A kötelező hajrá Sokan dolgoznak azon, hogy megszűnjön az év végi kötelező hajrá, illetve az ügyfeleknek ne kelljen egy esetleges váltás alkalmával a kártörténeti igazolást beszerezniük. A központi adatbázis felállításáról, a több biztosítós modellről és a bankpiacra való belépésről kérdeztük Ertl Pált, a Uniqa biztosító igazgatósági tagját.
Pénzcentrum: A kötelező felelősségbiztosítás kiválasztásakor az ár vagy a mögöttes szolgáltatás a döntő szempont az ügyfelek esetében?
Ertl Pál: Tapasztalataink szerint van Magyarországon egy növekvő csoport, amelynél az ár mellett már a szolgáltatási kérdések is felmerülnek. Ennek ellenére ma a többség az ár alapján dönt, hiszen a jelenlegi konstrukció úgy működik, hogy kötök egy kötelező szerződést, és akinek kért okozok, ő veszi igénybe a szolgáltatást, a közmegítélés szerint tehát ez nem olyan fontos. Az elmúlt egy év történései azonban azt bizonyítják, hogy nagyon fontos országos szinten is, hogy olyan szolgáltatás legyen a kötelező felelősségbiztosítás mögött is, hogy a vétlen károsultnak vagy a javítónak ne kelljen sokszor hónapokig várni a kifizetésre. Három biztosító, az Allianz Hungária, a Generali és az Uniqua kötötte meg elsőként az aktív kárrendezésre vonatkozó megállapodását, amely arról szól, hogy a saját cascós ügyfeleik kötelezős kárait is úgy rendezik egymásnak, hogy a károsult a saját biztosítójának jelentheti be a kárát, és a biztosítók egymással elszámolnak. Ez az irány mindenképpen követendő, hiszen infrastruktúrában, felkészültségben, szakmai gyorsaságban, minőségben jelentős a különbség a piacon lévő biztosítók között.
Nagyon fontos, hogy az ügyfeleink jobb szolgáltatásokat kapjanak. Ma már nem az a kérdés egy casco káreseménynél, hogy az ügyfél mekkora kártérítést kap - az természetes, hogy korrekt, a szerződés szerinti összeget kap -, hanem az vált elvárássá, hogy ez milyen gyorsan és minőségben történik. Biztos vagyok abban, hogy bár még sokáig árérzékeny marad a kötelezős piac, de szép lassan el fog indulni abba az irányba, hogy szolgáltatásról van szó.
Pénzcentrum: Mi a véleménye egy központi bonus/malus adatbázis felállításáról?
Ertl Pál: Rendkívül fontosnak tartom ezt. Az, hogy az a BM nyilvántartó bővítésével vagy egy teljesen új rendszer felépítésével valósul meg, az gazdasági kérdés. Számomra az volna logikus, hogy egy jelenleg működő rendszert egészítsünk ki egy bonus/malus modullal, és ne kelljen egy teljesen újat felépíteni, de erről majd a szakértők döntenek. Nagyon fontos, hogy ne az ügyfeleknek kelljen bonus/malus igazolásokkal bajlódni, ne a biztosítóknak kelljen papíron vagy online formában adatokat kérni, hanem legyen egy központi adatbázis, amelyből világosan kiderül, hogy ki milyen bonusfokozatot szolgált meg, és ez az adatbázis a biztosítók számára megfelelő garanciákkal és jogosultságokkal hozzáférhető legyen.
Pénzcentrum: Mi a véleménye a kötelező kampány megszüntetéséről?
Ertl Pál: Nagyon támogatom! Magyarországon az átlagdíj egyre csökken, illetve nem növekszik olyan mértékben és azokban a szegmensekben, ahol kellene. Átlagosan az egyharmadát fizetjük pl. az osztrák díjaknak, persze a javítások díjai is eltérnek attól, de az alkatrészek ugyanannyiba kerülnek. A 16 éve működő kötelezős konstrukció nagyon jól beváltotta a hozzá fűzött reményeket, biztosító nem ment csődbe, nem volt fizetési nehézsége, két biztosítási egyesületnek voltak adminisztratív problémái, reméljük, hogy ezeket sikerült orvosolni. Eljött az ideje annak, hogy a központi díjhirdetés jelenlegi rendszerét, ahol minden biztosítónak egy időpontba kell megjelentetnie, és a fő esedékesség január 1., további liberalizációs lépések szükségesek. Meggyőződésem, hogy a piac érett arra, hogy ezt jól tudja kezelni. A jelenlegi rendszer nagyon komoly médiafigyelmet fordít a biztosítóváltás időszakára, aminek pozitív hozadékai is voltak, pl. hogy a biztosítási szerződések felmondása előírás szerint történik meg, írásban küldik el az ügyfelek, lehet tudni, hogy ki fog biztosítót váltani, nem úgy, mint korábban, amikor csak a negyedév végén derült ki a nem fizetésből, hogy megszűnt egy szerződés. Másrészt ez a médiafókusz azt is jelenti, hogy a biztosítók egymást kényszerítik bele egy olyan, már nem egészséges versenybe, ami felviszi a marketing- és jutalékköltségeiket, és lehet, hogy az ügyfélnek rövid távon a díj kedvezőbb, de a rendszert nem lehet csak ebből az egy szempontból megvizsgálni. Fontos, hogy a biztosítók működése hosszú távon megbízható legyen, és egy ilyen módosítás az ügyfeleknek sem jelentene hosszabb távon hátrányt.
Pénzcentrum: Mi a véleménye arról, hogy a kamatadót ki szeretnék terjeszteni a biztosítási termékekre is?
