A Magyar Nemzeti Bank jelentősen rontotta az idei évre vonatkozó növekedési előrejelzését.

Ekkorát lökhet a magyar gazdaságon a BMW, a CATL és a BYD gyára 2025-ben: a profit nem fog az országban maradni
2025-ben elindul a BMW, a CATL és a BYD gyára is Magyarországon, a jegybank pedig kiszámolta, mennyivel is járulhatnak ezek hozzá a gazdasági mutatókhoz. Ugyan ebben az évben a gyárak 0,9 százalékpontot dobhatnak a GDP-n, de a profitot és a bérek egy részét is kiviszik az országból.
Három olyan gigaberuházás – a debreceni BMW-, illetve CATL-gyár, valamint a szegedi BYD-üzem – is megkezdi idén a termelést, amelyeket már évek óta készítenek elő, és amelyek sokat fognak hozzátenni a magyar gazdasághoz. A Magyar Nemzeti Bank pontosan utánaszámolt annak, hogy pontosan milyen hatása is lesz, ha a három üzem megkezdi a termelést.
A jegybank szerint a három gigagyár kb. 7300 embernek fog munkát adni ebben az évben, és ahogyan felfut a termelés, 2026-ban már 15 ezer fölötti lehet a létszám, 2029-ben pedig már 24 ezer dolgozójuk lhet - áll az elemzésben, amit a hvg.hu szúrt ki. Az MNB úgy számol, 2025-ben országos szinten 4700 emberrel több fog dolgozni ezek által, mint a tavalyi évben, de a legrosszabb forgatókönyvük szerint 14 ezerrel lesz kevesebb magyar dolgozó idén - a foglalkoztatottság csak lassan növekedhet, mert többen vonulnak nyugdíjba, mint ahány fiatal megérkezik a munkaerőpiacra.
Összességében az MNB szerint a BMW, a CATL és a BYD üzeme összességében 2025-ben 0,6 százalékponttal emeli meg a gazdaság teljesítményét, 2026-ra már 0,8 százalékpontos emelkedést jósolnak. Később viszont, ahogyan lérik fokozatosan a tervezett kapacitásukat, csökken a hozzáadott érték is, 2030-ra már csak 0,1 százalékponttal lehet magasabb a GDP a három gyártól. 2030-ban a három gyár közvetlenül a teljes magyar GDP 1,4 százalékát állítja majd elő, a beszállítóik pedig további 0,9 százalékot.
Ugyanakkor a jegybank szerint a profitot a külföldi tulajdonosok ki fogják vinni az országból, ahogyan a kifizetett bérek egy része sem magyar melósoknál fog landolni, az MNB konkrétan úgy fogalmaz: „a megtermelt hozzáadott értékből a tőkejövedelem döntő hányada és a munkajövedelem egy része is külföldi szereplőké lehet”.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A BMW-gyár építése novemberben fejeződött be, a gyár évi 150 ezer autós kapacitása továbbra is tervben van, de annak elérése a piaci kereslettől függ. A BYD a gyártás felfuttatását az év végén kezdi meg Szegeden. A hvg.hu szerint a CATL-nél már ősszel megindult a termelés, hamarosan a második gyártósor is elindul.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ezt nézik meg most a magyarok a hitelfelvételkor
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink mi alapján választanak hitelt.


