Pénzcentrum • 2011. november 25. 05:18
Minden forgalomban részt vevő gépjárműnek rendelkeznie kell kötelező gépjármű felelősség biztosítással - így szól a törvény. Azok, akik ennek a díját valamilyen oknál fogva nem fizetik meg, nem csak hogy nem közlekedhetnek, de komoly pénzbeli retorziókra is számíthatnak utólag. A fedezetlenségi díj címén felhalmozott tartozás ugyanis nem engedhető el és részletekben sem lehet azt befizetni. Mindaddig míg ez a tartozás fennáll, nem köthetünk új kötelező biztosítást sem.
A törvény értelmében minden gépjármű üzemben tartójának kötelessége kötelező gépjármű felelősség biztosítást (kgfb) kötni. Érvényes biztosítás nélkül a gépjármű a forgalomban nem vehet részt. Tehát akár 0 kilométeres új autót veszünk, akár használt autót vásárolunk, akár külföldről hozunk be autót, a forgalomba helyezés vagy a vásárlás napjától kezdve érvényes kötelező biztosítást kell rá kötnünk, különben egy métert sem lehet vele menni.
Az érvényes kgfb szerződés meglétét a rendőrség szigorúan ellenőrzi. Ha biztosítót váltunk, a kockázatviselés kezdetétől 60 napig a biztosító által kiállított bármilyen dokumentum megfelel a rendőrnek, ha azon szerepelnek a kgfb megnevezés, az üzembentartó személyi adatai, a jármű rendszáma, a biztosítást igazoló okirat száma, a kockázatviselés kezdetének időpontja, a biztosítási évforduló dátuma és a díjfizetés gyakorisága. Ha már van érvényes szerződésünk, akkor az igazoláshoz elég az esedékes díj befizetéséről szóló sárga csekk vagy a nemzetközi gépjármű felelősségi igazolvány (zöldkártya) bemutatása.
Mikor nem kell kötelezőt fizetni?
A kötelező felelősség biztosítási szerződés persze megszüntethető, de csak indokolt esetben. Ilyen az érdekmúlás, a felmondás vagy díj nem fizetés. Érdekmúlásnak számít például, ha eladjuk az autónkat, vagy ha megváltozik az üzembentartó személye. Ugyancsak érdekmúlás, ha gépjárművünket kivonjuk a forgalomból, ha az megsemmisül, ellopják, vagy tulajdonosa elhalálozik. Az érdekmúlást azonban hatósági okirattal, adásvételi szerződéssel vagy egyéb dokumentummal igazolnunk kell. A biztosító kockázatviselése ugyanis ezen iratok keltezésének napjától szűnik csak meg.
Van már érvényes köteleződ? Így igazolhatod! + videó
A biztosítási szerződést felmondani csak az évforduló lejárta előtt 30 nappal lehet, méghozzá írásban. Erre akár az ügyfélnek, akár a biztosítónak joga van. A szerződést más időpontban nem mondhatja fel az autós. Mivel a legtöbb hazai gépjármű tulajdonosnak az év utolsó napján van a kgfb évfordulója, a biztosítók novemberre időzítik a kötelező kampányt, így azok, akik elégedetlenek biztosítójukkal az év végéig felmondhatják a szerződésüket. Egyre többen vannak azonban olyanok, akiknek év közben van a biztosítási évfordulójuk, őket 30 nappal előtte a biztosítójuk tájékoztatja erről, így nekik is módjukban áll felmondani a szerződésüket.
Sokan esnek abba a hibába, hogy valamilyen okból (feledékenység, információhiány stb.) elfelejtik befizetni a kötelezőjüket. Ha az megtörténik, akkor a biztosító az esedékességtől számított 30. napig figyelmeztetést küld ki. Ám ha erre sem reagálunk, akkor az esedékességtől számított 60. nap elteltével a szerződést a díj nem fizetése miatt a biztosító törli. Ez a fordulat komoly problémákat szokott okozni a biztosítót váltó autósok körében. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) ügyfélszolgálatára egy évben 25 ezer megkeresés érkezett, ennek 95 százaléka a kgfb-vel állt kapcsolatban. Az érdekképviselet szerint e legtöbb probléma a díj elmaradásából származik.
