25 °C Budapest

Az emberi egészség ősellenségere figyelmeztet a WHO: jobb, ha erről minden magyar lemond

2020. május 31. 10:56

Az idei Dohányzásmentes Világnapon az Egészségügyi Világszervezet kampánya a fiatalok védelmére hívja fel a figyelmet, akik leginkább ki vannak téve a dohányipar manipulációjának. A dohánytermékek évente több mint 8 millió ember halálát okozzák, közülük több mint 1 millióan a passzív dohányzás következtében halnak meg. A dohányzás a rákos megbetegedések miatt bekövetkező halálesetek 25 százalékáért felelős világviszonylatban.  A nikotin- és dohánytermékek fogyasztása növeli a daganatos, a szív- és érrendszeri, valamint a tüdőbetegségek kockázatát - írja a WHO.

A dohányipari cégek évente több mint 8 milliárd dollárt költenek marketingre és hirdetésekre. Európában növekszik az e-cigarettát használók aránya, ami együtt jár a szív- és tüdőbetegségek kockázatának növekedésével. Az fiatalok körében egyre népszerűbb e-cigarettában található nikotin rendkívül erős függőséget okozó anyag, amely károsíthatja a gyermekek szervezetét, fejlődését. Az új nikotin- és dohánytermékek dohányipar általi bevezetése a gyerekeket és kamaszokat mint új fogyasztókat célzó marketing taktikákkal történik.

A Magyar Ifjúsági Dohányzásfelmérés (2020) nemrég nyilvánosságra hozott eredményei reménykeltőek, mivel azt mutatják, hogy a 7-9-ik osztályos tanulók esetében a 2012-ben mért 57 százalékos dohányzási arány 33 százalékra csökkent 2020-ban. 2020-ban a tanulók otthoni passzív dohányzásnak való kitettsége is csökkent, az iskoláskorú gyerekek 17 százaléka él olyan családban, ahol jelenlétükben mások dohányoznak. A felmérés ugyanakkor azt mutatja, hogy az elektromos cigarettát kipróbálók száma a 2016-ban mért 23 százalékról 2020-ban 32 százalékra nőtt, ráadásul az is aggasztó, hogy egyre fiatalabbak a cigarettát első alkalommal kipróbálók gyerekek.Ezért rendkívül fontos, hogy az egész társadalom támogassa azokat a fiatalokat, akik elutasítják a dohányipar termékeit.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 31. szombat
Angéla, Petronella
22. hét
Május 31.
A Testvérek Napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. május 31. 17:03