Ősszel is rengetegen vágnak neki Európa nagyvárosainak, ám a zsúfolt terek, a tömegközlekedés és a népszerű turistalátványosságok a zsebtolvajok fő vadászterületei.
Az autónk kiválasztásánál sokan a jól ismert márkák jól ismert típusait választják, mivel azok várhatóan megbízhatóbbak, így kevesebbet kell majd költeni rájuk. Ugyan korábban tényleg nehéz volt megbecsülni azt, hogy mennyibe kerül az egyes autótípusok fenntartása, azonban egy frissen felépített adatbázisnak köszönhetően mostanra már jó támaszpontot adhat nekünk néhány javítási nyilvántartás. Mutatjuk, melyik autómodellt a legolcsóbb és melyiket a legdrágább fenntartani.
Korábbi cikkünkben írunk arról, melyik autómárkára mennyit köthetünk, és azt is megmutattuk, melyik használtautó veszít a legtöbbet az árából az éves során, sőt, az autók átlagos fenntartási költségét is megnéztük a futott kilométerek alapján. Az autótípusokat viszont még nem vettük górcső alá, így most az egyes autótípusokra költendő összegről szereztünk meg adatokat.
Melyik a legdrágább autó?
A Yourmechanic amerikai közösségi autójavító összegyűjtötte, hogy melyik autótípusnak mekkora a fenntartási költsége. Ugyan az amerikai adatok eltérhetnek a magyar áraktól, azonban így is jó útmutatót adhat ahhoz, hogy melyik kocsira nagyjából mennyit kell költenünk.
Az összesítés alapján a legtöbbet a 3-mas BMW-re költhetnek az autósok az első megtett 120 ezer kilométeren, az adatok alapján átlagosan 3,4 millió forintba kerülnek a fenntartási költségek. A legdrágább autótípusok listáján egyébként jól láthatóan a prémium modellek és a nagyobb SUV-k szerepelnek a legdrágább autók között. Kivétel a Dodge Grand Caravan, illetve a Mazda 6-os szériája is meglepő lehet. Az utóbbinál valószínűleg az értékesített autók száma is hozzátett a listára kerüléshez.
Melyik autó a legolcsóbb fenntartású?
A modellek között a legkevesebbet a Toyota Priusokra költhetjük, az első 120 ezer kilométeren alig több, mint 800 ezer forintba kerül a fenntartásuk. A listán egyébként egy kivétellel kisebb (vagy legfeljebb kompakt) méretű, japán vagy koreai típusok szerepelnek. Ezek nemcsak a méretüknek és a minőségüknek köszönhetik, hogy alacsonyak a fenntartási költségeik, hanem annak is, hogy aránylag nagy számban elérhetők és az alkatrész utánpótlás is kifogástalan.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,22 százalékos THM-el, havi 143 171 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCreditnél 6,64% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; az Erste és a CIB Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mik a magyar sajátosságok?
A hazai sajátosságok miatt persze a fenti adatok jelentősen módosulhatnak. Magyarországon az egyik legnépszerűbb modell a 3-mas BMW, így valószínűleg találunk a hazai kínálatban olyan típust, amelynek ennél is jelentősen magasabb a fenntartása.
Azonban a legolcsóbb autó sem a Toyota Prius nagy valószínűséggel, egész egyszerűen azért, mert számos olyan autómodell található hazánkban, amely jelentősen nagyobb számban került forgalomba és eleve alacsonyabb áron beszerezhető. Emiatt a fenntartási költsége is jóval alacsonyabb lehet. Ezek a modellek viszont jellemzően az idősebb, így magasabb futásteljesítményű típusok közül kerülnek ki, egész egyszerűen azért, mert a magyar autópark átlagos életkora megközelíti a 13 évet.
Címlapkép: MTI/EPA/Tannen Maury
-
Fizetési sávok Magyarországon: Mi az elképzelés és mi a valós kép? (x)
Mennyit keresnek valójában a magyarországi szakmákban? Fizetési sávok, KSH-adatok és a No Fluff Jobs Salary Guide 2025 mutatják a valós képet.