Bajba kerülhet, aki feledékeny!
Előfordult ugyanis, hogy valamilyen okból az új biztosítótól a fizetési határidőig sem érkezett meg a befizetési csekk, vagy nem emelte le az ügyfél számlájáról a kötelező biztosítás esedékes díját. Nem árt tudni, hogy a biztosító ilyen esetben is a 60. nap után felmondja a szerződést.
A felmondás napjától sem lehet azonban kötelező biztosítás nélkül a gépjármű, ezért egészen addig, amíg nincs rá érvényes kgfb szerződés kötve, az üzembentartónak minden nap fedezetlenségi díjat kell fizetnie. Ennek mértékét a kgfb tarifák meghirdetésével egyidőben a MABISZ határozza meg és teszi közzé. (A 2012-re vonatkozó fedezetlenségi díjakat alábbi táblázatunk tartalmazza!) Mint látható a fedezetlenségi díj jóval magasabb, mint a normál biztosítási díj. Ez szándékosan van így, hogy az autósok kössenek kötelező biztosítást és rendszeresen fizessék is annak díját.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ha tehát valaki autót vásárol és mondjuk a megvétele után csak 5 nappal később köt kgfb biztosítást, akkor az első biztosítási díjon felül még 5 nap fedezetlenségi díjat is le kell rónia. Ugyanez a helyzet, ha új biztosítás megkötése után 60 napig nem fizet valaki. Akkor csak erre a 60 napra fizeti a biztosító tarifája szerinti díjat, azon felül -egészen az új kgfb szerződés megkötéséig -fedezetlenségi díjat számítanak fel neki.
Az új szerződést azzal a biztosítóval kell megkötni, ahol az díjnemfizetés miatt megszűnt. A biztosító ekkor ellenőrzi, hogy az ügyfél eleget tett-e korábban kgfb díjfizetése kötelezettségének. Ha nem, akkor haladéktalanul kiszámolja, mennyi fedezetlenségi díjat kell fizetni. A fedezetlenségi díjat az esedékes kgfb díjjal együtt kell leróni. A befizetett összegből a biztosító először az előbbit vonja le, mivel fedezetlenségi díjat elengedni nem lehet és arra részletfizetési kedvezmény sem adható.
A forgalomból kivont járművek esete
Gyakran szaladnak bele az autósok abba a hibába is, hogy hosszabb rövidebb időre kivonják a forgalomból a járművüket, de ezt a tényt nem jelzik a biztosítónak, kgfb díjat viszont nem fizetnek. Ekkor 60 nap után megint fedezetlenségi díjat kell fizetniük. Akárcsak akkor, ha elfeledkeznek arról, mennyi időre vonatták ki forgalomból a járművet.
A forgalomból legalább 2, legfeljebb 6 hónapra lehet kivonni egy gépjárművet. Ezen idő alatt kötelezőt nem kell fizetni, ha az autós az erről szóló rendőrségi határozatot vagy a forgalmi engedélybe történő bejegyzést bemutatja a biztosítónak. Ha ez az idő letelik, újra kötelezőt kell fizetni még akkor is, ha nem járunk a gépjárművel. Ha fél évnél hosszabb időre szeretné kivonni a forgalomból az autót, akkor van lehetőség rá, de ezt ismét kérvényezni kell a közlekedési hatóságnál és a jóváhagyásról megint tájékoztatni kell a biztosítót.
Ha nem fizetjük ki a fedezetlenségi díjat, ugyanaz történik, mint a normál kgfb szerződés esetén: a díj nem fizetése miatt a biztosító felmondja az újra megkötött szerződést és enélkül gépjárművünk nem vehet részt a forgalomban.
Nem árt tehát elkerülni a fedezetlenségi időszakot, mert a felhalmozódott díj egy összegű befizetése rendkívül megterhelheti a családi költségvetést. Ha tehát január végéig nem küldi új biztosítónk a kötvényt, vagy a sárga csekket, akkor ne várjunk, hanem jelentkezzünk a biztosítónknál minél előbb! A kgfb díjak befizetését sem szabad az utolsó pillanatra hagyni, mert a biztosítási díj teljesítésének határideje nem a csekk postára adásának napja, hanem amikor a pénz a biztosító számlájára megérkezik.