A régiós országok közül Lengyelország 3,7, Bulgária és Horvátország egyaránt 3,1 százalékos éves növekedést ért el.

Egy kisebb karambol is végzetes lehet ezekben a használt kocsikban: vigyázz, ha te is ilyet vezetsz
2023 végén a hazai autópark átlagéletkora már 15,8 év volt. Mint kiderült, a 10 legnépszerűbb márka átlagéletkora is nagyjából ennyi. Elég veszélyes, hogy csak ilyen öreg autókra futja az átlagmagyarnak, ugyanis egy régi, korrodált kocsival karambolozni sokkal veszélyesebb, mint egy modern modellel. Ráadásul a biztonsági extrák és az autók anyagszerkezete sem volt olyan fejlett mondjuk 15-20 évvel ezelőtt, mint manapság.
Az elmúlt 10 évben (2013 és 2023 között) 2,8 évet öregedett a hazai autópark, így a tavaly év végén forgalomban lévő, több mint 4,1 millió személyautó átlagéletkora már 15,8 év volt. Miközben a KSH adatai szerint 10 évvel korábban még csak kereken 13 évesek voltak az itthon forgalomban lévő személyautók - akkor 3 millió 40 ezer darabot tartottak nyilván. Azaz, miközben maga az állomány 27 százalékkal nőtt, addig 17,7 százalékkal öregebb is lett ez alatt az idő alatt.
Oké, gondolnánk, ez a nagy átlag, beleszámítanak az öreg, szoci autók is, amelyeket még forgalomban tartanak - mint például Pintér Sándor belügyminiszter a Wartburgját. De, mint a részletesebb adatokból kiderólt, ezek száma mára elenyésző, 2023 végén
- Ladából 18 048 db (oké, az orosz márka új modelleket is forgalmazott Magyarországon pár évvel ezelőttig, de modelljeinek átlagéletkora 27,8 év),
- Trabantból 8 037 db,
- Wartburgból 3 419 db,
- Polski Fiatból 2 304 db,
- Zastavából pedig 553 db volt forgalomban.
Így rászűrtünk a top 10 márkára, amelyből a legtöbb volt forgalomban tavaly év végén, és mint kiderült: a kép nem lett sokkal fényesebb. A legtöbb itthon Opelból van (484 531 db), ezeknek az átlagéletkora 17,6 év. A második helyen a Suzuki áll (419 864 db), ezek átlagosan 16,7 évesek, a harmadik pedig a Volkswagen (410 368 db), ezek az autók átlagban 17,4 évesek.
A 10 legnépszerűbb márkából összességében 2 816 802 személyautó volt forgalomban tavaly év végén Magyarországon, ami a teljes állomány 67,6 százaléka. Ezen autóállomány átlagéletkora pedig alig tér el az országos átlagtól, 15,7 év.
Ha megnézzük, melyek a legfiatalabb autók akkor kiderül, hogy ezt a listát a Dacia vezeti 7,6 évvel, de a Kia és a Lexus autói is még éppen 10 éves átlagéletkor alatt vannak. A helyzet komolyságát mutatja, hogy a 9-10. legfiatalabb Niassanok és Mazdák már több mint 14 évesek átlagosan.
A top 3 legöregebb márka természetesen a már említett, öreg szoci autókból kerül ki: a legöregebbek a Zasztavák 38,1 évvel, ezeket követik a Wartburgok 36,9 évvel, majd pedig a Polski Fiat következik 36,7 éves átlagéletkorral.
Veszélyes ezekkel balesetezni
Azért is aggasztó, hogy ilyen autókra futja a magyarok jelentős részének, mert régi, korrodált autóval karambolozni sokkal veszélyesebb lehet, mint egy újabb járművel. Ennek több oka is van, melyek mind az autó szerkezeti állapotával és technológiai felszereltségével kapcsolatosak.
Újabb autót vennél? Itt az autóhitel kalkulátor!
Először is, a régi autók szerkezeti integritása gyakran jelentősen romlik az idő múlásával, különösen, ha a jármű korrodálódik is. A rozsda meggyengíti a karosszéria fém alkatrészeit, beleértve az alvázat, az ajtókat, a sárvédőket és az oszlopokat, melyek mind kritikusak az utasok védelme szempontjából egy ütközés során. Egy korrodált autó szerkezete kevésbé képes elnyelni és eloszlatni az ütközési energiát, így nagyobb a valószínűsége annak, hogy a karosszéria behorpad vagy összeroppan, ami súlyosabb sérüléseket okozhat az utasoknak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az egyik biztosító töréstesztje remekül szemlélteti, milyen is egy rozsdásodó autóval frontálisan ütközni. A teszt alanyai itthon is népszerűek a használtpiacon: egy 2003-as, illetve egy 2004-es Mazda 6-ost vágtak a falhoz. A töréstesztek magukért beszélnek: a frontális ütközést sem lehetne megúszni súlyos sérülések nélkül, az igazi sokk az oldalról érkező becsapódáskor jön.
Bár a légzsákok kinyíltak, az ütközés hatására a Mazda szerkezete láthatóan megrongálódott: az egyik tartóoszlop kiszakadt, és a padlólemez jelentősen felnyomódott.
Emiatt a vezető ülése megdőlt, így a vezető feje nem a légzsákba, hanem a kormányba csapódott, majd a B-oszlopnak is nekiütközött. Garantált súlyos fejsérülés.
Nincs elektronika sem
Emellett a modern járművek olyan fejlett biztonsági rendszerekkel vannak felszerelve, mint az elektronikus stabilitáskontroll, a blokkolásgátló fékrendszer (ABS), a légzsákok, vagy a vészfékrásegítő rendszerek. Ezek a technológiák drámaian csökkenthetik a balesetek bekövetkezésének esélyét, valamint mérsékelhetik az ütközés súlyosságát. A régebbi autókban ezek a rendszerek vagy egyáltalán nem találhatók meg, vagy csak korlátozottan állnak rendelkezésre, ami jelentősen növeli a sérülés kockázatát.
Ráadásul a karosszéria tervezése és anyagai is sokat változtak az évek során. A modern autók tervezésekor nagy hangsúlyt fektetnek a törésteszteken való jó szereplésre és az utasok védelmére. Az újabb járművekben gyakran alkalmaznak nagy szilárdságú acélt és egyéb fejlett anyagokat, amelyek jobban ellenállnak az ütközéseknek és védik az utascellát. Az öreg, korrodált autók nem rendelkeznek ezekkel a fejlett anyagokkal és tervezési megoldásokkal, így kevésbé hatékonyan védik az utasokat baleset esetén.

Egyre több magyar jön rá, ilyen használt kocsit érdemes venni 2025-ben: valósággal felrobbant a piac
Ismét jelentősen felülmúlja az elektromos és hibrid hajtáslánccal ellátott gépjárművek iránti érdeklődés a tavalyi szintet.

Gyengülnek az esztergomi Suzukik: közkedvelt motort vezet ki a gyártó, ennek sokan nem fognak örülni
Gyengébb új motort kapnak az esztergomi Suzukik: úgy tudni, az 1,5 literes változat kivezetésre kerül, az 1,4-es benzinmotor teljesítménye pedig 129 lóerőről 110-re csökken.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


