Mindegy, csak olcsó legyen: válogatunk a boltok közül

2010. október 30. 07:02

Míg 2010 első negyedévében az előző évhez képest pozitív irányú elmozdulás mutatkozott a háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított költéseiben, addig a második negyedévben erősebb visszaesésnek lehettünk szemtanúi. Idén is jelentős a kereskedelmi láncok közötti kereszthasználat, a vásárlók a jobb ajánlat reményében több boltot is hajlandóak felkeresni. A tavalyi stagnálást követően 2010 első felében kismértékben nőtt a kereskedelmi márkás termékek részesedése. A kártyás fizetések aránya is nőtt az idei év első félévében.

A magyar kiskereskedelemre 2010 első hét hónapja alapján továbbra is a mérsékelt csökkenés jellemző. A magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 0,4 százalék forinttal költöttek kevesebbet ezen időszak alatt, mint az előző év hasonló időszakában. Az idei első negyedévben pozitív irányú elmozdulás mutatkozott a háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított költéseiben az előző évhez képest, de a második negyedévben azonban erősebb visszaesés következett be. A piac eddigi teljesítménye alapján 2010 egészét tekintve éves szinten várhatóan stagnáló forgalommal számolhatunk.

A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek 2010 I. félév című tanulmányának adatai szerint az előző évhez hasonlóan idén is jelentős a kereskedelmi láncok közötti kereszthasználat. Egy átlagos háztartás 2010 első félévében közel 8 kereskedelmi láncban vásárolt. A tudatosabb boltválasztás tehát továbbra is megfigyelhető, a vásárlók a jobb ajánlat reményében több kereskedelmi láncot is hajlandóak felkeresni. A legmagasabb a hipermarketekben vásárlók lojalitása, vagyis ezek a háztartások az élelmiszerre és háztartási vegyi árura szánt költésükből arányosan ebben a csatornatípusban költenek a legtöbbet.

Kereskedelmi márkák részesedése a magyar háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiban (érték %) Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel


"Bár a kereskedelmi márkás termékek aránya Magyarországon még nem érte el a számos nyugat-európai országban tapasztalt egyharmados forgalmi részesedést, arányuk a magyar háztartások vásárlásaiban éveken át folyamatosan nőtt. A 2009-ben tapasztalt stagnálást követően 2010 első felében további kismértékű növekedést könyvelhettek el a kereskedelmi márkás termékek, részesedésük - elsősorban a diszkontláncok és a szupermarketek saját márkáinak növekvő volumene eredményeként - elérte a 27 százalékot" - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

Nem minden kereskedelmi csatornára jellemző azonban, hogy növekszik a saját márkás termékek aránya. A napi fogyasztási cikkek piacán tapasztalható saját márkás erősödés mögött főként a diszkont csatorna áll, illetve a szupermarket csatornában is tapasztalható némi növekedés. Ezzel szemben a többi kereskedelmi csatornában az előző év hasonló időszakához képest alacsonyabb volt a kereskedelmi márkás élelmiszerekre és háztartási vegyi árura fordított összeg aránya.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kártyával történő fizetések aránya a háztartások költéseiben (érték %) Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel


A kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő és jellemző módon a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik a háztartások ilyen módon. Az értékforgalom alapján ez az arány 2010 első félévében 22 százalékra nőtt. A hipermarketekben a privát vásárlások összegének immár 40 százalékát kártyával egyenlítették ki a háztartások.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 4. szombat
Mónika, Flórián
18. hét
Május 4.
A tűzoltók napja
Május 4.
Star Wars Nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. május 4. 19:21
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm