Portfolio • 2009. február 18. 13:30
A korábbi évek jelentős befektetői aktivitásnak köszönhetően a modern kiskereskedelmi állomány összértéke Magyarországon 2008 év végére elérte az 1,6 millió négyzetmétert, melyből 50% Budapesten és az agglomerációban található - áll a DTZ kereskedelmi ingatlanpiaci összefogalalójában. A nemzetközi ingatlan-tanácsadó adatai szerint következő három évben várhatóan 1 millió négyzetméter összterületű kiskereskedelmi ingatlan kerül átadásra a magyarországi piacon. A válság mélyülése ugyanakkor komolyan átírhatja a történetet a kiskereskedelmi ingatlanok szektorában is: a nagyívű plázafejlesztései tervektől valószínűleg elbúcsúzhatunk.
2008-ban nem okozott látványos törést kiskereskedelmi ingatlanpiacon. Az új fejlesztések a egyelőre keresletre is élénkítően hatottak: több új márka jelent meg a piacon, köztük a Motivi, CroppTown és DIM Paris, melynek első üzlete az Aréna Plazaban található. Néhány márka - mint például az Inditex csoport - a gazdasági válság ellenére is terjeszkedett.
A tavalyi évben a kínálat megközelítőleg 200.000 nm-el nőtt, melynek 50%-a strip mall típusú kiskereskedelmi egység. Az év legnagyobb fejlesztése a szegedi, 35.000 m2-es Napfény Park volt; ezt követte a 30.000 m2-t magában foglaló Szombathely Center. Az egyetlen jelentősebb budapesti fejlesztés, az M1 Outlet Centert még a nyitás évében bezárták.