Euros, the european money

Újabb pénzcsapot zár el a kormány: ez most a fővárosba ingázóknak fájhat igazán hosszú távon

2023. november 29. 09:01

Egy hosszú, bizonytalan időszak végére került pont azzal, hogy az Európai Bizottság elfogadta a magyar helyreállítási tervet. Eszerint a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak korszerűsítése meg kell, hogy történjen 2,5 év alatt, másrészt a budapesti közösségi közlekedésben is komoly fejlesztésekre van meg a fedezet. Csak épp kevesebb, mint azt a kormány eredetileg tervezte.

Összesen 182,4 millió euróval csökkentette a kormány az elővárosi HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós helyreállítási források keretét, és ezzel párhuzamosan új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosít Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre – szúrta ki a Portfolio az Európai Bizottság által minap elfogadott magyar helyreállítási tervben. Az átcsoportosítási döntés a lap tudomása szerint jórészt azért született meg, hogy biztosan befejeződjenek a fejlesztések 2026 nyaráig, különben nem lehet azok költségét elszámolni Brüsszel felé.

A Portfolio összevetette a tavalyi és a mostani helyreállítási tervet, melyből kiderült, hogy három főbb műszaki vállalás mérséklése húzódik meg a keret vágása mögött:

  • A tavaly ősszel vállalt 56 km helyett „csak” 46 km hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamos hálózatot. A H5 vonalon a Batthyány tér és a Békásmegyer közötti 10 km-es szakasz se a tavalyi elfogadott programban, se a mostaniban nincs benne, tehát nem ez okozza a 10 km-es csökkenést az összes felújítási vállalásban, de az, hogy pontosan mi, nem derült ki se az említett munkadokumentumból, se a 294 oldalas részletes értékelésből.
  • A tavaly ősszel tervezett 22 megálló és 11 állomás helyett „csak” 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat, és akadálymentes megközelítést lehetővé tevő fejlesztéseket, de itt sem derült ki, hogy melyik az a konkrét megálló, ahol a fejlesztés elmarad.
  • A tavaly ősszel vállalt 2700 darab P+R parkoló helyett most már csak kerek 1000 P+R parkolót vállal a kormány kiépíteni az egyes megállóhelyek környékén, és itt sem tudni az anyagok alapján, hogy mely megállóknál vágták vissza durván a parkolók számát. Az viszont kiderült az anyagokból, hogy most már egyáltalán nincs szó a részletes vállalások között arról, hogy elektromos töltőpontokat is kiépítene ezeken a helyeken a kormány (legalábbis a helyreállítási program ötödik komponense első intézkedésében nincs erre említés, így forrás se, C5.I1.)

A lap megjegyzi, hogy a HÉV-vonalak felújításáról konkrét frissített ütemtervet is bemutat a részletes bizottsági értékelés:

  • 2024. harmadik negyedéve végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a végig vitt közbeszerzési eljárások után a konkrét kivitelezési szerződéseket az összesen 46 km felújításra a fent említett egyéb műszaki paraméterekkel.
  • 2025. végéig az 50%-os műszaki készültséget el kell érni a fenti munkálatokban.
  • 2026. június végéig be kell fejezni a fenti összes munkálatot, ami nem véletlen, mert a helyreállítási program terhére kizárólag olyan munkák költségeit lehet utólag elszámolni, amelyek eddig befejeződnek.

A fenti utolsó megjegyzés rendkívül fontos, és jórészt megmagyarázza azt, hogy miért csökkentette a HÉV-felújítási keretet a kormány, és miért csoportosította át a Budapest Főváros által beszerzendő villamosokra, trolikra, illetve az ottani fejlesztések finanszírozására. Az ok „egyszerű”: ezeket a budapesti beszerzéseket végre lehet hajtani 2026. június végéig, a további HÉV-vonal korszerűsítéseket viszont már kérdésesen lehetett volna addig megcsinálni, márpedig ahogy említettük: biztosra kell menni a munkálatokkal, különben nem lehet elszámolni a forrásokat az uniós keret terhére.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 09:37
A Fővárosi Törvényszék elutasította a Magyar RTL Televízió Zrt. a Médiatanáccsal szembeni keresetét...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kiszámoló  |  2024. november 19. 10:13
Jó néha olyan összehasonlítást találni, ahol Magyarország nem a legrosszabbak egyike között van. Ily...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?