Két fontos kulcsember is kiesett a pénteki meccsről, de Csongvai Áron magabiztosan nyilatkozott.

Miközben Európa lassan ráébred, hogy saját védelme nem lehet kizárólag amerikai garanciákra építve, több uniós tagállam is drasztikusan megemelte katonai kiadásait. Magyarország ebben a folyamatban meglepő tempóban halad előre: tíz év alatt több mint kétszeresére nőtt a GDP-arányos védelmi ráfordítás, amivel már az EU élmezőnyébe kerültünk. A kérdés azonban az: pusztán a költés elegendő-e, vagy valódi stratégiára is szükség lesz, ráadásul nem csak nemzeti, de EU-s szinten is?
2023-ban az Európai Unió tagállamai összesen 227 milliárd eurót költöttek védelmi célokra, ami az összes állami kiadásuk 2,7%-át tette ki – derül ki az Eurostat frissen közzétett adataiból. Ez a ráfordítás a teljes EU-s GDP 1,3%-ának felelt meg.
Bár hosszabb távon a védelmi kiadások aránya csökkent – 1995-ben még az összes állami költés 3%-át fordították erre a célra, 2023-ban már csak 2,7%-át –, az elmúlt években ismét növekedés látszik. 2021-ben például még csak 2,4% volt ez az arány, 2022-ben 2,5%, míg 2023-ban elérte a 2,7%-ot.
A legfrissebb statisztikák a kormányzati kiadások funkció szerinti megoszlása alapján készültek (COFOG), és jól tükrözik a geopolitikai feszültségek – különösen az orosz–ukrán háború – nyomán növekvő védelmi ráfordításokat.
A legtöbbet Lettország költötte, Magyarország a mezőny elején
Az uniós országok közül Lettország fordította GDP-arányosan a legtöbbet védelemre, 3,1%-ot. Őt követi Észtország (2,7%), Litvánia (2,5%), Görögország (2,2%), valamint Lengyelország (2,1%). A középmezőny élén szerepel Magyarország is, 1,9%-os GDP-arányos kiadással, holtversenyben Ciprussal.
Franciaország, Dánia és Svédország egyaránt 1,8%-ot költött GDP-arányosan védelemre 2023-ban. A lista másik végén Írország található, ahol csupán a GDP 0,2%-át fordították katonai célokra. Málta (0,4%), Luxemburg és Ausztria (egyaránt 0,6%) szintén az unió legkevesebbet költő országai közé tartoznak ezen a területen.
Az összesített adatokból azt láthatjuk tehát, hogy minél közelebb van egy ország Oroszországhoz, annál többet fordít a hadseregére. Az éllovas országok közül Lettország és Észtország konkrétan szárazföldi határral rendelkezik Oroszország mellett. De a lengyeleket történelmi tapasztalataik is minden bizonnyal arra késztetik, ügyeljenek saját védelmükre.
Finnország, aki pedig a legnagyobb szárazföldi határral rendelkezik európai országként Oroszországgal, annyira nem iparkodik. A finn védelmi költések ilyenképpen éppen csak hogy az EU-s átlag fölött vannak, ők a GDP-jük 1,4 százalékát fordították katonai célokra.
Magyarok a fegyverkezés élén
Ahogy a 2023-as számot látjuk, látszik, hogy Magyarország immáron inkább élen áll a fegyverkezésben az EU-ban, semmint hátul kullogna. De nem volt ez mindig így, 10 évvel ezelőtt, 2014-ben az ország a GDP-jének mindössze 0,6 százalékát költötte a hadseregre. Ez 2007-re felkúszott 1,1 százalékra, de egy év alatt vissza is esett 0,9 százalékra. Ahonnan azonban 2022-re 1,4, majd még egy nagyobb ugrással 2023-ra 1,9 százalékra emelkedett.
A magyar védelmi kiadások emelkedése viszont EU-s viszonylatban igazából majdnem rekorder lett. GDP-arányosan ugyanis ezalatt az időszak alatt csupán Lettország növelte jobban kiadásait, ők 244 százalékkal. Ugyanakkor Magyarország egyből utánuk a második, a maga 217 százalékos növekményével, ami után a harmadik litván adat már csak 150 százalékos emelkedést tud felmutatni.
Érdekesség, hogy az oroszokkal kiemelten hosszú szárazföldi határral rendelkező Finnországnak a vizsgált időszakban igazából nem növekedett a katonai költése. Az is érdekes, kiváltképp e vészterhes időkben, hogy az EU-ban volt 5 olyan ország is, ahol csökkentek ezek a kiadások. Ilyen volt csökkenő sorrendben: Görögország, Portugália, Szlovákia és Málta. Valamint az az Írország, aki 10 év alatt GDP-arányosan konkrétan felezte védelmi költéseit. Ezek az adatok jól tükrözik a régiónként eltérő biztonságpolitikai kitettséget és az állami prioritások különbözőségét.
Mit mutat a magyar fegyverkezés mértéke?
A 2023-as adatok alapján egyértelmű: Magyarország ma már nem a sereghajtók közé tartozik a védelmi kiadások terén, hanem egyenesen a fegyverkezési élbolyba ugrott. Ez a növekedési ütem ráadásul európai viszonylatban is szinte példátlan.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ez azt mutatja, hogy a magyar kormány tudatos és agresszív haderőfejlesztési pályára állt, ami több szempontból is értelmezhető:
- Geopolitikai válaszreakció: A 2022-ben kitört orosz–ukrán háború élesen újraértékelte a védelmi prioritásokat. Bár Magyarország nem határos Oroszországgal, az orosz agresszió regionális következményei és a NATO-n belüli elvárások egyaránt erősítették a nyomást.
