Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából 9 magyar város városnéző kisvonatai tematikus irodalmi utazásokat indítanak.

Jönnek az első pofonok? Csúnyán visszaüthet, hogy Európa összeszerelő üzeme lett Magyarországból
Noha a köztudatban továbbra is él, hogy Magyarország a jarműgyártás tekintetében csupán egy összeszerelő üzem, az ország ágazati teljesítménye mást mutat - tudta meg a Pénzcentrum. A magyarországi foglalkoztatottak közel 3,5 százaléka dolgozik az autógyártásban, ami megegyezik a tradicionálisan nagy járműgyártónak számító Németországéval. Emellett nálunk állítják elő az európai járművek jelentős részét, és az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok gyártásában sem vagyunk rosszak.
A nyugati világban sok autógyárat zárnak be és helyeznek át, ezt Magyarországon el kell kerülni. Hiszen milyen lenne Győr az Audi vagy Kecskemét a Mercedes nélkül? Győrben tízéves autógyártási rekord dőlt meg, Kecskeméten felsőkategóriás elektromosautó-gyártás indult, Debrecenben olyan elektromos autót gyártunk majd, amely még nincs a világpiacon, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója Szegedre hozza első európai gyárát, és megnyugodhatnak a szentgotthárdiak is, mert megindul náluk az elektromos motorok gyártása – közölte nemrég Orbán Viktor miniszterelnök a 2023-as évet értékelő beszédében. Ebben hangsúlyozta, a magyar autóipari termelés értéke több mint 13 ezermilliárd forint, az autóipar több százezer család kenyerét adja, valamint azt, hogy az elmúlt időszakban hatalmas szak- és mérnöki tudást halmoztunk fel.
Ezt jelenti Magyarország számára az autóipar
Talán nem árulunk el nagy titkot, amikor azt mondjuk, a magyar gazdaság legerősebb motorja a járműipar, konkrétabban a nagy autógyárak. Nem véletlenül, egy Varga Viktor és Rippel Géza, a Magyar Nemzeti Bank szakértői által jegyzett korábban publikált tanulmány szerint ugyanis 2000 óta az összes beruházás átlagosan 6,5 százaléka valósult meg a járműiparban, ami az egyik legmagasabb arány Európában.
Az ágazat felfutása persze nem csak Magyarországon volt jelentős, az egész kelet-közép-európai régióban látványos méreteket öltött, Szlovákiában és Csehországban áramlott a legtöbb új beruházás az ágazatba.
Az európai országok többségében egyébként az összes beruházás 4-5 százaléka kötődik a járműgyártáshoz, ezzel szemben hazánkban bizonyos időszakokban – jellemzően egy újabb gyár építésekor – az arány a 10 százalékot is meghaladta. A beruházások külföldi – elsősorban német – anyavállalatokhoz kötődtek és külföldi közvetlentőke-befektetések (Foreign Direct Investment – FDI) útján valósultak meg. Ezzel összhangban az ágazat teljes FDI-állományon belüli aránya is érdemben emelkedett 2010 után, amivel 2021-re megközelítette a teljes befektetett FDI-állomány 10 százalékát.
A jegybank szakértőinek tanulmányából az is kiderült, hogy 2008-2010-ben közel 80 ezer ember vett részt az ágazat tevékenységében, ami 2016-ra gyakorlatilag megduplázódott, és azóta is az összes foglalkoztatott közel 3,5 százaléka dolgozik az autógyártásban. Ez az arány pedig lényegében megegyezik a tradicionálisan nagy járműgyártónak számító Németországéval.
A magyar GDP 3,9 százaléka származik közvetlenül és további 1,9 százaléka közvetve az autóiparból. Az ágazatba áramló külföldi működőtőke és a folyamatos kapacitásbővítések következtében az autógyártás a legjelentősebb feldolgozóipari alágazattá vált. A hazai járműgyártás a nemzetgazdasági export húzóágazata: az értékesítéseinek 90 százaléka exportra kerül, aminek következtében a járművek teszik ki a hazai áruexport értékének körülbelül a hatodát. A járműexport bővülése ráadásul régiós összevetésben is jelentős, 1999 és 2022 között a volumene több mint az 5,5-szeresére növekedett, ami Szlovákia után a második legnagyobb növekedést jelentett az Európai Unióban.
Magyarország lenne Európa összeszerelő üzeme?
Aligha. Legalábbis erre lehetett következtetni a Pénzcentrum által megkérdezett Horváth Sebestyén, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzőjének szavaiból. Szerinte az „összeszerelőüzem” titulust már csak a fals percepciók miatt használják Magyarországra, hiszen az utóbbi évtizedben a gyártási folyamat egyre több fejlesztését és feldolgozását hajtják végre hazánkban.
„Európa hagyományosan a globális autóipar központja, azonban az évezredforduló óta a kelet-ázsiai országok is egyre nagyobb piaci részesedéshez jutnak. Európa vezető szerepe ugyanakkor még töretlen, 2022-ben a globális gépjárműexport 46,1 százaléka származott a kontinensről” – közölte. A kérdésre, hogy hazánk a globális járműgyártásban mégis hol helyezkedik el, az elemző elmondta:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A globális gépjárműkibocsátás tekintetében Magyarország a – különböző források szerint változó – 25-27. helyen áll, Európán belül pedig a 10. legnagyobb autókibocsátónak számít. Az évente termelt gépjárművek száma az elmúlt tíz évben – noha 2016-os és 2020-as gyenge gazdasági teljesítmény, illetve válság következtében átmenetileg lecsökkent – 400-530 ezer darab között alakult.
Az Oeconomus elemzője végül rávilágított arra is, hogy hazánk az elektromos autók előállításához elengedhetetlen akkumulátorgyártás tekintetében is az élmezőnyhöz tartozik, miután 2022-ben a globális akkumulátorpiacon hazánk 3,3 százalékos részesedést ért el Kína, Lengyelország és az Egyesült Államok után. Nem véletlen tehát, hogy az alágazat a következő évtizedek meghatározó gazdasági transzformációjának a főszereplője lesz.
A jövő ugyanakkor még kérdéses, hiszen a legnagyobb külkereskedelmi partnerünk, Németország gazdasági nehézségei ugyanis a hazai gépjárműgyártásra is negatív hatással vannak, ami a csökkenő külföldi keresletben, valamint a tőkebefektetések területén is megmutatkozik.
Az elmúlt években ráadásul a globálisan csökkenő súlyú német autóipar szerepét egyre inkább a kínai és dél-koreai szereplők kezdik átvenni, akik elsősorban az elektromos autók piacán meghatározóak, így hazánk az elektromobilizációs folyamat korai alkalmazkodói közé tartozik
– világított rá Horváth Sebestyén, aki szerint mindez azért lehetséges, mert bár a robbanómotoros gépjárművek 2035-ös kivezetése vészesen közeleg, a transzformációhoz szükséges források nem állnak rendelkezésre Európában. Magyarország ugyanakkor jelentős tőkevonzó képességgel bír, emiatt az ázsiai eredetű működőtőkével megvalósuló beruházások itt jönnek létre. A járműipari teljesítmény így a jövőben az elmúlt évek szintjét is meghaladhatja.
Címlapkép: Ujvári Sándor, MTI/MTVA


"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


