A 2025-ös nyári fürdőszezonban országos szinten tapasztalható vendégforgalmi visszaesés sújtja a hazai fürdőket.
Magyarországon az autókat még mindig egyfajta státuszszimbólumként kezelik, így nem csoda, hogy sokan valamelyik prémium gyártó kocsiját szeretnék megvásárolni, akár használtan is. Arra viszont nem biztos, hogy gondolnak, hogy egy drágább autónak a fenntartása is többe kerülhet. Mutatjuk, melyik autómárkára kell a legtöbbet költeni.
Az egyik legnagyobb vagyontárgyunk az autónk, így nem mindegy, hogy mennyit költünk a karbantartására, egy jól szervizelt kocsi ugyanis hosszú ideig lehet a család segítsége. Az új autók árait ismerjük, és a használt kocsikról is vannak adataink, a fenntartási költségek esetében viszont sokszor csak találgatni tudunk.
Hány éves autót vegyünk?
Egy korábbi cikkünkben megírtuk azt, hogy márkákra és típusokra lebontva a listaárnál mennyivel olcsóbban vehetünk meg egy használt autót. Ha viszont nem új kocsit vásárolunk, akkor a fenntartási költségekkel hatványozottan kell számolni egy új autóhoz képest.
Ennek mértéke viszont nem is olyan egyértelmű. A várható fenntartási költségek ugyanis elsősorban nem az autó korától, hanem a futott kilométertől függenek. Itt jegyeznénk meg, hogy a használt autó kiválasztásánál így még nagyobb problémát jelent, hogy nem tudjuk, hogy mekkora a valós futásteljesítmény, nehéz ugyanis megállapítani, hogy visszatekerték-e (illegálisan) a kilométerórát.
A korábbi használat alapján 40 ezer kilométerenként besorolta a Yourmechanic közösségi autókarbantartó, hogy átlagosan mennyit kell költeni az autóra.
Az infografikán egyébként jól látszik, hogy az első 160 ezer megtett kilométeren magasan emelkednek a ráfordítások, míg ezután már kisebb a drágulás mértéke.
Melyik a legolcsóbb márka?
Persze az sem mindegy, hogy melyik márkára mennyit kell költeni. Persze nem mindegy, hogy mekkora összeggel kell kalkulálnunk az egyes autómárkák megvásárlásakor is. Ugyan amerikai árakat vettek figyelembe, azonban az alkatrészek hasonló áron érhetők el. A munkadíjban persze van különbség, a sorrendet viszont ez nem befolyásolja. Lényeges viszont, hogy az összehasonlítás az amerikai autópiac alapján történt, így a magyar kocsik fenntartása eltérhet, mivel más típusokat vásárolnak az USA-ban, mint Magyarországon.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ha az életkort vesszük figyelembe, akkor azt láthatjuk, hogy
Ez azt jelenti, hogy az átlagos fenntartási költségben több, mint háromszoros különbség is lehet. Alapvetően a prémium márkák fenntartása kerül sokba, az első négy helyen csak ilyet találunk. A legkedvezőbb áron a Japán márkák tarthatók fenn.
Érdemes hozzátenni, hogy Magyarországon olyan autókat is vásárolunk, amelyek nincsenek a listában. A nagy számban értékesítés és az eleve olcsó gyártási költségek miatt tipikusan alacsony fenntartásúak például a Suzukik és a Fiatok. Emellett a régi, szocialista autók fenntartása is kifejezetten olcsó, igaz, ezek használata mostanra már felvett közlekedésbiztonsági kérdéseket, hiszen több mint 25 éves autókról beszélünk.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A jövő oktatásának legfontosabb kérdése: kiválthatja az AI a hagyományos tananyagot?
A Tudományos Diákköri Mozgalom már évtizedek óta szerves része a magyar felsőoktatásnak.
-
Megtakarításból befektetés: avagy hogyan válhatunk befektetővé akár havi 50 ezer forinttal is?
Nyitrai Győzőt, az MBH Befektetési Bank üzlet- és termékfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettesét kérdeztük.