- Haderőmodernizációs kényszer: Az elmúlt években elindult Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében jelentős eszközbeszerzések és infrastrukturális beruházások történtek – ezek GDP-arányosan is komolyan megemelték a katonai költést.
- Szövetségi szerepvállalás erősítése: A NATO-n belül egyre komolyabb elvárás, hogy a tagországok a GDP 2%-át védelmi kiadásokra fordítsák. Magyarország ehhez közelít, ami politikai és katonai szempontból is üzenetértékű lehet a szövetségi partnerek felé.
A jövő katonai kérdései
A jelenlegi adatok alapján Magyarország hamarosan elérheti vagy meghaladhatja a NATO által elvárt 2%-os szintet, és ezzel formálisan is a legelkötelezettebb szövetségesek közé kerülhet. Az viszont kérdés, hogy ez a növekedési ütem fenntartható-e középtávon, különösen a gazdasági növekedés lanyhulása és a költségvetési mozgástér szűkülése mellett.
Egy másik fontos kérdés: a mennyiségi növekedést követi-e a minőségi előrelépés? A haditechnikai fejlesztés önmagában nem garancia a hatékony védelemre – szükséges mellé a személyi állomány képzése, a logisztikai háttér fejlesztése, valamint a társadalmi támogatottság és a haderőn belüli morál erősítése is.
Új korszak előtt Európa védelme
Az orosz–ukrán háború 2022-es kitörése radikális fordulatot hozott az európai biztonságpolitikában. Míg a hidegháborút követő évtizedekben a kontinens legtöbb állama rendszeresen elmaradt a NATO által elvárt 2%-os GDP-arányos védelmi költési szinttől, ma már egyre több ország kényszerül arra, hogy újraértékelje katonai képességeit és nemzetbiztonsági prioritásait.
A háború közvetlen hatásain túl azonban egy mélyebb stratégiai felismerés is zajlik: Európa túlságosan ráépült az Egyesült Államok védelmi ernyőjére, miközben saját önálló képességei fragmentáltak, részben elavultak és nagyrészt alulfinanszírozottak maradtak.
Mitől tart valójában Európa?
- Az amerikai védelmi jelenlét kérdésessé válása: A Trump-éra és az Egyesült Államok belpolitikai irányváltásai rávilágítottak arra, hogy Európa nem építheti örökké biztonságát a NATO vezető hatalmára. Egy esetleges republikánus fordulat a 2024-es amerikai választások után akár a transzatlanti védelempolitika megbillenését is eredményezheti.
- Az orosz fenyegetés tartóssága: Még ha a háború Ukrajnában véget is ér, Oroszország továbbra is fenyegetést jelenthet a posztszovjet térség stabilitására, és ezen keresztül az EU keleti szárnyára. A balti államok, Lengyelország és Románia nem véletlenül reagáltak a leggyorsabban.
- Az európai hadiipar széttagoltsága: Míg az USA egységes, hatékony és versenyképes hadiiparral rendelkezik, az európai hadiipar nemzeti érdekek mentén széttöredezett, és lassan reagál a keresletnövekedésre. Közös beszerzések, szabványosítás, és határon átnyúló együttműködés nélkül nehéz felvenni a tempót.
Tényleg jobb lesz így a haderő?
A védelmi költségek növekedése nem garantál automatikusan jobb katonai teljesítményt. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a legnagyobb kihívás az, hogy:
- a plusz forrásokat ne pusztán beszerzésre, hanem képzésre, fenntartásra, digitális képességek fejlesztésére fordítsák;
- csökkenjen az eszközök közötti kompatibilitási káosz, ami a NATO-n belüli hadműveleti koordinációt is akadályozza;
- valódi stratégiai autonómiát teremtsen Európa, különösen olyan területeken, mint a légvédelem, műholdas hírszerzés vagy dróntechnológia.
Merre tarthat Európa védelempolitikája?
Az elkövetkező években az várható, hogy:
- A növekvő védelmi költségvetések politikailag továbbra is indokolhatók maradnak, legalábbis 2030-ig.
A közös európai védelmi projektek – mint a PESCO vagy az EDF (European Defence Fund) – fokozatosan erősödnek, de áttöréshez politikai bátorság is kell. - A NATO-n belüli súlypont az USA helyett fokozatosan az EU felé tolódik – de ehhez az európai tagoknak nemcsak többet kell költeniük, hanem jobban is kell működniük együtt.
Pénz van, de stratégia is kell
Az adatokból és a politikai tettekből is az látszik tehát, Európa végre komolyan veszi saját biztonságát, és pénzt is hajlandó hozzá rendelni. Ám a döntő kérdés nem az, hogy mennyi a GDP-arányos katonai kiadás, hanem az, hogy az új forrásokból képes lesz-e a kontinens valóban működőképes, modern és integrált védelmi képességeket építeni.
Ekképpen a jövő Európájának katonai ereje nem a számokon, hanem a hatékonyságon fog múlni.

Így lett felzárkózóból lecsúszó Magyarország: nem csoda, hogy fénysebességgel hagy le minket a régió
Magyarország oktatási és egészségügyi közkiadásai jelentősen elmaradnak az európai átlagtól, és az elmúlt évtizedben a közép-kelet-európai régión belül is hátracsúszott az ország.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


