Miért drágult meg a kötelező?

Pénzcentrum2010. január 25. 05:20

Drámai hangú sajtóközleményben számolt be a Biztosítás.hu arról, hogy a kampányidőszak óta eltelt két hónapban több mint másfélszeresére nőtt a megkötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások átlagdíja. Ez így is van, csak épp az indoklás sántít - nem is kicsit.

A Biztosítás.hu sajtóközleménye szerint az egységes biztosítási évforduló január elsejei eltörlése például máris érezteti negatív hatását. "A kampány súlyának csökkenéséhez és néhány éven belüli megszűnéséhez vezető rendelkezés ugyanis arra ösztönzi a biztosítókat, hogy bátrabban emeljék áraikat, hiszen az ügyfelek - kötelező díjak összehasonlítása iránti - érdeklődése a kampányok hanyatlásával arányosan csökken majd. [...] Míg tavaly novemberben 25 ezer forintos átlagdíjon köthettük meg a kötelező biztosítást autóinkra, a kampány végeztével ez az ár 41 ezer forint fölé emelkedett! A több mint 50%-os díjemelkedés egyik pillanatról a másikra következett be, mivel január 1-től már nem vehetők igénybe az ún. kampánykedvezmények, illetve több biztosító is más tarifát alkalmaz az évközi kötésekre."

Ez az ötven százalékos növekedés azért szöget ütött a fejembe, már csak azért is, mert épp e témában kérdeztem körbe néhány biztosítót nemrég és a válaszok egyáltalán tükröztek ilyen mértékű drágulást. Sőt, alig minimális árváltozást tükröztek akár pozitív, akár negatív irányban, mint az az alábbi válaszokból is látszik:

"A Groupama Garancia Biztosító nem alkalmazott évfordulós átkötési, ún. "kampánykedvezményt" így nincs különbség a január 1-jei kockázatviselés kezdetű és a későbbi kockázatviselés kezdetű szerződések díjában."

"[...] Az Aegon ettől eltérően az évközi ügyfelekre, vagy azonos vagy kedvezőbb díjat ad. A lenti példa (A0) esetében az AEGON díja 17%-al olcsóbb év közben, mint évfordulókor."

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

"Az Unionnál a kampányban kötött szerződésekre 10% kedvezményt adtunk, egyéb különbség nincs az évközi kötések és az évfordulós átkötések díja között."

Ezekből a válaszokból akárhogy nézem, nem jön ki az az ötven százalék, még akkor sem, ha valóban kampányidőszakban fűre-fára kaphatott bárki valamiféle kedvezményt, a szokásos bónusz-malusz besoroláson túl. Akkor hát mi lehet a titok? Az egyébként pofonegyszerű választ Papp Lászlóné, az Aegon gépjárműüzletágának igazgatója adta meg: az átlagárak valóban 50 százalékkal nőttek, ez azonban annak köszönhető, hogy a kampányidőszakban jellemzően a magas bónuszbesorolású autósok kötöttek új kgfb-t, míg évközben inkább az "A0"-s besorolású új ügyfelek kérnek ajánlatot.

Vagyis az indok nem a kedvezmények megszűnésében, illetve a biztosítók kampányidőszakon kívüli "trükközésében" keresendő, mindössze más az évközben kgfb-t kötők sokaságának összetétele. Hát így lesznek a rosszul interpretált statisztikákból rémhírek...

Címkék:
KGFB,