Pénzcentrum • 2009. március 18. 05:55
A tavasz közeledtével egyre többen választjuk a kerékpárt közlekedési eszközül, legyen szó munkába menetelről, vagy csak hétvégi kirándulásról. Arra persze már csak viszonylag ritkán gondolunk, hogy milyen veszélyeket rejt magában ez a sport, kezdve a balesetektől, a másoknak okozott károkon át, egészen a féltve őrzött drótszamár ellopásáig. Ezekre vajon köthető biztosítás kishazánkban?
Hazánkban a kerékpározásnak nincs még olyan kultúrája, mint a tőlünk nyugatra található országokban, különösen Hollandiában, ahol a lakosság nagy része biciklivel közlekedik. Talán ennek tudható be az is, hogy viszonylag kevesen gondolnak itthon kétkerekűjük biztosítására, legyen szó azzal elszenvedett balesetről, vagy okozott kárról, lopáskárról. Talán kevesen is tudják, hogyan lehet ezek ellen biztosítani magunkat.
Külföldön a legelterjedtebb biztosítási mód a lakásbiztosítás kiegészítése kerékpárra, amely lopáskár ellen nyújt fedezetet bizonyos összegig, természetesen csak akkor, ha a jármű megfelelő helyen és biztonságban volt tárolva.
Itthon akinek van saját lakás, vagy ház biztosítása, és ott található saját pince, vagy egyéb tároló, ott bizonyos feltételek esetén a benne tárolt ingóság, így a kerékpár is biztosítva van. Nem igaz ez azonban a társasházak közös tulajdonú tárolójában tárolt biciklikre, hiszen a társasház biztosítása csak a közös tulajdonra érvényes. Ha tehát a társasházi folyosó biciklitárolójából lopják el a kerékpárt, ne számítsunk kártérítésre.
Léteznek azonban kifejezetten kerékpárra köthető casco jellegű biztosítások is külföldön, amelyek nagyobb értékű biciklik esetén is megfelelő fedezetet jelentenek elemi kár, lopás-, illetve töréskár esetén. Ezeknél a konstrukcióknál azonban már szigorúbb feltételek érvényesek, általában minősített lakatokat követelnek a biztosítók, továbbá a kerékpárokat is megjelölik. A díjakat pedig a kerékpár értéke határozza meg.
Itthon ilyen kerékpáros casco még nem érhető el, de a Magyar Kerékpárosklub az Uniqa biztosítóval közösen már dolgozik az ügyön. Pontosabban - mint ahogy azt az Uniqa biztosítónál kérdésünkre elmondták - idén már bevezetésre került egy olyan biztosítási termék (VeloHelp Kontra), amelyeket bizonyos nagykereskedésekkel szerződött kerékpár-kereskedésben vásárolt kerékpárokhoz kínál az Uniqa, és ez lopáskár esetén is fedezetet nyújt.
Ez a biztosítás Magyarország területére érvényes, azonban csak teljes lopáskárra nyújt fedezetet, vagyis egyes alkatrészek leszerelésére, rongálására, így a kerék ellopására nem érvényes.
A lopáskár kompenzációja azt jelenti, hogy az eset elbírálása után a biztosító kompenzációt nyújt az új kerékpár vásárlása esetén, méghozzá az új bicikli árának legfeljebb 50 százalékát, de biztosítási csomagtól függően maximum 20 000 illetve 40 ezer forint értékig, előbbit évi 1300 forintos díjért, utóbbit évi 1500 forintért. Több százezer forintos bringa vásárlása esetén ez tehát nem túl nagy vigasz, de a díjtétel sem olyan jelentős.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ennek persze feltételei is vannak: elvesztés, lezáratlan állapotban őrizetlenül hagyás nem számít biztosítási eseménynek, mint ahogy az sem, ha éjszakára hagyjuk az autó csomagterében a biciklit, és ekkor lopják el azt.
Aki persze az egészségi állapota, netalán harmadik félnek károkozás miatt aggódna, szintén talál már megfelelő biztosítást. Az Uniqa Biztosító a Magyar Kerékpárosklubbal (MK) közösen kidolgozott ugyanis egy biztosítási konstrukciót, amelybe balesetbiztosítás, illetve felelősségbiztosítás tartozik. Aki belép az MK-ba, évi ötezer forintos tagdíjért cserébe biztosítottá válik. Ez balesetek esetén Európa összes országában érvényes, a felelősségbiztosítás része azonban csak Magyarországon.
Ahogy azt László János, a Magyar Kerékpárosklub vezetője kérdésünkre elmondta, jelenleg már több mint 1000 tagot számlálnak, akik többsége a biztosítási szolgáltatásért lép be a klubba, azonban számos egyéb előnnyel is jár a tagság, mint például az öt-hatszáz szolgáltatónál elérhető kedvezmények.
Természetesen a kerékpáros baleset és felelősségbiztosítás akkor is megköthető, ha valaki nem tagja a klubnak, vagyis közvetlenül az Uniqánál is megtalálható a termék, VeloHelp Vitál néven, amely csak kis mértékben tér el az MK-n keresztül elérhető konstrukciótól.
Összefoglalva tehát itthon is biztonságban tudhatjuk már magunkat kerékpározás közben, különösen ha körültekintően kerekezünk, és megfelelő figyelmet fordítunk biciklink tárolására, védelmére is.