Close-up shot on the LPG indicator on the dashboard in a car.

Bárkinél működik a legális benzintrükk: ha belevágsz, te is 317 forintos literáron tankolhatsz

2023. október 26. 05:24

Nagyjából 22 ezer kilométer alatt megtérülhet, ha valaki átalakítja benzines autóját LPG-üzeműre. Az autógáz manapság nagyjából feleannyiba kerül, mint a benzin, és a jövedéki adó emelése sem fogja érinteni jelenlegi állás szerint. Újonnan jelenleg egyetlen gyártótól lehet rendelni gázüzemű autókat: kiszámoltuk azt is, hogy a jelenlegi árakkal mennyi idő alatt térülhet meg a felár.

Sokan keresik fel az átalakítással foglalkozú műhelyeket, hogy LPG-üzeművé alakíttasság benzines autóikat - tudta meg a Pénzcentrum egy autógázosítással foglalkozó cég tulajdonosától. Mint kifejtette, a roham megindulása nagyjából egybeesett a tavaly decemberi eseményekkel, amikor üzemanyaghiány lépett fel az országban, és már a fejünk felett lebegett a benzinárstop kivezetése.

Ugyanis az LPG literje jelentősen olcsóbb, mint a benzin vagy a dízel. Most például a holtankoljak.hu szerint mialatt a 95-ös benzin országos átlagára 603,3 forint, a gázolajé pedig 651,3 forint,

addig egy liternyi LPG átlagosan 317 forintba kerül, azaz durván feleannyiba, mint a két legkelendőbb üzemanyag.

Oké, autógázból többet is fogyaszt az autónk, a hozzáértők szerint nagyjából 10 százalékkal, ennek az az oka, hogy az LPG sűrűsége kisebb, mint a benziné. Viszont még akkor is durván megéri ilyet tankolni, ha mondjuk egy literrel többet fog belőle fogyasztani az autó 100 kilométeren.

Mikor térülhet meg az átalakítás?

Röviden és tömören: hamar. Logikusan minél többet mész olcsó üzemanyaggal, annál hamarabb. 4 hengeres, benzinmotoros autók esetén - ezek a legelterjedtebbek itthon - az átalakítás 250 ezer és 350 ezer forint közötti összegbe kerül, attól függően, hogy milyen rendszert választunk, illetve hengeres, vagy a pótkerék helyére betehető gáztartályt akarunk. Minél több a henger a motorban, annál drágább lesz átalakítani, a 6-8 hengeres autók esetében már inkább 450-500 ezer forint körüli összeggel kell számolni.

A papírmunkával és az engedélyezéssel jellemzően nem kell vesződni, a műhelyek elvégzik helyettünk. Viszont, ha az adott műhelynek nincs meg az az úgynevezett sorozatengedélye az autónk típusára (ezt a közlekedési hatósággal kell kiállíttatni), akkor egyedileg meg kell terveztetni a rendszert egy szakemberrel, és ezt kell engedélyeztetni. Az egyedileg engedélyeztetett LPG-s rendszereket hatósági vizsgára is kell vinni, ez 38 ezer forintba kerül pluszban, valamint a tervezés is néhány tízezer forintot dobhat a költségeken. Viszont a sorozatengedéllyel beszerelt rendszerek esetében a dolog nagyon egyszerű: kiállítanak egy műszaki dokumentumot, amellyel csak az okmányirodába kell elmenni, hogy felvezessék a kocsi forgalmijába az LPG-rendszert.

Innentől kezdve más bonyodalom nincs a "normál" autókhoz képest, maximum annyi, hogy a műszaki vizsgán egy úgynevezett gázüzemi szemlét is el kell végezni, amit jellemzően pluszpénzért csinálnak a vizsgaállomáson. Emellett 30 ezer kilométerenként ki kell cserélni a gázszűrőt, valamint időnként a reduktort is érdemes ellenőriztetni.

