Amerikában már hónapok óta az újabb lufi kipukkanásával, a hitelkártya-adósságok bedőlésével fenyegetnek az elemzők. Magyarországon ugyanakkor még nincsenek jelei egy ilyen típusú válságnak, igaz, a THM-ek jelentősen emelkedtek az elmúlt időszakban.
Óriási a felfordulás az Egyesült Államokban a hitelkártya-piacon. A bankok egyre-másra emelgetik felfelé a hitelkártyákhoz kapcsolódó kamatokat, hivatkozva a megnövekedett ügyfélkockázatra. Eközben igyekeznek csökkenteni a hitelkereteket, hogy a lakosság kieső bevételeit ne a hitelkártyáiból pótolja, újabb bedőléseket okozva ezzel a bankszektornak.

Magyarországon a hitelkártyák iránti érdeklődés évek óta töretlen, igaz a Magyar Nemzeti Bank erről szóló legfrissebb adata is csak a tavalyi első félév adatait boncolgatja. 2008 június végén azonban már a teljes bankkártya-állomány több, mint 20 százaléka volt valódi hitelkártya. (A grafikonban látható ugyan egy törés, de ez csak az MNB statisztikájában történt változásnak köszönhető: ekkor választották szét a valódi kamatmentes periódussal járó hitelkártyákat a hitelkerettel is rendelkező, de kamatmentes periódust nem tartalmazó betéti kártyáktól.)

Hitelkártya kondíciók
Az ügyfélkockázat növekedése a magyar bankok kamatképzésén is meglátszik, a hitelkártyák legtöbbjének Teljes Hiteldíj Mutatója (THM) már éves szinten 40 százalék felett jár. A visszaesés azonban nem jellemző, már ami a kártyaigényléseket és a a kártyahasználat gyakoriságát illeti. Az Erste Bank adatai szerint viszont a vásárlások átlagos összege csökkent. 2007 decemberében az Erste-kártyával végzett vásárlások összege még meghaladta a tízezer forintot, 2008 decemberében azonban már csak átlagosan 8800 forint volt. Így az egy hitelkártyával lebonyolított összes vásárlás átlagos összege 15 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyi év végén 2007-hez képest.
A Budapest Bank hitelkártyáinak átlagos kihasználtsága 60% fölött van. Ez, tekintettel az átlagos hitelkeret 10-30%-os éves növekedésére, a hitelkártyás költések folyamatos növekedését jelzi. 2009. augusztustól kezdődően ugyanakkor stagnálás következett be a költésekben, amiből egyedül az egyébként minden évben költési csúcsot hozó december jelentett újra kiugrást.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Érdekes eltérés tapasztalható ugyanakkor a visszafizetések területén. Az OTP portfoliójában döntő többséget képez az a jól körülhatárolható szegmens, amely kihasználja a kamatmentes vásárlás lehetőségét, és határidőre visszafizeti aktuális tartozását. A Budapest Bankban ugyanakkor az ügyfelek körülbelül egyharmada csak a minimumot fizeti vissza és alig több mint 10%-a törleszti teljes tartozását hónapról-hónapra. A nagy többség tehát a minimum és a teljes összeg közötti értéket törleszti. Általánosságban inkább az tapasztalható, hogy a hitelkártyás ügyfelek az első hónapokban még igyekszenek a teljes tartozásukat visszafizetni, de minél régebbi ügyfelek, annál nagyobb a valószínűsége, hogy kihasználják a rugalmas visszafizetés lehetőségét.
Egyelőre egy bank sem számolt be romló portfólióról, vagyis sehol nem nőtt szignifikánsan a semmit nem fizető ügyfelek száma. A hitelkereteket sem csökkentették a bankok, sőt a legtöbben a hitelkeret folyamatos növekedéséről számoltak be, elsősorban természetesen a prémium ügyfelek körében. Bár előfordul, hogy a hosszú ideig inaktív kártyákat megszüntetik, a bankok inkább az ügyfeleket kívánják mozgósítani. Az Unicredit különböző akciókkal, kedvezményekkel próbálja meg a ritkán használt kártyák tulajdonosait a gyakoribb kártyahasználatra buzdítani, a K&H pedig kampányokkal igyekszik rávenni a birtokosokat a használatra, melynek keretében az edukációra is súlyt fektet.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


