoppal érintett termékeken kívül is jelentős árcsökkentéssel találkozhatnak a vásárlóka a Lidl boltjaiban.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


