Az ország 189 helyszínén, összesen 280 forgalmi sávot figyelnek majd az újfajta ellenőrzőkapuk.
Nem sok kétség férhet ahhoz, hogy az autózás jövőjét az elektromos és a hibrid autók jelentik. Magyarországon is egyre többen keresik a környezetkímélő plug-in hibrideket és a teljesen elektromos meghajtással közlekedő autókat, azonban még az állami ösztönzők segítségével is meglehetősen borsos áron lehet a miénk egy villanyautó. De milyen lehetőségeink vannak, ha használtan vennénk egy ilyen autót? Megéri belefogni a keresgetésbe?
Egyre több érv szól amellett, hogy a következő autónk már ne belső égésű motorral legyen felszerelve, hanem egy környezetkímélő villanymotorral vagy legalább hibrid meghajtású legyen. Elég megnézni 2017. autóipari sztorijait: a gyártók a mai napig nem heverték ki a dízelbotrányt, Európában pedig konkrétan dízelundor uralkodik, a piaci részesedésük az új autó értékesítéseken belül folyamatosan esik. Nem kis részben köszönhető a politikának is. Európában több kormány is úgy döntött, néhány évtizeden belül csak az emissziómentes autókat engedik be a nagyobb városokba, a dízeles és benzines járműveket pedig kitiltják.
A lépés a hazai érdekképviseletek figyelmét is felkeltette. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) nemrégiben arról beszélt, hogy meg kellene drágítani az Euro 5-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású használt autók behozatalát Magyarországra. A Gémosz szerint ugyanis meg kell akadályozni, hogy az olcsó dízelek elárasszák a magyar piacot, a szervezet már a kormánnyal is tárgyal erről. De nem ez az egyetlen próbálkozás, ami itthon is a zöldautók malmára hajthatja a vizet. A Magyar Lízingszövetséggel közösen a Gémosz 2016-ban azért kezdett el küzdeni, hogy az országba csak 8 évnél fiatalabb autókat hozhassanak be.
Pedig hazánk a használt autók országa, ez egyértelmű tény. A KSH által közzétett Statisztikai Tükör szerint a forgalomban lévő 4,1 millió közúti gépjárműállományból 3,4 millió személygépkocsi fut a magyar utakon, amelyek átlagos kora már 14 év. Az elmúlt évek statisztikái alapján az öregedés nem fog leállni, továbbra is a használt autók maradnak a favoritok: az előző negyedévben az első alkalommal regisztrált autók 59 százaléka volt használt, míg 2010-ben ez az arány csak 28 százalék volt.
Ennyi pénzért nem lesz egyhamar zöldforradalom
Nem nehéz levonni ezek alapján a következtetést, hogy az autóvásárlás előtt álló magyarok többsége használt autóban gondolkozik, azok száma pedig elenyésző, akik zöldautóban. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Innovációs Hivatal által közösen életre hívott Jedlik Ányos Klaszter adatai szerint a cikk írásakor 4298 zöld rendszámos autó rótta az utakat, azaz olyan zöldjárművek, amelyek vagy teljesen villanymeghajtással közlekednek, vagy a feltételeknek megfelelő plug-in hibridek.
A népszerűbb modelleket forgalmazó márkaoldalakat böngészve azt látjuk, hogy legjobb esetben is 4,5 millió forintért hozhatunk el listaáron egy alapmodellt, átlagosan pedig nagyjából 8 millió forinttól lehet a miénk egy nagyobb teljesítményű hibrid vagy villanyautó. Ez még úgy is rengeteg pénz, ha számításba vesszük az új elektromos autók vásárlásához továbbra is igénybe vehető állami támogatást, amely a bruttó vételár 21 százalékát, de maximum 1,5 millió forint könnyebbséget jelent.
Tényleg őrültség a használt villanyautó?
Persze a legtöbb autóvásárlóban még mindig él az elképzelés, hogy badarság használtan zöldautót venni, mivel egy rosszul kifogott járgány esetében nagyon mélyen bele kell nyúlnunk a zsebünkbe a szerviz miatt. Aki használtan vesz elektromos autót nem amiatt aggódik, hogy esetleg a feltüntetettnél sokkal több kilométert ment az autó, hanem azon, hogy a villanymotort hajtó akkumulátor rendben legyen. Az ugyanis egyből feltűnik, ha az egy töltéssel megtett táv mégsem annyi, mint amennyit az óraállás diktálna.
Az akkumulátor állapota gyakorlatilag a legfontosabb kérdés egy használt villanyautó vásárlásánál. Az ezzel kapcsolatos leggyakoribb tévhit azonban már régen megdőlt: a legtöbben úgy gondolják, hogy az akkumulátorok nem bírnak többet 5 évnél, a csere pedig méregdrága; az akkumulátorok azonban messze nem olyan gyengék, mint ahogy a közhiedelem tartja. Az elmúlt 4-5 évben érkező modellek akkumulátorai nem mutatnak jelentős visszaesést a teljesítményben a pletykában szereplő időtávon, sőt, az egyik legnépszerűbb modell, a Nissan Leaf közül nem egy például problémamentesen gurult 200 000 km-nél többet, de a Toyoták között is bőven találni olyat, ami 150 000 km-t tett meg egy akkumulátorral.
