Négy év és több mint 170 ezer kilométer után meggyőzően vizsgázott a Német Autóklub hosszú távú tesztjén a nagy akkumulátorral szerelt Volkswagen ID.3.
Rengetegen azt hiszik, hogy az autó téli felkészítése abban ki is merül, hogy felrakatják a téligumikat. Ám ez még csak a jéghegy csúcsa, a Pénzcentrum most szakértő segítségével állította össze a csekklistát.
Közelednek a míuszok, az ingyenes parkolás miatt pedig egyre többen cserélik autóra a tömegközlekedést - a szerdai kormányinfón Gulyás Gergely kancelláriaminiszter is azzal indokolta az ingyenes parkolás bevezetését, hogy inkább a dugóban üljenek az emberek az autóikban, minthogy zsúfoltság legyen a tömegközlekedésben.
Ám sokan elfelejtik, mi mindent kell ellenőrizni autójukon, mielőtt bejönnek az igazán hidegek - ha beüt a baj, akkor pedig már késő bánat. A Pénzcentrum most egy szaki segítségével vette végig a téli csekklistát. Bár sokan azt hiszik, hogy az egész téli felkészítés le van tudva annyival, hogy fel kell tenni a téligumikat, valójában ez messze nem elég a biztonságos téli közlekedéshez.
A téli kerekek kapcsán György András autószerelő felhívta a figyelmet, hogy érdemes mindig leellenőrizni a DOT-számot, hogy megtudjuk, mikor gyártották a kereket - ezt jobb azelőtt megtenni, hogy bejelentkezünk a gumishoz, ne ott derüljön ki, hogy valami nem jó.
- hívta fel a figyelmet. Ha kicseréltetjük a gumikat, a nyáriakat érdemes műanyag zsákban, száraz helyen tárolni, méghozzá fektetve, hogy a futófelület ne deformálódjon. De, mint írtuk, a kerékcsere csak az egyik eleme a listának: fontos még a fagyállófolyadék mennyiségének, fagyáspontjának ellenőrzése. A szakember legalább -30 fokig fagyállót javasol, ennél alacsonyabbnál már fennáll a veszély, hogy befagy a hűtő egy hideg téli éjszakán - ami mondanunk sem kell, költséges hibákhoz vezethet.
Ezek mellett György András az alábbiak beszerzését is javasolja télire az autónkba:
- jégkaparó,
- puha sörtéjű keve,
- zárjégoldó,
- meleg pokróc,
- téli szélvédőmosó.
És furán hangzik, de az ablaktörlő lapátokat is ellenőrizni kell: hiszen gondolj csak bele, milyen zavaró, amikor a lapát csak elmaszatolja a latyakot, nem takarítja le rendesen a szélvédőt. Ez amellett, hogy idegesítő, még balesetveszélyes is, hiszen nem a legszerencsésebb, ha zavar minket a kilátásban a koszos szélvédő.
- tette hozzá. A szélvédőket belülről is le kell monsni ablaktisztítóval, így csökkenthetjük a szembejövő forgalom fényének a vakítását - a tiszta üvegen kevésbé törik meg a fény ugyanis. Fontos, hogy mi se zavarjunk másokat, állítsuk be fényszórókat, hogy ne vakítsák a szembejövőket!
Ha a klíma szűrője eltömődött, gyorsabban párásodik az ablak, így ezt sem árt kitisztíttatni. Az ajtók befagyása is gond szokott lenni, ezt úgy lehet megelőzni, hogy szilikonnal kezeljük az ajtótömítőket. A zárakat gyakrabban olajozni kell a fagyás ellen - sorolta a szakember.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ez még nem minden!
És akkor még nincs vége: télen ugyanis az egyik leggyakoribb hibaforrás az akkumulátor. Ha kicsit nehezebben indul az autó, érdemes ellenőrizni a töltési szintet, és ha szükséges, rátölteni - rosszabb esetben kicserélni az akksit. A sarukat meg kell tisztítani, és valamilyen kenőanyaggal védeni a korróziótól.
Emellett György András azt javasolja, hogy ha ebben az időszakban esedékes az olajcsere, akkor érdemes jobb minőségűt venni télire. Fontos ügyelni az olajszintre is, ne centizzük ki, hiszen hidegben a motorolaj besűrűsödik - ameddig fel nem melegszik a motor. Tartsuk észben, milyen észben tartani, épp milyen fajta olaj van a tartályban. Ugyanis ha szintetikus motorolajat töltünk a félszintetikusra vagy ásványi alapúra, az javítja a minőséget, fordítva viszont lerontja.
Más lesz a benzin, a gázolaj is
Kevesen tudják, de nem ugyanolyan összetételű benzin, illetve gázolaj kerül a töltőállomásokra télen, mint nyáron - a jelenlegi szabályozás szerint május elsején és november 15-én változtatnak az üzemanyagok összetételein. A benzin esetében leginkább az úgynevezett gőznyomásérték a különbség a téli és a nyári keverék között. Télen a hideg miatt nagyobb gőznyomásértékre van szükség, nyáron azonban ugyanez erősebb párolgást okozna. Attól, hogy a téli benzin illékonyabb, elősegíti a biztos indítást.
A dízelmotors autók esetében különösen fontos a téli-nyári váltás: hidegben speciális üzemanyagra van szükség, hiszen itt a zavarodási pont és a hidegszűrhetőségi határhőmérséklet miatt fontos a váltás. Bizonyos hőmérséklet alatt ugyanis a gázolaj már nem szivattyúzható ugyanolyan hatékonyan, amitől levegőssé válhat a rendszer - ettől pedig végső soron leáll a motor, vagy be se indul. Nyáron a sztenderdek szerint +5 Celsius-fokig kell megőriznie a gázolajnak a tulajdonságait, ez télen -20 fok, de a prémium dízelek akár -40 Celsius-fokig is használhatóak.
Ez inkább a dízeleseknek okozhat kellemetlenségeket, így a nagy hidegben érdemes lehet a prémium üzemanyagokat tankolni!
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


