A kereskedők bármely banknál beválthatják a vásárlóktól kapott utalványokat.

Benzinárstop 2024: küszöbön a bevezetés, ezért üzenne hadat valójában a kormány a szabad piacnak
Egyöntetűen rossz lépésnek tartanák a Pénzcentrum által megkérdezett szakértők a benzinárstop újbóli bevezetését, már csak azért is, mert a piaci folyamatokba való beavatkozást nem tartanák most jó ötletnek. Emellett az is kiderült, hogy az a régiós adat, amelyre a kormány most már előszeretettel hivatkozik, némileg azért ferdíti a valóságot. Ennek ellenére is úgy látszik azonban, hogy elkerülhetetlen a befagyasztás a kutakon.
Alapos meglepetést okozott múlt pénteki sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, mikor egy kérdésre válaszolva kijelentette: nincs kizárva, hogy a kormány ismét benzinárstopőot vezet be, ahogy azt 2021 ősze és 2022 decembere között egyszer már megtette. Mint mi is beszámoltunk róla, a miniszter szerda-csütörtökig kérte a sajtó és a közvélemény türelmét, mert mint fogalmazott, a kormány még nem döntött véglegesen a kérdésben.
Azóta a miniszter azt is közölte, hogy konkrétan javasolni fogja a benzinárstop újbóli bevezetését a kormánynak, mivel álláspontja szerint a kereskedők túl nagy árréssel dolgoznak. Megkérdeztünk három szakértőt, hogy szerintük mi következik most, és milyen alternatívák állhatnak még a kormány előtt.
Magas, de mégis mihez képest?
A benzin és a gázolaj ára az elmúlt hónapokban valóban komoly áremelkedésen ment keresztül. A bizonytalan közel-keleti helyzet, a világpolitika számos kedvezőtlen eseménye rángatták az árat, s nem tett jót az sem, hogy a forint is gyengélkedett. Most ott tartunk, hogy szerdától a benzin átlagára 650, a gázolajé pedig 639 forint lesz literenként a hazai kutakon.
Nagyon úgy tűnik azonban, hogy az, amire a nemzetgazdasági miniszter is hivatkozik, mégpedig a régiós különbségekre, egyáltalán nem indokolnák a benzinárstop újbóli bevezetését. Mohos Kristóf, a Portfolio elemzője azt mondta kérdésünkre, hogy eleve nem optimális az, ahogy a kormány ezt a kérdést kezeli.
A kormány álláspontja szerint régiós szinten magasak a benzinárak hazánkban, és ez derül ki a KSH adataiból is, amire eleve hivatkoztak. A helyzet viszont némileg visszás: a KSH a régióba számolja Bulgáriát, Csehországot és Lengyelországot is, vagyis olyanokat, amelyekkel hazánknak nincsen közös határa. Márpedig szerintem az nem életszerű, hogy valaki 600 kilométert utazik azért, mert lényegesen olcsóbb a benzin ezekben az országokban. Ha azt nézzük, hogy a velünk határos országokban mekkora az ár, akkor azt láthatjuk, hogy alig néhány forint a különbség, tehát némileg fals megközelítés a régió áraira hivatkozni
- mondta Mohos Kristóf.
Árstop nélkül is lehetne olcsóbb
Kapásból lehetne hatvan forintot lefaragni a benzin árából, és még csak árstopot sem kellene bevezetni hozzá - erről beszélt lapunknak Bujdos Eszter, a Holtankoljak ügyvezetője. A szakértő azt mondta: számos lehetőség fekszik a kormány előtt, de szinte biztos abban, hogy mégis a benzinárstop mellett döntenek majd.
A kormány szívesen hivatkozik a régiós árkülönbségekre, csak azt felejti ki az egyenletből, hogy a régióban nagyjából 21 sázzalékos áfakulcs van a benzinre, míg nálunk 27 százalék. Ott van aztán a kiskereskedelmi adó, aminek csökkentésével vagy törlésével megint olcsóbb lehetne, valamint a januárban felemelt jöedéki adót is túlárazottnak gondolom. Ha csak ezt a három adónemet legalábbis átgondolná a kormány, máris hatvan forinttal lehetne olcsób. De hát közelednek a választások, a benzinárstop újbóli bevezetése egy jó kampányfogás - az már más kérdés, hogy mennyire okos lépés megint drasztikusan beavatkozni a piaci folyamatokba
- mondta erről Bujdos Eszter.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ez beavatkozás a piac működésébe
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-Szövetség főtitkára is beszélt lapunknak az egyre valóságosabbnak látszó, közelgő benzinárstopról. Szerinte is az adók rendszerét kellene átgondolni először, és ő is a jövedéki adót említette elsőként.
A kormány előtt több lehetőség is fekszik, és azt gondolom, hogy minddel tudnának is mit kezdeni. Ott van legelőször is az adók köre, melynek egyes elemeit Magyarországon kívül csak néhány európai országban használják. Aztán a jövedéki adó rendszerén is lenne mit átgondolni – ha csak ezt megfontolnák, akkor az sem biztos, hogy szükség lenne a benzinárak befagyasztására
- mondta a főtitkár. Még a véleményét is megosztotta a Pénzcentrummal: szerinte sem szabad beavatkozni a piaci folyamatokba, és rossz lépésként értékelné, ha valóban a benzinárstop mellett döntene a kormányzat.
Ha a véleményemet kérdezi: szerintem nem lenne szabad benzinárstopot bevezetni, már csak történelmi okokból sem. A rendszerváltás óta a piaci körülmények között nagyon jól működött ez a szektor, és az a véleményem, hogy ebbe semmilyen szinten nem szabad beleavatkozni. Arra a kérdésre viszont nem tudok válaszolni, hogy ha mégis megtörténik, akkor milyen szinten fagyasztják be az árat, milyen szintben gondolkodhatnak
- tette még hozzá Grád Ottó.
A szakértők szerint tehát kimondottan nem lenne jó lépés, ha ismét befagyasztanák a benzinárakat. Arra persze nem vállalkoztak, hogy megjósolják: ha meg is történik, azt milyen árszinten tenék meg - valószínűsíthető, hogy most nem állnánk meg a legutóbbi, 480 forintos szintnél.
címlapkép: MTVA/Bizományosi - Róka László

Egyre több magyar jön rá, ilyen használt kocsit érdemes venni 2025-ben: valósággal felrobbant a piac
Ismét jelentősen felülmúlja az elektromos és hibrid hajtáslánccal ellátott gépjárművek iránti érdeklődés a tavalyi szintet.

Gyengülnek az esztergomi Suzukik: közkedvelt motort vezet ki a gyártó, ennek sokan nem fognak örülni
Gyengébb új motort kapnak az esztergomi Suzukik: úgy tudni, az 1,5 literes változat kivezetésre kerül, az 1,4-es benzinmotor teljesítménye pedig 129 lóerőről 110-re csökken.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


