2025 első negyedévében Észak-Magyarországon és az Észak-Alföldön erősödött, a nyugati és középső régiók többségében viszont gyengült a háztartások fizetőképessége.

A fuvarozók jelentős gondokkal küzdöttek a tavalyi évben: a rossz gazdasági környezet miatt csökkent az áruforgalom, mint ahogyan a kereslet is visszaesett a fuvarozási szolgáltatások iránt. A problémák egy része ráadásul az idei évre is kitart.
Meglehetősen nehéz éven vannak túl a fuvarozók, az ágazatnak komoly kihívásokkal kellett ugyanis tavaly szembenéznie. A közúti áruszállítást az egekbe szökő üzemanyagárak sokkolták. Miközben a rendkívül magas inflációs helyzetben minden költség – útdíjak, üzemanyagár, bérek, szerviz- és rezsiköltségek – növekedtek, a fuvardíjakban csökkenés volt tapasztalható. A rossz gazdasági környezet miatt csökkent az áruforgalom, a kereslet pedig a fuvarozási szolgáltatások iránt visszaesett. Többek között erről is beszélt a HelloVidéknek a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.
A NiT Hungary szerint a szektort megbízásokkal ellátó két fő terület, az ipar és a kiskereskedelem is mélyrepülésben volt a III. negyedévben, az ipar 5,1%-kal, a kereskedelem 7,3%-kal esett vissza. A kiesést nem kompenzálta a relatíve jól teljesítő járműgyártás.
Az ipartestülettel együttműködő független iparági szakértő elemzése szerint a harmadik negyedévben a nemzetközi fuvarozásban 5,2%-os, a belföldiben pedig 7,6%-os összköltségnövekedést mértek az elemzők az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2022 azonos időszakához képest 9,6, illetve 8,1%-os volt az emelkedés. Aggodalomra ad okot, hogy az alacsony szállítási igények következtében a III. negyedévben romlottak a szektor termelékenységi mutatói. Csökkent a futásteljesítmény, az üresfutások mértéke pedig emelkedett, ez tovább növelte a fuvarozók rakott kilométerre eső költségeit.
Hasonlóan vélekedett a HelloVidék megkeresésére Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Mint mondta, a közúti áruszállítást az egekbe szökő üzemanyagárak sokkolták, alapvetően a 2023-as esztendőt jellemző recessziós hangulat volt a meghatározója a működési környezetnek. Miközben a rendkívül magas inflációs helyzetben minden költség – útdíjak, üzemanyagár, bérek, szerviz- és rezsiköltségek – növekedtek, a fuvardíjakban csökkenés volt tapasztalható. Az októberi 17,6%-os útdíjemelést a cégek kétharmada nem tudta érvényesíteni a fuvardíjakban, miközben a 2024. január 1-i újabb útdíjemelés, valamint a jövedékiadó emelése máris újabb költségnövekedést hozott.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A fent említett útdíjak és az üzemanyagár mellett a bérköltségek is folyamatosan nőnek. Egyre nehezebb megfelelő számú és szakértő hivatásos gépkocsivezetőt találni, a meglévő kollégák megtartása is költséges. Emellett drasztikusan nőnek a szervizköltségek, az alkatrészárak, az új járművek ára és a biztosítási díjak is, de a telephelyfenntartás rezsiköltségei is.
Kíváncsi vagy, hogy milyen további nehézségekkel kell megküzdeniük a fuvarozóknak, az elmúlt évekhez képest javult, vagy csökkent a fuvarozók érdekérvényesítő képessége Magyarországon, vagy hogy a két egyesületnek mi a véleménye a záhonyi határátkelőnél kialakult helyzetről? Akkor kattints a HelloVidék cikkére!

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel ma: ezek a tényezők számítanak igazán
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Elég volt a zsúfolt tengerpartokból? Ez a város lehet a magyarok új kedvenc üdülőhelye
A forróság elől menekülve egyre többen választják a lengyel “coolcation” úticélokat.
-
Ezt nézik meg most a magyarok a hitelfelvételkor
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink mi alapján választanak hitelt.
-
Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)
Rendkívül kedvező értékajánlatot nyújtó hitelkártyával bővítette kártyakínálatát – első körben - meglévő ügyfelei számára a Gránit Bank.
-
Hazai érték, valódi lehetőség: ezt kínálja a Régiók Kincsei program. Csatlakozz beszállítóként! (x)
Kistermelő vagy, aki különleges, jó minőségű termékeket készít? Szeretnéd elérni a SPAR vásárlóit, és egy aktív, fejlődő közösséghez tartozni? Most itt a lehetőség, hogy csatlakozz a Régiók Kincsei programhoz!


