Már nem száguldó koporsók a kisautók sem

Pénzcentrum
2008. december 17. 14:00

A kis autók nagyságrendekkel jobbak az ütközési tesztekben, mint korábban voltak, de így is lemaradásban vannak a nagyobb társak mögött, különösen, ami az oldalirányú ütközések elleni védelmet illeti.

Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) által készített felmérésében részt vett mind a kilenc kisautó megkapta a legmagasabb osztályzatot a frontális ütközések tesztjén, oldalról azonban csak ketten teljesítettek maximálisan. Persze az Egyesült Államokban kicsit másképp kategorizálják a gépjárműveket - az ottani kisautók többségét nálunk középkategóriásnak minősítenék.

Az oldalirányú teszteken legjobban a Suzuki SX4 és a Toyota Matrix-Pontiac Vibe kettős (ez utóbbi kettő lényegében egy és ugyanaz az autó) szerepelt. A felmérésben részt vett még a Chevrolet HHR, a Chrysler PT Cruiser, a Ford Focus, a Hyundai Elantra és a Saturn Astra, valamint az egyetlen valóban kis autó, a Mini Cooper. A hátulról történő ütközéseknél egyedül a Ford Focuson nem találtak fogást a szigorú bírák. Az összes autó közül a legrosszabbul az egyébként nyolcévesen is rendkívül vonzó Chrysler PT Cruiser szerepelt.

A kisebb kategóriájú autók ütközésvédelme komoly fejlődésen ment keresztül az utóbbi években - elsősorban az erősebb váznak és a gombamód szaporodó légzsákoknak köszönhetően. Az oldalsó ütközések sérüléseinek elhárításával azonban gondban vannak a gyártók, mivel az Egyesült Államokban általában nem egy másik kisautóval kell megküzdenie egy karambol során a védelmi rendszernek, hanem egy SUV vagy egy pick up gallytörő rácsaival, amelyek a kisebb autó utasainak szemszögéből nagyjából épp fejmagasságban helyezkednek el. Az oldalsó függönylufik (bocsánat airbagek) ezért az utóbbi időben már nem feláras extraként, hanem alapfelszerelésként kerülnek be a kategória autóiba.

Az IIHS az idei évben egyébként 21 kisautót vizsgált meg, melyek közül mindössze hat érdemelte ki, hogy a szervezet abszolút biztonságosnak minősítse őket. Érdemes egy pillantást vetni a listára, csak hogy barátkozzunk a kisautó fogalmával a tengerentúlon: tehát minden irányból pajzsként védelmez a Subaru Impreza, a Scion xB Honda Civic, a Mitsubishi Lancer, a Volkswagen Rabbit, valamint a Toyota Corolla és a Honda Fit.

PC BLOGGER & PODCASTER
iO Charts  |  2025. július 19. 13:47
Az osztalékfizető részvények olyan vállalatok, amelyek kamat formájában passzív jövedelmet generálna...
MEDIA1  |  2025. július 18. 23:03
A működés a pénzügyi határához ért - 26 év után megszűnik a Kölcsey Televízió klasszikus formája.
Kasza Elliott-tal  |  2025. július 18. 18:12
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2025. július 18. 11:23
A kormány több bevételszerző próbálkozása alatt is beleütközött a Laffer-görbébe. Ideje tehát megnéz...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. július 20. vasárnap
Illés
29. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. július 19. 19:19