2007. végén első alkalommal rendezték meg "Az év bankkártyája 2007" pályázatot, melyen a különböző típusú hazai fizetőkártyák a külcsín alapján mérettettek meg. "A verseny életre hívása egyértelmű jele annak, hogy a bankkártya-design egyre fontosabb szerepet kap - mondja Zdenek Houser, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért Felelős Igazgatója.
[A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) és a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (MKISZ) által alapított "Az év bankkártyája 2007" pályázatán a fődíj, "Az év bankkártyája 2007" kategória nyertes pályázata az OTP Bank Nyrt., MasterCard Gold hitelkártyája.]
A MasterCard igazgatója szerint az utóbbi évek tendenciája, hogy mind a kibocsátó bankok, mind a kártyabirtokosok felismerték: a bankkártya külseje értékes többletinformációt hordoz, és a kártyák tervezésénél egyre lényegesebb szempont, hogy a plasztik külseje tükrözze a kártya célközönségének értékeit. A 2007. végén Franciaországban bemutatott, nőknek készült kártya például érdes krokodilbőr utánzatú felülettel hódít. A prémium kártyák szegmensében pedig nem egyszer neves divattervezőt kérnek fel a tervezésre, ahogy Angliában tették ezt a Coutts Bank World Card bankkártyája esetében, melyet a méret után készített öltönyeiről ismert Ozwald Boateng álmodott meg.
A klasszikus méretben létező kártya külső megjelenése majd százéves történelme alatt nagy változásokon ment át. Az egyszerű grafikai kivitelezéstől kezdve a banktematikájú designon át (banképületek rajzai, készpénzen, értékpapírokon megjelenő minták használata), mára a kreatív, művészeti grafikáig jutottunk. Természetesen vannak elemek, melyek stabilan jelen vannak a kártyán: a kibocsátó bank és a kártyatársaság logóját és bizonyos arculati elemeit minden bankkártya hangsúlyosan viseli.
Zdenek Houser szerint manapság egyre több olyan bankkártya van forgalomban, ami nem elsősorban a logó, jóval inkább az esztétikum segítségével igyekszik megőrizni az ügyfél banki kötődését. Legfőképp azok a vizuális témák hódítanak, melyek kiegyensúlyozottságot, biztonságot, megnyugtató hatást sugároznak. A hazai gyakorlatban bőven találunk példát a természeti elemek szerepeltetésére (pl.: derűs tájkép, vízcsepp, virág), de népszerűek az embereket ábrázoló, gondtalanságot, szeretetet és boldogságot sugalló pillanatok is.
Mi határozza meg a kártya külsejét?
A kártyatársaságok, így a MasterCard is bizonyos szabványokat határoz meg a kártyatervekre vonatkozóan. Mivel a kártyatársaság logója elsősorban a nemzetközi elfogadás és a biztonság garanciája, így ezek az előírások főként technikai paramétereket jelentenek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ami a kreatív tervezést illeti, erről a kibocsátó bank szakemberei döntenek és általában kreatív ügynökség segítségével véglegesítik a plasztik külsejét. Míg a nemzetközi bankhálózatoknál sokszor a központi, egységes kártyaterveket helyezik előtérbe, más bankoknál egyre nagyobb teret kap az egyedi tervezés is.
Zdenek Houser szerint ennek oka a piaci tendenciákban keresendő: "A hazai kártyapiac fejlődésével sok különböző bankkártya verseng egymással, így nagyobb az igény a megkülönböztetésre. Ugyanakkor a kereskedelmi partnereket is megjelenítő társmárka kártyák (co-branded kártyák) népszerűségének növekedésével kikerülhetetlen az egyedi design. Hasonló a helyzet a személyes érdeklődést kifejező, úgynevezett affinity- és a jótékonysági/ társadalmi célokat támogató kártyák esetében is.
Homa Péter, a Bankkartya.hu szakírója szerint a magyar banki gyakorlatban sok bíztató és eredményes kísérletet látunk a változatos design megalkotására: megjelentek a feltűnően egységes színű fekete illetve narancssárga kártyák, valamint az áttetsző műanyagból készült és vertikális képelhelyezéssel operáló plasztikok is. A legutóbbi évek fejleménye a sajátképes kártya, amire bizonyos megkötésekkel a kártyabirtokos saját készítésű, tetszőleges képet helyezhet fel. Ugyanakkor a szakíró szerint a prémium kártyák területén a hazai bankok nem mutatnak hasonló kísérletező kedvet, általában a minimális grafikával díszített kártyákon a presztízst jelölő szín, az ezüst vagy arany dominál."
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.