A Volkswagen szakszervezete sztrájkkal fenyeget, ha a vezetőség nem tesz engedményeket a bérek és gyárbezárások ügyében zajló tárgyalásokon.
Jönnek az első pofonok? Csúnyán visszaüthet, hogy Európa összeszerelő üzeme lett Magyarországból
Noha a köztudatban továbbra is él, hogy Magyarország a jarműgyártás tekintetében csupán egy összeszerelő üzem, az ország ágazati teljesítménye mást mutat - tudta meg a Pénzcentrum. A magyarországi foglalkoztatottak közel 3,5 százaléka dolgozik az autógyártásban, ami megegyezik a tradicionálisan nagy járműgyártónak számító Németországéval. Emellett nálunk állítják elő az európai járművek jelentős részét, és az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok gyártásában sem vagyunk rosszak.
A nyugati világban sok autógyárat zárnak be és helyeznek át, ezt Magyarországon el kell kerülni. Hiszen milyen lenne Győr az Audi vagy Kecskemét a Mercedes nélkül? Győrben tízéves autógyártási rekord dőlt meg, Kecskeméten felsőkategóriás elektromosautó-gyártás indult, Debrecenben olyan elektromos autót gyártunk majd, amely még nincs a világpiacon, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója Szegedre hozza első európai gyárát, és megnyugodhatnak a szentgotthárdiak is, mert megindul náluk az elektromos motorok gyártása – közölte nemrég Orbán Viktor miniszterelnök a 2023-as évet értékelő beszédében. Ebben hangsúlyozta, a magyar autóipari termelés értéke több mint 13 ezermilliárd forint, az autóipar több százezer család kenyerét adja, valamint azt, hogy az elmúlt időszakban hatalmas szak- és mérnöki tudást halmoztunk fel.
Ezt jelenti Magyarország számára az autóipar
Talán nem árulunk el nagy titkot, amikor azt mondjuk, a magyar gazdaság legerősebb motorja a járműipar, konkrétabban a nagy autógyárak. Nem véletlenül, egy Varga Viktor és Rippel Géza, a Magyar Nemzeti Bank szakértői által jegyzett korábban publikált tanulmány szerint ugyanis 2000 óta az összes beruházás átlagosan 6,5 százaléka valósult meg a járműiparban, ami az egyik legmagasabb arány Európában.
Az ágazat felfutása persze nem csak Magyarországon volt jelentős, az egész kelet-közép-európai régióban látványos méreteket öltött, Szlovákiában és Csehországban áramlott a legtöbb új beruházás az ágazatba.
Az európai országok többségében egyébként az összes beruházás 4-5 százaléka kötődik a járműgyártáshoz, ezzel szemben hazánkban bizonyos időszakokban – jellemzően egy újabb gyár építésekor – az arány a 10 százalékot is meghaladta. A beruházások külföldi – elsősorban német – anyavállalatokhoz kötődtek és külföldi közvetlentőke-befektetések (Foreign Direct Investment – FDI) útján valósultak meg. Ezzel összhangban az ágazat teljes FDI-állományon belüli aránya is érdemben emelkedett 2010 után, amivel 2021-re megközelítette a teljes befektetett FDI-állomány 10 százalékát.
A jegybank szakértőinek tanulmányából az is kiderült, hogy 2008-2010-ben közel 80 ezer ember vett részt az ágazat tevékenységében, ami 2016-ra gyakorlatilag megduplázódott, és azóta is az összes foglalkoztatott közel 3,5 százaléka dolgozik az autógyártásban. Ez az arány pedig lényegében megegyezik a tradicionálisan nagy járműgyártónak számító Németországéval.
A magyar GDP 3,9 százaléka származik közvetlenül és további 1,9 százaléka közvetve az autóiparból. Az ágazatba áramló külföldi működőtőke és a folyamatos kapacitásbővítések következtében az autógyártás a legjelentősebb feldolgozóipari alágazattá vált. A hazai járműgyártás a nemzetgazdasági export húzóágazata: az értékesítéseinek 90 százaléka exportra kerül, aminek következtében a járművek teszik ki a hazai áruexport értékének körülbelül a hatodát. A járműexport bővülése ráadásul régiós összevetésben is jelentős, 1999 és 2022 között a volumene több mint az 5,5-szeresére növekedett, ami Szlovákia után a második legnagyobb növekedést jelentett az Európai Unióban.
Magyarország lenne Európa összeszerelő üzeme?
Aligha. Legalábbis erre lehetett következtetni a Pénzcentrum által megkérdezett Horváth Sebestyén, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzőjének szavaiból. Szerinte az „összeszerelőüzem” titulust már csak a fals percepciók miatt használják Magyarországra, hiszen az utóbbi évtizedben a gyártási folyamat egyre több fejlesztését és feldolgozását hajtják végre hazánkban.
„Európa hagyományosan a globális autóipar központja, azonban az évezredforduló óta a kelet-ázsiai országok is egyre nagyobb piaci részesedéshez jutnak. Európa vezető szerepe ugyanakkor még töretlen, 2022-ben a globális gépjárműexport 46,1 százaléka származott a kontinensről” – közölte. A kérdésre, hogy hazánk a globális járműgyártásban mégis hol helyezkedik el, az elemző elmondta:
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A globális gépjárműkibocsátás tekintetében Magyarország a – különböző források szerint változó – 25-27. helyen áll, Európán belül pedig a 10. legnagyobb autókibocsátónak számít. Az évente termelt gépjárművek száma az elmúlt tíz évben – noha 2016-os és 2020-as gyenge gazdasági teljesítmény, illetve válság következtében átmenetileg lecsökkent – 400-530 ezer darab között alakult.
Az Oeconomus elemzője végül rávilágított arra is, hogy hazánk az elektromos autók előállításához elengedhetetlen akkumulátorgyártás tekintetében is az élmezőnyhöz tartozik, miután 2022-ben a globális akkumulátorpiacon hazánk 3,3 százalékos részesedést ért el Kína, Lengyelország és az Egyesült Államok után. Nem véletlen tehát, hogy az alágazat a következő évtizedek meghatározó gazdasági transzformációjának a főszereplője lesz.
A jövő ugyanakkor még kérdéses, hiszen a legnagyobb külkereskedelmi partnerünk, Németország gazdasági nehézségei ugyanis a hazai gépjárműgyártásra is negatív hatással vannak, ami a csökkenő külföldi keresletben, valamint a tőkebefektetések területén is megmutatkozik.
Az elmúlt években ráadásul a globálisan csökkenő súlyú német autóipar szerepét egyre inkább a kínai és dél-koreai szereplők kezdik átvenni, akik elsősorban az elektromos autók piacán meghatározóak, így hazánk az elektromobilizációs folyamat korai alkalmazkodói közé tartozik
– világított rá Horváth Sebestyén, aki szerint mindez azért lehetséges, mert bár a robbanómotoros gépjárművek 2035-ös kivezetése vészesen közeleg, a transzformációhoz szükséges források nem állnak rendelkezésre Európában. Magyarország ugyanakkor jelentős tőkevonzó képességgel bír, emiatt az ázsiai eredetű működőtőkével megvalósuló beruházások itt jönnek létre. A járműipari teljesítmény így a jövőben az elmúlt évek szintjét is meghaladhatja.
Címlapkép: Ujvári Sándor, MTI/MTVA
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.