A büntetés elsősorban a kézipoggyászért felszámított plusz díjakat érinti, de más kifogásolt üzleti gyakorlatokra is kiterjed.
Az autósok több mint tíz százaléka még nyáron is téli gumit használ. Legtöbbjük túl drágának találja lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig nyáron téli gumival járni nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű többet fogyaszt. Ráadásul autója zajosabb, valamint hosszabb fékút alatt áll meg, továbbá nedves időben kevésbé irányítható, sőt az abroncs is gyorsabban kopik.
Azzal már tisztában vannak az autósok, hogy télen - pontosabban 7°C alatt - le kell cserélni a nyári abroncsokat, de sokaknak gondot okoz a téli gumiról nyárira váltás. A legnépszerűbb “kifogások" anyagi okokra, vagy időhiányra hivatkoztak, de a harmadik legtöbb esetben előforduló válasz érdektelenségre, nemtörődömségre vagy lustaságra utalt - derül ki a Goodyear felméréséből.
Egy nem túl sportosan vezető, évente körülbelül 10,000 kilométert autózó átlag autósnak körülbelül 4 évente kellene lecserélnie elkopott abroncsait. Ez az autós egy vagy két abroncsot is tudna vásárolni abból az összegből, amennyit a nem évszaknak megfelelő gumival járva pluszban költ benzinre. Sok múlik a keréknyomáson is: ha az előírtnál kisebb a nyomás, akkor jobban felmelegszik az abroncs és gyorsabban elkopik, ezért célszerű kéthetente, de legalább havonta mindenképp ellenőrizni.
A felméréséből az is kiderült, hogy feleslegesnek tartották nyári gumira cserélni téli gumijukat azok, akik nyáron többet járnak motorral vagy kerékpárral, illetve azok is, akik csak második autóként vagy ritkábban használják az adott gépkocsit, vagy esetleg úgy gondolják, hogy még megfelel a téli abroncs a nyárra, mert el akarják koptatni azt. Sokan azért kénytelenek téli gumival járni nyáron, mert a nyári túlságosan elhasználódott vagy tönkrement, esetleg ellopták. Volt, aki azért nem cserélte le a téli gumiját, mert nemrég vásárolta a kocsit, míg mások arra hivatkoztak, hogy hamarosan el akarják azt adni. Néhányan úgy vélték, hogy egyszerűbb és olcsóbb csak egy szett gumit, mégpedig a télit megvenni, mert az is ugyanolyan jól használható a nyári körülmények között.
Budapesten, Győrben és Debrecenben eltérő mértékű a téli gumi használat nyár közepén. Százalékos arányban Budapesten található a legtöbb téli gumival felszerelt autó, ugyanis a több mint ezer számításba vett autós 14 százaléka még nem gondoskodott a gumicseréről, Debrecenben ezt 12 százalék nem tette meg, Győrben pedig a sofőrök hat százaléka jár téli gumival.
Ezért nem érdemes nyáron is téli gumival autózni:
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- Nem megfelelő abroncshasználattal hosszabb a fékút
- Ami a fékút hosszát illeti, száraz úton, például 20°C hőmérsékleten az autó fékútja 100 km/h sebességről téli abroncsokkal történő fékezés során körülbelül 6 méterrel hosszabb, mint abban az esetben, ha nyári abroncsok vannak az autón, ami azt is jelenti, hogy azon a helyen, ahol az autó nyári gumiabroncsokkal már teljesen leállt volna, az autó téli abroncsokkal még mindig 37 km/h sebességgel halad.
- Magasabb a zajszint is téli gumival
- A téli gumiabroncsra nagyszámú mikro lamella kerül, amelyek téli körülmények között segítik az autó közlekedését a havas és jeges utakon. A lamelláknak köszönhetően a téli gumiabroncs több tapadó éllel rendelkezik, mint a nyári gumiabroncs, ez elsősorban a tapadásban és a téli körülmények közötti fékezés során nyilvánul meg. A téli gumiabroncs emellett lágyabb keverékből készül, mint a nyári gumiabroncs. A nyári időszakban azonban ezek egyáltalán nem szükségesek, sőt, nagyobb menetzajt okoznak.
- Nyáron téli gumi használattal nagyobb a gépkocsi fogyasztása
- Ahhoz, hogy az autó elérje a lehető legkisebb fogyasztást, nem csupán megfelelően kell felfújni a gumiabroncsokat, hanem anyaguk keverékének és futófelületük mintázatának is meg kell felelnie az adott évszaknak. A téli gumiabroncs anyagához ugyanis olyan összetételű keveréket használnak, ami 7°C alatti hőmérsékleten nyújt optimális teljesítményt, a téli keverék tehát lágyabb, mint a nyári gumiabroncs anyaga. A gumiabroncs futófelületének mintázata a zajon kívül egyúttal az autó fogyasztását is befolyásolja. A téli gumiabroncs nagyobb számban kialakított tapadó élei növelik a gördülési ellenállását, ezáltal hátrányosan befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást.
- Nedves felületen kevésbé irányítható a téli abroncs
- A nyári gumiabroncsnak nem kell megbirkóznia a hóval és a jéggel, ezért futófelületének mintázatát kifejezetten csak száraz vagy nedves utakra tervezték. A nyári gumiabroncs speciális mély barázdáinak célja, hogy jobban elvezessék a vizet. Ennek köszönhetően kisebb a valószínűsége az aquaplaning előfordulásának, tehát kevésbé valószínű, hogy a futófelület nem tudja elvezetni a vizet és az így keletkezett vízfilm rétegen csússzon az autó, vagyis összességében így jobban irányítható.
- A téli abroncs nyáron gyorsabban elhasználódik
- A téli gumiabroncs a lágyabb keverék miatt 7°C feletti hőmérsékleten gyorsabban kopik, míg a nyári keveréket éppen ezekhez a körülményekhez fejlesztették ki.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.