Pénzcentrum • 2010. május 17. 10:32
Az átkötési időszakot is érintő kártörténeti igazolás beszerzésére vonatkozó szabályozás az elmúlt két évben változott meg: ez már nem az ügyfél felelőssége, hanem az újonnan választott biztosítóé. Az ehhez rendelt rendszerek működése azonban még mindig akadozik, az esetleges hibás adatszolgáltatás pedig a jogszabály értelmében a kedvezmények visszavételével díjemelkedéshez vezethet, s ennek az ügyfelek láthatják a kárát.
Azok az autósok, akiknek biztosítója nem tudta beszerezni a kártörténeti igazolást, elvesztették a kampányban megszerzett kedvezményüket és jobb esetben A00, rosszabb esetben M04-es osztályba sorolta vissza őket a biztosítójuk, amivel akár a kampányban megajánlott díj többszöröséről is kaphatnak csekket. A biztosítók a jogszabályi kötelezettségeiknek eleget téve kénytelenek voltak azokat az ügyfeleiket visszasorolni, akik kártörténeti igazolását a rendelkezésre álló időszak alatt valamilyen oknál fogva nem tudták beszerezni.
A kötelező biztosítási piacra vonatkozó új szabályok nagy része az ügyfelek érdekeinek védelmében született, köztük a biztosító váltással járó adminisztratív terhek enyhítését célzó paragrafusok. A törvény szerint a kártörténeti igazolások beszerzése a bonus-malus nyilvántartáson keresztül a biztosítók feladata. Ezek elvileg néhány, az ügyfélre, és az autóra vonatkozó adat megadása után lehívhatók a többek között erre a célra létrehozott, a biztosítók között működő belső adatbázisból.
Sebestyén László
"A jogalkotó szándéka nem tudott teljes egészében megvalósulni, hiszen a gyakorlatban kiderült, hogy a háttérben működő rendszerek nem minden esetben képesek ekkora mennyiségű adat gyors, és pontos továbbítására, illetve lehívására." - hívja fel a figyelmet Sebestyén László, a Genertel Biztosító értékesítési igazgatója. Azaz amellett hogy előfordult, hogy bizonyos esetekben az ügyfelek adták meg pontatlanul adataikat, felmerültek a rendszerek működéséből adódó adatátviteli problémák is. "A kártörténeti igazolások hiányának okai azonban azon a tényen nem változtatnak, hogy ezekben az esetekben a biztosítóknak vissza kell minősíteniük az ügyfelek szerződését, ami pedig a kampány kedvezmények elvesztésével és adott esetben egy jóval magasabb tarifával jár együtt, még ha csak átmenetileg is." - magyarázza Sebestyén László.
Hozzátette: "A biztosítók a törvény betartása érdekében nem mérlegelhetnek, hogy az ügyfél pontatlan adatközlése, vagy valamely rendszer esetleges hibája okozta az igazolás hiányát, a kártörténeti igazolás hiánya esetén minden esetben ki kell küldeniük a csekket a megemelt díjról, amely bizonyos esetekben akár két-háromszorosa is lehet a kampányban elfogadottnak."
Fontos hangsúlyozni ugyanakkor, hogy amennyiben az ügyfelek nem fizetik be a megnövelt díjat, az a jogszabály értelmében akár a szerződés megszüntetésével is járhat. A biztosítók számára a jogszabály az ügyfél szerződések A00-ás osztályba történő visszasorolását ugyanis akkor is előírja, ha a kártörténeti igazolás beszerzése nem az ügyfél hibás adatközlése miatt hiúsult meg. Éppen ezért a társaságok igyekeznek mindent megtenni azért, hogy az ilyen ügyfélkonfliktusokat elkerüljék. "A rendszer működési hiányosságai esetén a biztosítóknak lehetőségük van arra, hogy az ügyfelek segítségét vegyék igénybe, és tőlük kérjék be a szükséges adatokat." - mondta el Sebestyén László. "Az esetleges visszasorolásból adódó túlfizetés összegét a biztosítók a kártörténeti igazolások beszerzése után a következő esedékes díjba minden esetben beszámítják, azaz jóváírják, vagy visszafizetik majd." - tette hozzá.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Piaci becslések szerint 2009-ben csaknem egy millió autós cserélte le biztosítóját a kötelező kampányban, a kártörténeti igazolások beszerzésére vonatkozó probléma jelenleg mintegy öt százalékukat érintheti, azaz mintegy 50 ezer autós kaphatott olyan értesítést biztosítójától, hogy a kampány-kedvezmények visszavonása, illetve az átmeneti visszasorolás miatt magasabb éves díjat kell fizetnie.
"A kampány tapasztalatainak birtokában a piaci szereplőknek érdemes végiggondolniuk a folyamatokat, és javaslatot kidolgozni arra vonatkozóan, hogy miként lehet javítani az adatszolgáltatást, illetve miként lehet a jogszabályt tovább finomítani." - hangsúlyozza Sebestyén László.