Ráadásul rengeteg modellnél nem szükséges az egész energiatárolót lecserélni, elég a gyengén muzsikáló cellákat leváltani egy jobbra. Ez pedig messze nem jelent akkora anyagi tételt, mintha mindent cserélni kellene. Sőt, ha számításba vesszük azt is, hogy ez az egyszeri akkumulátorcsere mennyibe kerül egy belső égésű motorral felszerelt autó 4-5 év alatt felgyülemlő javítási költségeihez képest, nem biztos, hogy olyan drágának tűnik a zöldautó felújítása, amin gyakorlatilag nem nagyon kell szervizelni mást az akkumulátoron kívül.
Vegyünk villanyautót, de miből választhatunk?
Szintén sokan vélik, hogy Magyarországon ma még nem lehet elérhető áron használt elektromos autót venni és a kínálat is gyenge. Nos, ez részben igaznak tűnik, ha megnézzük az egyik legnagyobb használtautó-portál kínálatát. Hibridekből jelenleg 1262 ajánlat közül választhatunk, míg teljesen elektromos autókból 206-ot kínálnak éppen eladásra a jelenlegi tulajdonosok.
Ha valóban aggódunk az akkumulátor miatt, de elfogadjuk, hogy tovább bírják 5 évnél és ezért megnézzük a 2012-es modelleket, láthatjuk, hogy már 2 650 000 forinttól is a miénk lehet egy a népszerűbb gépkocsik korábbi kiadásaiból. Amennyiben olcsóbb ajánlatra van szükségünk, találhatunk egymillió forint alatti, ám idősebb autókat is, igaz, itt már megnő az akkumulátorcsere kockázata.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Összességében tehát elmondható, hogy az, aki használt zöldben utazna, ma már egy jobb állapotban lévő benzines vagy dízeles használt autó áráért vásárolhat egy plug-in hibrid vagy elektromos motorral hajtott gépkocsit, azonban arra, hogy a belső égésű motorosokhoz hasonló kínálatból tudjunk választani, valószínleg még jó néhány évnek el kell telnie.
Mihez nyúlhatunk, ha nincs meg a rávaló?
Akár hibrid, akár villanyautó lesz a választottunk, a fiatalabb kocsik esetében 3 millió forintot ki kell fizetnünk érte, ami azért még mindig jelentős kiadás az autóvásárlók többségének a hazai viszonyok ismeretében. Így az sem véletlen, hogy az elmúlt néhány évben a szabad felhasználású személyi kölcsönök váltak a lakossági slágertermékké, hiszen például autóvásárlásra is jól felhasználható ez a hitelfajta.
Korábban is vonzó alternatívát jelentett a személyi hitel, mivel könnyen és egyszerűen igényelhető, ráadásul igen magas összeget, akár 10 millió forintot is felvehetünk hitelcél megjelölése nélkül, tehát nem csak autóvásárlásra, hanem a szükséges felszerelések és engedélyek beszerzésére is fordíthatjuk a vásárlás után fennmaradt összeget.
- emelték ki a Pénzcentrum megkeresésére a Bank360 szakértői.
Hogy ne a sötétben tapogatózzunk, a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorával is kiszámoltuk, hogy valóban található-e ilyen termék a piacon. Tesztünkben 3 millió forintot akarunk felvenni 5 éves futamidőre és vállaljuk, hogy kamatkedvezményért cserébe a hitelező pénzintézethez utaljuk a jövedelmünk.
A kalkulátor eredményei szerint valóban található nagyjából 10 százalékos THM-mel ellátott, vagy az alatti hitel: a CIB Bank személyi kölcsöne például 11,73 százalékos THM mellett havi 65 442 forintos törlesztőrészlettel vehető fel 60 hónapra, így a teljes visszafizetendő összeg 3 926 460 forint lesz. A Sberbank személyi kölcsöne ennél olcsóbb: a 10,97 százalékos THM-mel ellátott kölcsön havi törlesztője a második hónaptól 64 413 forint, a teljes visszafizetendő összeg pedig 3 855 092 forint.
10 százalék alatti THM-et jelenleg a Cofidis kölcsönénél találunk, tehát ez a legolcsóbb ajánlat. Itt 8,90 százalékos a THM, a törlesztőrészlet pedig 61 631 forint, így a visszafizetendő végül 3 697 860 forint lesz, azaz a első és a harmadik ajánlat között több mint 200 000 forintos különbség jelentkezik a költségekben. Igaz, hogy az első két ajánlat kiszámíthatóbb, mivel azok fix kamatozásúak, tehát nem változik a törlesztőrészlet nagysága a futamidő alatt, míg a Cofidis ajánlata változó kamatozású, így akár drágulhat is a törlesztőrészletünk az 5 év alatt.
Megéri használtat venni?
Az biztos, hogy néhány éven belül a zöldautók átveszik a dízeles és benzines gépkocsik helyét az utakon. Magyarország viszont messze van még attól, hogy ebben a zöldforradalomban komoly tényező legyen. Azonban azok, akik spórolnának vagy kicsit környezettudatosabban közlekednének, egy jobb használt benzines áráért kaphatnak plug-in hibridet vagy elektromos autót. Az akkumulátorok miatt sem kell már aggódni, így bátran próbálhatunk ki valami újat az autózásban, számunkra is elérhető áron.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.