A kis csődör reggel már talpon állva fogadta gondozóját.
Az év elején a külföldi sajtóból indult útjára a hír, hogy 2019 legdrágább bora a Royal Tokaji 2008-as Essenciája. Az egyedi dizájnba öltöztetett Magnumokból csak 20 darab létezik, aminek darabjához 40 ezer dollárért, átszámítva 12 millió forintért lehet hozzájutni. A borászat birtokigazgatójával, Kovács Zoltánnal beszélgettünk a hungarikummá nyilvánított tokaji aszú régi dicsőségének visszahozásáról és a külföldi piaci viszonyokról.
Puskás Öcsi mellett valószínűleg a tokaji aszút ismerik leginkább külföldön, ugyanakkor még így is kevesen tudnák megmondani, pontosan milyen fajta italt jelent. Egyébként ez Magyarországra is igaz, mondja Kovács Zoltán, a Royal Tokaji Borászat birtokigazgatója. Tapasztalata szerint sokan hiszik azt például, hogy száraz borról van szó. Ebből is látszik szerinte, hogy a jó bornak is kell a cégér, sőt, annak kell csak igazán, ennek megfelelően elég sokat költenek marketingre. Nem hiába: az év elején még a külföldi sajtó is cikkezett arról, hogy az év legdrágább bora a Royal Tokaji 2008-as Essenciája - erről mi is beszámoltunk. Az egyedi dizájnba öltöztetett Magnumokból csak 20 darab létezik, aminek darabjához 40 ezer dollárért, átszámítva 12 millió forintért lehet hozzájutni.
Ez egy új projekt volt a pincészet részéről, a 2008-as Essenciából egy külön kis tételt tettünk rá félre. Összesen 30 liter eszenciáról beszélünk, ami nagyon különleges csomagolást kapott. A palackja kézzel fújt üveg, a dobozával, a megvilágításával együtt egy igazán különleges prezentáció. Marketingeszközként is szerettük volna használni, hogy kicsit fölrázzuk az érdeklődést és a médiát. Úgy gondoljuk, a tokaji bornak is kéne, hogy nőjön az ázsiója, az ára, a percepciója. Ez a kis pionírmunka azonban önmagában nem elég ahhoz, hogy a tokaji bor végérvényesen helyet kapjon a luxustermékek kategóriájában, ahova tartoznia kellene. Bízunk benne, hogy egyre több pincészet követi majd a példánkat
- fejtette ki.
Ha a tokaji aszúra luxuscikként tekintünk, az édes borok meglehetősen szűk, ugyanakkor annál zsúfoltabb nemzetközi piacán kell keresnünk a konkurenseket. A legfőbb versenytárs a francia Sauternes, ami valószínűleg a legnagyobb mennyiségben készül, illetve a német Trockenbeerenauslese, ami szintén egy rendkívül gazdag, magas savtartalmú bor. „Úgy gondoljuk – és sok szakember is egyetért velünk –, hogy ebben a nagy leosztásban a tokaji minőségileg biztosan a csúcson van az egyensúlya, a gazdagsága, az egész természetadta csoda miatt, ami lehetővé teszi, hogy aszút készíthessünk.
Tény, hogy árban még nincs ott, ahol kéne lennie, főleg ahhoz képest, hogy a 19. század végén, a 20. század elején a legdrágább borok közé tartozott.
Hamisították is, ami csalhatatlan jele a presztízsnek.” Kovács Zoltán a kitartó munkában látja a régi dicsőség visszaszerzésének zálogát, aminek része a folyamatos piaci jelenlét, a kóstoltatás, a véleményformálóknak, fogyasztóknak való bemutatkozás. Ez kezdődött el a ’90-es évek után, de az utat még járni kell.
A Royal Tokaji borainak nagyjából kétharmada megy exportra, aminek a fontos lába az angol, amerikai és a távol-keleti piac.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
„Távol-Kelet az ottani gasztronómia, ízlés miatt az édes borokat preferálja, főleg a késői szüretelésűeket, az aszút, a dűlős aszút, akár az eszenciát vásárolják. Az amerikai piac egy nagy mix, óriási potenciál van benne, például a száraz bor iránti keresletet illetően is. Az édes borok közül a késői szüretelésűekről és az aszúborokról érezzük azt, hogy egyre inkább tudunk velük számolni a térségben. Az angol piac rengeteg európai bor legnagyobb felvevőpiaca, lásd a champagne-i pezsgő vagy az olasz prosecco. Ott is erős építkezésben vagyunk; úgy látjuk, hogy a száraz furmint iránti kereslet napról napra nő, szépen alakulnak a száraz boros értékesítéseink a késői szüretelésűek és az aszúk mellett.”
A magyar piacra ehhez képest az a jellemző, hogy árérzékenyebb, fogalmaz. Mindemellett a dűlős száraz boraikat főleg itthon értékesítik.
Bár főként külföldre értékesítenek, Kovács Zoltán szerint a nemzetközi piacon már korántsem elég, ha az ember hibátlan borokat visz. "Ahhoz, hogy valakit kiüss a nyeregből és rád figyeljenek, valami pluszt kell letenned az asztalra. Úgy gondolom, a technológiát tekintve a borvidék erre már föl van készülve, látjuk, hogy ebből a szempontból a boraink világszínvonalúak.”
A tokaji édes borok esetében ugyanakkor a szedési technika sajátossága miatt lehetetlen a gépesítés, ez az első tényező, ami drágává teszi ezeket az italokat.
Emellett a kvalifikált, jó minőségű munkaerőből nagy a hiány. „Vannak kezdeményezések a borvidék megtartó erejére, az itteni szereplőkkel és a Borvidéki Hegyközségi Tanáccsal dolgozunk rajta, és bízunk benne, hogy még az utolsó óra előtt vagyunk pár perccel.”

Veszedelmes invázió gyűrűzött be a hazai erdőkbe: nyakunkon a katasztrófa, brutális pusztítás zajlik
2021-ben a szakemberek indokolatlan pusztulást tapasztaltak a csertölgy, kocsánytalan tölgy és vörös tölgy állományokban.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel ma: ezek a tényezők számítanak igazán
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Elég volt a zsúfolt tengerpartokból? Ez a város lehet a magyarok új kedvenc üdülőhelye
A forróság elől menekülve egyre többen választják a lengyel “coolcation” úticélokat.
-
Ezt nézik meg most a magyarok a hitelfelvételkor
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink mi alapján választanak hitelt.
-
Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)
Rendkívül kedvező értékajánlatot nyújtó hitelkártyával bővítette kártyakínálatát – első körben - meglévő ügyfelei számára a Gránit Bank.
-
Hazai érték, valódi lehetőség: ezt kínálja a Régiók Kincsei program. Csatlakozz beszállítóként! (x)
Kistermelő vagy, aki különleges, jó minőségű termékeket készít? Szeretnéd elérni a SPAR vásárlóit, és egy aktív, fejlődő közösséghez tartozni? Most itt a lehetőség, hogy csatlakozz a Régiók Kincsei programhoz!


