23 °C Budapest

Tízezer panasz a betegektől: nem csak a kórházakkal vagyunk elégedetlenek

MTI
2014. április 24. 16:30

Közel tízezer panasz és észrevétel érkezett tavaly a betegek részéről a tavalyi évben. Ezek többsége a kórházi ellátás minőségét érintette, így többek között a mentést, betegszállítást vagy a várakozási időt kifogásolták a legtöbben. A közeljövőben akár egy telefonos alkalmazáson keresztül, anonim módon is bejelenthetjük majd panaszainkat. Ugyanakkor a kórházi dolgozókat is számtalan kellemetlenség érinti, a megkérdezettek több mint felét érte már munkája során valamilyen atrocitás.

Tavaly közel tízezer esetben keresték meg az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK) valamilyen panasszal, észrevétellel, a megkeresések többsége a kórházi ellátást érintette - mondta el Novák Krisztina, az OBDK főigazgatója egy csütörtöki konferencián Budapesten Az adatokat ismertetve közölte, a központhoz tavaly összesen 9959 megkeresés érkezett, ezek jellemzően a mentéssel, betegszállítással, a gyógyfürdő szolgáltatással, gyógyszertárakkal, a tájékoztatással, a dokumentációval, a várakozási idővel voltak kapcsolatosak, és a legtöbb kritika az ellátás minőségét érintette.

A jogsérelem minősítését tekintve a megfelelő egészségügyi ellátáshoz, a tájékoztatáshoz, az egészségügyi dokumentációhoz fűződő és az emberei méltósághoz való jog sérelme volt a leggyakrabban megállapítható - ismertette a főigazgató az európai betegjogi nap alkalmából rendezett konferencián. A szervezeti adatokat érintve elmondta, 25 betegjogi képviselővel dolgoznak országosan, megyénként egy kollégával, Budapesten és Pest megyében nyolc betegjogi képviselő tevékenykedik. Úgy vélte, a hivatalnak még akkor is helye van a magyar ellátórendszerben, ha az éves több millió orvos-beteg találkozáshoz viszonyítva ez a tízezer megkeresés alacsonynak számít.

Novák Krisztina elmondta, hogy minél hamarabb szeretnének egy olyan applikációt elindítani, amely okostelefonokra letöltve intézményhez kötött panaszok bejelentésére lesz alkalmas anonim módon. A "Jó kórház" elnevezésű program arra is alkalmas lesz, hogy a beteg tartózkodási helyéhez legközelebb eső betegjogi képviselő nevét, elérhetőségét is megmutassa. A különböző kategóriákban - ellátás, intézmény megközelíthetősége, tisztasága, várakozási idő, egyéb szolgáltatások - észrevételeket is lehet majd tenni az applikáció segítségével.

Velkey György, a Magyar Kórházszövetség (MKSZ) elnöke előadásában úgy fogalmazott, hogy az elmúlt évtizedek egyik legsúlyosabb "terméke" a társadalmi megbecsültség hiánya az egészségügyben. Ez a hiány megmutatkozik az alacsony bérekben, az intézményi finanszírozás egyenetlenségében, az infrastrukturális és informatikai problémákban. Mint mondta, az OBDK-hoz érkezett tízezer megkeresést lehet nagy számnak is értékelni, azonban az egészségbiztosító adatai szerint tavaly 67 millió orvos-beteg találkozás történt a kórházakban és a szakrendelőkben.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Velkey György beszélt a kórházi dolgozókat ért atrocitásokról is. Egy felmérésből, amelyet 43 kórházban végeztek el, az derült ki, hogy a megkérdezettek 51,7 százaléka válaszolt úgy érte már munkája során atrocitás, 28 százalékban több esetben is. Ezek jellemzően verbálisak, de nem ritka a fizikai bántalmazás sem, amelyek a mindennapi munkát nagyon nehézzé teszi - mondta a kórházszövetségi elnök.

Borza Beáta, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala esélyegyenlőségi és gyermekjogi főosztály vezetője elmondta, hogy az utóbbi években átalakultak a betegpanaszok típusai, mára már nem klasszikusnak számító bejelentések érkeznek a hivatalhoz, hanem olyan kérdések, ami az ellátókat, a szakembereket érinti, ami a bérfeszültségről szól, vagy a rezidensekkel kapcsolatos. A főosztályvezető úgy vélte a beteggel való bánásmód nem jogi probléma, de "a beteg egy kritikus tömeg" és egy más fajta hozzáállást igényel. Mint mondta, a beteg mindig felelőst szeretne látni, és az esetleges hibát vétők még mindig nehezen kérnek elnézést.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 22. csütörtök
Júlia, Rita
21. hét
EZT OLVASTAD MÁR?