2023. július 1-jétől vezették be a kamatstopot, azóta hosszabbítja a kormány.
Magyarországon 1,9 százalékos volt már tavaly az e-autók részesedése az újonnan eladott, valamint a forgalomba helyezett autók között, és ez az arány csak nőhet. Így hazánk a bekerülhet a világ vezető országai közé, ami az e-autó eladásokat illeti - bár egy ideig még valószínűleg nem érhetünk Norvégia nyomába, ahol minden második eladott kocsi elektromos. Lássuk, hol tart Magyarország az e-autó eladásokban és mi lehet a norvég titok.
Habár világszerte drasztikusan nőnek és rekordokat döntögetnek az elektromos járművek eladási számai a legnagyobb autópiacokon, a személygépjármű piacon még mindig a belső égésű motoros kocsik dominálnak. Az elektromos járművek mindössze 2,6 százalékot tettek ki a személygépkocsik, és kisteherautók eladási statisztikáiban a múlt évben úgy, hogy ez az arány pusztán nyolc országban volt 5 százalék vagy annál magasabb a világban.
Norvégia toronymagasan vezet a maga 56 százalékos eladási statisztikájával, de Izland (17,8%), Hollandia (15%), Svédország (11,4%), és Finnország (6,9%) is feltornászta magát a TOP5-be a Statista adatai alapján. Az elektromos autók térhódítása tehát elég jelentős volt Európa északi felén. Kína - ahol az elektromos járművek piaca eladott darabszám tekintetében messze a legmagasabb - a 7. helyet szerezte meg Portugália (5,7%) után a maga 5,6 százalékával. Ezen túlmenően mindössze egy országnak, Svájcnak sikerült az új eladásokban az elektromos járművek arányát 5 százalék fölé tornászni:
A TOP20-as listán nem csak Ausztria (3,5%), Belgium (3,2%), Németország (3%), vagy Franciaország (2,8%) szerepel Európából, hanem a 18. helyre felkúszott Magyarország is, a magunk 1,9 százalékos arányával. A 2019-es adatokhoz képest még nagyobb előrelépés várható azonban e téren, hiszen rendkívül népszerű az e-autó támogatás itthon, és vannak olyan modellek is, amelyekre kétféle támogatást egyszerre lehet érvényesíteni, és így akár 5 millió forint is lefaragható a vételárból.
- mondta el Markó Zoltán, a Duna Autó szakértője, aki azt is elmondta, nemcsak a vásárlási kedvezmény és az egyre bővülő kínálat, hanem az is előrelendítheti a keresletet hazánkban, hogy a mostani támogatás jókora (55%) mértékben segíti a taxis vállalkozásokat.
Norvégiát utolérni csak utópisztikus vágyálom?
Az, hogy Norvégiában minden második eladott autó elektromos főként a nulla károsanyagkibocsátású járművek forgalombahelyezésének támogatására épül. Az ország nagy hangsúlyt fektet a zéró emissziós közlekedésre való áttérésre, ennek érdekében a kormányok már 1990-es évektől hoztak rendelkezéseket, hogy ezt meggyorsítsák. Az ösztönző szabályozásokat, támogatásokat fokozatosan vezették be. A norvég parlament 2025-re szeretné elérni, hogy az összes eladott új gépkocsi nulla károsanyagkibocsátású legyen.
Ehhez azonban nem elég támogatni a vásárlást, bár kétség kívül annak is nagy szerepe van, hanem más kedvező intézkedésekkel, fejlesztésekkel is vonzóvá kell tenni az elektromos autókat. Például Norvégiában eléggé kiterjedt a töltőállomás hálózat, így nem kell attól tartani, hogy nem érünk el autóval egyik töltőponttól a másikig, de 2020-2021-ig még számos olyan kedvezmény marad hatályban, mint az ingyenes, vagy kedvezményes parkolás, komphasználat, alacsonyabb adóterhek. Ez utóbbi szinte minden modell esetében olcsóbbá teszi az elektromos változatot a benzinesnél.
Azonban ez a rendszer nem minden országban lenne működőképes, és nem növelné így az új autók között az elektromos járművek eladási arányát. Ehhez kell az, hogy Norvégia egy elég jól prosperáló ország - ironikus módon nagyrészt éppen az olajból származó bevételei miatt - így meg tudja tenni, hogy ekkora kedvezményeket adjon. Aztán az is kell hozzá, hogy a lakosság meg tudja engedni magának, hogy a hosszú távú előnyöket szem előtt tartva lecserélje a korábbi benzines autóját elektromosra.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Sokan még így is kölcsönből vesznek új autót
Hiába, hogy sok elektromos személygépkocsit az e-autó támogatással akár 5 millió forintért meg lehet venni újonnan, sok háztartásnak nincs zsebből ennyi pénze, mégis szeretne élni a kedvezménnyel és a környezetkímélőbb modellt vásárolni. Ebben az esetben igényelhetnek autóhitelt, amelyeket most év végéig ráadásul kedvezményes THM-el lehet felvenni.
A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, milyen feltételekkel lehetne felvenni 2 millió forintot, 72 hónapos futamidőre. A legjobb ajánlatot a CIB Bank adta, ott a THM-plafon után 34 796 lenne a havi törlesztő, és a kedvezményes időszak lejártával 7,75 százalék lenne a THM. A Raiffeisen a plafon után 34 783 forintos törlesztőt kínál, a THM pedig jövőre 8,07 százalék lesz majd. Érdemes megemlíteni a Budapest Bank ajánlatát is, 2021-től (ha csak meg nem hosszabbítják a kedvezményes időszakot) 36 880 forint lenne a részlet, 9,35 százalék pedig a THM.
Megnéztük azt is, hogy ugyanennyi futamidőre 5 millió forintot milyen feltételekkel lehetne felvenni. A CIB-nél jövőre 86 991 forint lenne a törlesztő, 7,75 százalék pedig a THM. A Raiffeisen 86 957 forintos törlesztőt ígér 8,07 százalékos THM-el, illetve az Erste ajánlata sem rossz, 90 504 forintos törlesztőt és 9,11 százalékos THM-et ígérnek 2021-től.
További személyre szabható ajánlatok a Pénzcentrum kalkulátorában!
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel ma: ezek a tényezők számítanak igazán
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Elég volt a zsúfolt tengerpartokból? Ez a város lehet a magyarok új kedvenc üdülőhelye
A forróság elől menekülve egyre többen választják a lengyel “coolcation” úticélokat.
-
Ezt nézik meg most a magyarok a hitelfelvételkor
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink mi alapján választanak hitelt.
-
Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)
Rendkívül kedvező értékajánlatot nyújtó hitelkártyával bővítette kártyakínálatát – első körben - meglévő ügyfelei számára a Gránit Bank.
-
Hazai érték, valódi lehetőség: ezt kínálja a Régiók Kincsei program. Csatlakozz beszállítóként! (x)
Kistermelő vagy, aki különleges, jó minőségű termékeket készít? Szeretnéd elérni a SPAR vásárlóit, és egy aktív, fejlődő közösséghez tartozni? Most itt a lehetőség, hogy csatlakozz a Régiók Kincsei programhoz!


