Szakértők megvizsgálták, 2024 vége felé hogyan fest a dízelautók toplistája.
Az autósokank az idei évben is érdemes megfogadniuk a jól ismert 7 Celsius fokos szabályt, azaz ha a hőmérséklet tartósan 7 °C alá esik, már nem ajánlott a nyári gumikkal közlekedni. Érdemes azonban mihamarabb bejelentkezni a szerelőkhöz, ugyanis már most komoly túljelentkezésről, és így várakozási időkről szólnak a hírek. Ráadásul az idei évben drágulásra is számíthatnak az autósok, mind a kerékcsere, mind a gumiabroncsok ára többe kerül, mint tavaly.
A szakemberhiány elérte a gumiabroncs-szerelőket is, akiket béremeléssel próbálnak megtartani a vállalkozások, emiatt drágulnak a szolgáltatások, és sorban állásra is fel kell készülniük azoknak, akik a következő hetekben akarnak abroncsot cseréltetni - értesült a Pénzcentrum.
"A flottával rendelkező cégek már hetek óta készülnek és sorban cseréltetik télire nyári abroncsaikat, de a reggeli hideg időjárás miatt egyre több magánszemély is követi a példájukat. Idén ezért hivatalosan is elkezdődött a téli kerékcsere szezonja és várhatóan november végéig kitart majd" - nyilatkozta korábban Pollák Péter, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi és marketingigazgatója.
Érdemes tehát időben előjegyzést kérni, mert október végén még nagyobb forgalom és sorbaállás várható a hazai szervizekben. Az országosan tapasztalható munkaerőhiány miatt biztosan lesznek viszont olyan országrészek, ahol csak jelentős, akár több hetes várakozással kerülnek sorra az autósok.
Emellett az autósoknak számolniuk kell azzal, hogy az idei évben mintegy 5 százalékkal drágultak a gumiabroncsok egyrészt a forint árfolyama, másrészt a gyártáshoz szükséges alapvető nyersanyagok - szénszármazékok, a szintetikus és természetes gumi, valamint az acél árának - újabb világpiaci növekedése miatt. Így két év alatt a szektorban tapasztalt áremelkedés mértéke egyes termékeknél elérheti a 10 százalékot is.
Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét. Vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy mi-lyen körülmények között, mennyit autóznak a téli időszakban! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről néhány fontos paraméter leolvasható.
Mire figyeljünk az őszi abroncscsere előtt?
Magyarországon a jogszabály nem rendelkezik a téli gumik kötelező használatáról, de azt előírja, hogy 1,6 milliméteres profilmélységnél már le kell cserélni az abroncsokat. De ez csak az ökölszabály, rengeteg egyéb dologra érdemes figyelni az őszi abroncscsere előtt. Az abroncscsere ugyanis az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk téli felkészítésének. A nyári abroncs egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Mindez a számok felől közelítve:
- írja közleményében a Magyar Gumiabroncs Szövetség.
A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani az adott felhasználó számára ideális abroncsokat. Ami biztos: nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni. Ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- olvashatjuk gyakran a hirdetésekben. Az ilyen abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek. Miért fontos a jó abroncs? A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának ideális feltételeit.
A téli abroncs-szettből - és persze a nyáriból is - minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni! Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsó.
Egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szerviz-díj), másrészt az abroncsot is kíméljük. Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, - amikor még hidegek- ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.
Veszélyes lehet!
"Felméréseink alapján minden évben rengetegen vannak olyanok, akik nem cseréltetik le nyári abroncsainkat, pedig télen ez komoly kockázat az autóban közlekedőkre nézve. A csúszós úton a nyári gumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra van szüksége, mint a téli abroncsokon futó gépkocsiknak. Ezen kívül figyelmet kell fordítani az abroncs profilmélységére is. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, viszont a 4 milliméter alatti mintázat mélységű téli abroncsok veszítenek tapadásukból hóban, latyakban" - hangsúlyozta Pollák Péter. Hozzátette:
A szakemberek szerint a hidegben nemcsak a havazás miatt célszerű téli abronccsal járni, hanem azoknak a hideg időjáráshoz kifejlesztett speciális anyagösszetétele miatt. A nyári abroncs a télinél keményebb anyagból készül, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton is jól funkcionáljon. A hideg útburkolaton viszont kevésbé tapad, így nem biztonságos. Közlekedésbiztonsági szempontból nem hibázhat az, aki akkor is kér október végére időpontot, amikor még viszonylag jobb idő van. Inkább legyen fenn a téli abroncs két héttel hamarabb, minthogy a hirtelen beálló fagyban nyári abroncson "korcsolyázzunk".
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.