Pénzcentrum • 2010. június 4. 05:20
Magyarországon az autósok közel háromnegyede nem rendelkezik casco biztosítással, ennek ellenére fontosnak tartjuk egy olyan probléma bemutatását, amely rengeteg álmatlan éjszakát okozhat azoknak, akik mégis a casco biztosítás megkötése mellett döntenek.
A január elsejétől életbe lépett szabályozás értelmében a kártörténeti igazolás beszerzése a választott biztosító feladata. Ez a rendelet azonban csak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokra terjed ki, a casco biztosításokra nem. A 19/2009. (X.9.) PM rendelet többek között a bónusz-malusz rendszerbe való besorolást, illetve a kártörténeti igazolások kiadásainak szabályait tartalmazza.
Hogy működik ez a kgfb esetében?
Az évfordulóra történő kötelező biztosítás váltás esetén a választott új biztosító társaság a kockázatviselés napjától számított 30 napon belül köteles az előző biztosító társaságtól bekérni a kártörténeti igazolást. A szerződő kötelessége, hogy ennek elősegítése érdekében az új kötelező megkötésével egyidőben megadja az előző biztosítójának nevét, kötvényszámát, valamint a gépjármű rendszámát.
Valótlan adatok megadása esetén, vagy ha a gépjármű üzembentartója elmulasztja az adatközlést és nem lehetséges megállapítani a bónusz-malusz besorolást, akkor az új biztosítónak Malusz 04 (M04) kell sorolnia az új kötelező biztosítási szerződést. Valós adatok megadása esetén, ha a kötelező biztosítás kártörténeti igazolás beszerzése eredménytelen, az új szerződés A00-as bonus-malus besorolást kap az adott biztosítási időszakra.
Ha a korábbi kötelező biztosító az ügyfélnek megküldi a kártörténeti igazolást és ő az új biztosító részére továbbküldi azt, akkor az új biztosító 15 napon belül köteles a kártörténeti igazolás alapján a szerződést visszamenőleges hatállyal a kártörténeti igazolásnak megfelelően besorolni.
Az idei évre közel másfél millióan váltottak kötelező biztosítást a kedvezőbb díjak reményében, a kártörténeti igazolás hiánya azonban közel 50 ezer autóst érintett. Az idei, 2011 kötelező biztosítás kampányban a várható váltók száma elérheti a 2 milliót is, mivel az eddigi hengerűrtartalom besorolást teljesítmény alapú besorolás veszi át, amely a legtöbb autóst érinteni fog.
Miért nem működik ez a casco biztosításoknál?
"Casco biztosítás kötése esetén a kártörténeti igazolást az ügyfélnek kell beszerezni, mert ezekre a biztosításokra nem terjed ki a vonatkozó rendelet hatálya. Az ügyfél kénytelen az előző biztosítójától az igazolást, csak abban az esetben érvényesíthető a kedvezmény. Társaságunk viszont egy akció keretében most bónusz hármas tarifával számol új szerződők esetén is" - mondták a Genertel ügyfélszolgálatán.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Nagy kérdés, hogy amennyiben valakinek az elmúlt 5 évben öt különböző társaságnál volt casco biztosítása, mert minden évben váltott, annak új szerződés esetén minden korábbi biztosítóját végig kell járni az igazolásokért? A válaszok között szerepelt igen is és nem is, attól függően, hogy az utolsó biztosító igazolásán mi szerepel.
"Abban az esetben nem kell végigjárni minden korábbi biztosítótársaságot, ha a legutóbbi társaság által kiállított igazoláson nem csak az szerepel, hogy az elmúlt egy évben nem történt kárkifizetés (vagy esetleg történt), hanem az általuk figyelembe vett besorolást is feltüntetik." - mondta az Allianz Biztosító ügyfélszolgálatosa.
Az Aegonnál ugyanezt hozták fel, hogy amennyiben az előző évi biztosító felvezeti a besorolást az igazolásra, akkor elkerülhető a rengeteg utánajárás, ellenkező esetben minden korábbi társaságtól kártörténetit kell kérni.
A statisztikák szerint a járművek 23%-a rendelkezik casco biztosítással, évente az ilyen módon fedezett járművek 22%-ára történik kártérítés, kárkifizetés. Szakértők szerint a társaságok úgy próbálják olcsóbbá tenni az ajánlataikat, hogy ésszerűsítik a megkötés folyamatát és igyekeznek minél lejjebb szorítani a működési költségeiket.
Ezek közül a működési költségek csökkentése lehet, hogy sikerült, de a kötés folyamata a kártörténeti igazolás miatti bonyodalmak miatt nem igazán nevezhető rugalmasnak. A biztosítóknak érdemes lenne felülvizsgálniuk, hogy amennyiben a kgfb-k esetében működik egy relatíve jól bejáratott rendszer az igazolások kiadására, akkor azt vajon miért nem lehet átültetni a casco biztosításokra is. Ezzel rengeteg kellemetlenségtől szabadíthatnák meg az ügyfeleiket.
Az elégedett ügyfél általában beszámol az ismerőseinek, hogy milyen jól járt és milyen egyszerű volt az ügymenet, így talán mások is könnyebben szánhatnák rá magukat a biztosítás megkötésére. Ha egy biztosítással nem rendelkező autós csak azt hallja, hogy a cascóval mennyi baj van, eszébe sem fog jutni, hogy ő is kössön egyet.