Ertl Pál: Maximálisan egyetértek a MABISZ álláspontjával, miszerint nem támogatjuk a javaslatot. Magyarországon az elmúlt évtizedekben nagyon sokat fejlődött a biztosítási kultúra, de azt is látni kell, hogy az adókedvezmények mértékével jól lehet fejleszteni a biztosítási kultúrát. Az elmúlt években visszaszorultak az adókedvezmények, bármiféle újabb adó bevezetése a biztosítási piac növekedésének megtorpanásához vezetne. Ez nem lehet a döntéshozók érdeke, hiszen ha megnézzük a GDP-arányos díjat a nyugat-európai országokhoz képest, akkor látjuk, hogy még sokat kell fejlődnünk. Növekszik az állampolgárok, a vállalkozások vagyona, egyre nagyobb kockázatokat futnak a társaságok, az életbiztosítási és előgondoskodási elv és tudat még mindig rendkívül alacsony, egészségbiztosítási reform előtt állunk - annyi minden történik, ami sok esetben a biztosítások nagyságának növekedése ellen hat, hogy nem tartok jónak semmi olyan intézkedést, ami ezt erősíti.
Pénzcentrum: Ha feláll a több-biztosítós modell, Önök belépnek a piacra?
Ertl Pál: A kezdetektől részt veszünk a tárgyalásokon, Ausztriában az Uniqua 50 százalék fölötti piaci résszel bír az egészségbiztosításban, tehát mindenképpen azt javasoljuk a tulajdonosainknak, hogy amennyiben a rendszer átlátható és bizonyos garanciákat tartalmazó lesz, induljunk ezen az új piacon. Ezt a tulajdonosok is így gondolják, de csak abban az esetben, ha a rendszer olyan kidolgozottsági állapotba kerül, hogy valóban minden információ rendelkezésre áll, megbízhatóan ki lehet építeni a hosszú távú üzleti terveket, és természetesen garanciákra is szükség van.
Mit hoz a jövő? - Uniqa is belép a bankpiacra?
Pénzcentrum: Tavaly fordult meg először az élet és a nem élet típusú termékek piaci részesedése. Ön szerint ez minek köszönhető, illetve tartósnak bizonyulhat-e ez a tendencia?Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ertl Pál: Örvendetes tény, hogy a díjbevételeink ilyen mértékben növekedtek, csak 10 milliárd volt a differencia piaci szinten, nyilván az egyik legfőbb ok az augusztusi kamatadó boom volt, amikor az ügyfeleink nagy számban helyeztek el elsősorban egyszeri díjas unit linked típusú termékekben díjat. 2006 kiugró évnek fog számítani, visszarendeződésre számítok, ennek ellenére a gazdagabb nyugat-európai országok arányában azt lehet látni, hogy 60-40 százalékos életbiztosítási túlsúly van. Nem gondolom, hogy Magyarországon ezt pár éven belül elérjük, de abban biztos vagyok, hogy ebbe az irányba haladunk. Azt gondolom, hogy idén is a nem élet bevételei meghaladják az élet bevételeit.
Pénzcentrum: Milyen konstrukciókkal terveznek piacra lépni 2007-ben?
Ertl Pál: Erre nem szeretnék válaszolni, csak azt mondanám el, hogy mi az, amit már bevezettünk. Éppen a napokban jelent meg az Uniqua Regatta termék, amely a 60 lábnál kisebb kisgéphajók és yachtok törésbiztosítását és casco biztosítását teremtette meg. Úgy látjuk, hogy egyre nagyobb az a finanszírozott nagyságrend, amelyet kihelyeznek ezen a területen, és ez az ügyfélkör az Uniqua számára hosszú távon megfelel. Emellett idén kisebb termékekkel indultunk, pl. vadászvendég felelősségbiztosítást vezettünk be, a következő hónapokban jó néhány új szerződéstípust, illetve meglévőknek a megújítását hozzuk piacra, de ezekről majd csak akkor beszélek, ha megjelentek, megkezdjük az értékesítést.
Pénzcentrum: Mely területekre fókuszálnak 2007-ben fókuszba?
Ertl Pál: Továbbra is szem előtt tartjuk az életbiztosítások prioritását, de mivel én a nem életbiztosításokért vagyok felelős, inkább arról beszélnék. Az Uniquánál mindig is a legerősebb termékcsoport volt a gépjármű-biztosítás, tehát továbbra is erősen fókuszálunk mind a kötelezőre, mind a cascóra. Jövőbeli terméknek tekintem a lakásbiztosításokat, mert a lefedettség még javítható, az új építésű társasházakra szeretnénk koncentrálni. Jelentős jövőt jósolok az assistance típusú termékeknek, de nem hagyjuk figyelmen kívül a vállalati termékkört sem. Megemlíteném még a műkincs biztosítást, amelyet kilenc éve művelünk és egyre több múzeummal, gyűjtővel állunk kapcsolatban.
Pénzcentrum: Az Uniqua tervezi a bankpiacra való belépést?
Ertl Pál: Nem tervezünk ilyet, mert a holding tulajdonosa a Raiffeisen-csoport, ez azt jelenti, hogy minden olyan országban - jelenleg 16 helyen -, ahol jelen vagyunk, velük állunk támogató partnerkapcsolatban. Emellett számos hazai pénzintézettel is kapcsolatban vagyunk, senkivel nem kötöttünk exkluzív szerződést, ahol mindkét fél számára előnyös együttműködési lehetőséget találunk, oda megyünk.
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.