A mindennapi pénzügyekkel foglalkozó internetes fórumokat böngészve könnyen úgy tűnhet, hogy a fogyasztóknak, illetve az állítólag őket védő szervezeteknek mindig éppen az nem jó, ami a slágertermék, mindig attól kell rettegni, ami a legjobban megy, még akkor is, ha ennek az ellenkezőjét már egyszer megmagyarázták. Valami ilyesmi történik most az Egyesült Államokban, ahol a fogyasztóvédők folyamatos riogatásukkal (a bankok trükközéséről most ne is beszéljünk) elérték, hogy a hitelkártyáktól egyre inkább tartanak a fogyasztók, a betéti kártya szegmens pedig újjáéledni látszik. A jelen helyzetben persze a betéti plasztikokkal kell ijesztgetni, lássuk, milyen veszélyeket rejthetnek ezek a tengerentúlon és mi a helyzet hazánkban!
Mitől félnek éppen az USA-ban?
A fogyasztóvédelmi csoportok fő üzenete a betéti kártyák újabb dinamikus terjedési hullámával kapcsolatban egyértelműen az, hogy rendkívül óvatosan kell bánni ezekkel a plasztikokkal, mert egy esetleges káreseménykor (pl.: ellopják a kártyát) az ügyfél sokkal nagyobb terheket viselhet, mint a hitelkártyások.
Az Egyesült Államokban érdekes a szabályozás, ott ugyanis egyértelműen megkülönböztetik a kétféle plasztikot a kárviselés szempontjából, mégpedig a következőképpen:
- a hitelkártyás csalások esetén a kártyabirtokos ügyfél minden esetben maximálisan 50 dollár kárértékig tehető felelőssé, az esetek többségében azonban ezzel a lehetőséggel sem élnek a bankok.
- A betéti kártyáknál összetettebb a helyzet, amennyiben a kártyabirtokos a lopásról való tudomásszerzést követő két munkanapon belül értesíti a pénzintézetet, akkor szintén 50 dolláros a limit, a 48 órás időkeret túllépése esetén azonban akár 500 dollárig is felkúszhat a kártyabirtokosra terhelt összeg.
A gyakorlatban a nálunk jóval fejlettebb pénzügyi piaccal rendelkező Egyesült Államokban a Visa és a MasterCard is a teljes visszatérítés elvét vallja, azaz az illetéktelen tranzakciókból származó kárt teljes egészében megtéríti. A bankoknak szintén érdekük, hogy az ügyfél mielőbb visszakapja a pénzét, hiszen meg szeretnék tartani ügyfeleiket. (Általánosságban igaz, hogy a tengerentúli pénzintézetek 24-48 órán belül igyekeznek jóváírni az összeget, ez azonban az ügyek kivizsgálása miatt olykor 10 napnál is több időt vesz igénybe.)
Itt mi még nagyon nem tartunk!
Korábban részletesen foglalkoztunk a bankkártyás visszaéléseket érintő hazai szabályozással, melyről általánosságban véve elmondható, hogy közel sem olyan szofisztikált mint a tengerentúli példa és a gyakorlatban is van némi eltérés a két modell között: nálunk ugyanis egyértelműen az ügyfél húzza a rövidebbet.
A kérdéskört hazánkban alapvetően a pénzforgalomról szóló kormányrendelet szabályozza, melyet az alábbiakban foglalhatunk tömören össze:
- a kártyabirtokos köteles haladéktalanul bejelenteni a kibocsátó banknak, ha kártyáját eltulajdonították, vagy bármiféle rendellenességet észlel,
- ha a kár nem a kártyabirtokos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása folytán következett be, akkor a birtokos a bejelentés megtételét megelőzően bekövetkezett kárt legfeljebb 45 ezer forintig viseli,
- a bejelentést követően keletkezett kárt a kibocsátó viseli.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Fontos tehát kiemelni, hogy a kibocsátó mentesül felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a kár a kártyabirtokos szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott szerződésszegése folytán következett be.
A tényadatokat tekintve viszont látható, hogy az elveszett és ellopott kártyáknál a kár túlnyomó többségét a kártyabirtokos viseli, mivel alapesetben a kibocsátó bank a kártyabirtokosra hárítja át, arra hivatkozva, hogy az ügyfél nem a szerződésben előírtaknak megfelelően járt el, minden szerződés rögzíti ugyanis, hogy a PIN kódot senkinek nem szabad elárulni. (A pénz leszedéséhez pedig erre kétségkívül szükség van...)
Mint látható, nálunk abszolút nincs ilyen téren különbség a betéti és hitelkártyák megítélése között, ezért tehát kár lenne rettegni. (Itt persze még nem tartunk, ugyanis Magyarországon még nagyban tombol a hitelkártyaláz és majd csak évek múltán bukik ki, hogy sok ügyfél nem is kötött olyan jó üzletet az újabb plasztikra való áttéréssel...)
Mivel ijesztgetnek még? Cáfoljuk meg!
Az amerikai fogyasztóvédők emellett némileg érthetetlen módon azt is problémaként vetik fel, hogy a betéti kártyákat mínuszba fordítva rendkívül magas kamatokkal találhatjuk szembe magunkat, azt azonban elfelejtik megjegyezni, hogy a betéti konstrukciók alapesetben nem az eladósodásra szolgálnak, hanem saját megtakarításunk költésére (jobb esetben kamatoztatására).
Ha hazánkban vetjük össze a folyószámlahitelek jellemzően 20% körüli kamatait a hitelkártyák havi szinten 2-2,5%-os rátáival, akkor könnyen beláthatjuk, hogy éves szinten a THM-ek elég közel esnek egymáshoz. Igaz persze, hogy a hitelkártyát lehet(ne) kamatmentesen is használni, ez azonban a hazai bankok tapasztalatai szerint csak igen kevés ügyfélnek sikerül.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