Na, de pontosan mikorra is térülhet meg az átalakítás? Mi most úgy kalkuláltunk, hogy a 100 kilométeren 8 litert fogyasztó benzines autónkat alakítottuk át egy 10 literes fogyasztású LPG-sre. A művelet költségeit 350 ezer forintra becsültük. A kérdés tehát az, hogy mikorra jövünk ki nullára, azaz hány kilométer alatt tudunk 350 ezer forintot megspórolni.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

És akkor még nem számoltunk olyan tényezőkkel, mint a január elsejétől belengetett jövedéki adóemelés. Ugyanis, mialatt a benzin és a gázolaj ára durván 40 forinttal emelkedhet 2024-től, addig jelen állás szerint a közúti járművek üzemanyagaként felhasznált LPG adótartalma változatlan marad. Ez ugyan nem sokkal, de lerövidítheti a megtérülést, a fenti példánkból kiindulva a benzin esetében 1000 kilométerre vetítve több mint 3 ezer forint pluszköltséget jelenthet.

Egy gyártó van talpon a vidéken?

Ha valaki új LPG-s autó után nézelődik, akkor elég korlátozottak a lehetőségei, jelenleg Magyarországon ugyanis csak a Dacia forgalmaz gyárilag ilyen üzemanyagrendszerrel felszerelt autókat. Viszont következetesen

  • a Sandero,
  • a Jogger,
  • és a Duster is rendelhető LPG-s motorral.

Természetesen itt is nagy kérdés, hogy mennyi idő alatt térülhet meg a felár. Mint a hatályos árlistákból kiderült, a Sandero esetében a legkisebb, 5 349 000 forintos listaárhoz képest (az SCe 65-ös motorral) az autógázos verzióért legkevesebb 6 109 000 forintot kell fizetni, azaz 760 ezer forint a különbözet. A 999 köbcentis, legolcsóbb benzinmotor 5,4 litert fogyaszt 100 kilométeren a gyári adatok szerint, mialatt az LPG-s legmagasabb gázfogyasztása a katalógus szerint 7,4 liter/100 km.

Ha valaki a használtpiacon keresgélne, annak igen szűkösek a lehetőségei, legalábbis a legnagyobb hirdetési oldalon mindössze 135 találatot dob ki a kerteső az LPG-üzemanyagra ("benzin/gáz" opcióra 240-et, ezek jó része is LPG-s autó). Viszont itt a régebbi, átalakított kocsik mellett már a már említett Daciák is feltűnnek akár új, készletautóként is, emellett Fiat Pandából, Renault Clióból és Capturből is találtunk új, LPG-s autókat, ám ezeket most az importőrök oldalai szerint nem lehet megrendelni - vélhetően még korábban rendelték őket a kereskedések készletre, ezeket hirdetik.

A gázárak betettek a CNG-nek

A másik "gázos üzemanyag" a CNG, azaz a sűrített földgáz. Ez viszont mára még drágább is lett, mint a hagyományos üzemanyagok, hiszen az orosz-ukrán háború miatt egekbe szöktek a gázárak is. A holtankoljak szerint manapság átlagosan 781,3 forintért lehet egy kiló (igen, ezt kilogrammra mérik) tankolni az autónkba, 100 kilométeren egy átlagos CNG-s autó pedig 5-6 kilogramm körül fogyaszt, azaz kb. 4600 forintba kerülne 100 kilométer megtétele, ha 6 kilóval számolunk. Emellett a töltőállomás-infrastruktúra sem olyan fejlett hazánkban, mint az LPG, vagy a benzinkutak esetében. CNG-s autóból egyébként jelenleg csak 51 darabot hirdetnek a legnagyobb használtautós oldalon.

A személyautókban nem, de a városokban nagy haszna van a technológiának, ugyanis előnye a tiszta, szén-dioxidot leszámítva gyakorlatilag károsanyag-kibocsátás-mentes üzemeltetés - magyarul elbúcsúzhatunk a füstölgő buszoktól. Budapesten is használnak ilyeneket, tavaly, bár a gázárak elszállásakor leállítani kényszerült őket a BKV. De idén tavasszal folytatódott a CNG-sítés a fővárosban és környékén: tavasszal például a Volánbusz állított szolgálatba 164 darab új, gázüzemű buszt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 4. szerda
Bulcsú
23. hét
EZT OLVASTAD MÁR?