18 °C Budapest

Fontosabb a kiscicánk, mint saját magunk

2010. március 9. 11:02

A magyar háztartások alkalmazkodtak a válsághoz az utóbbi egy-másfél év során. Akik kezdetben csak ruházkodáson és utazáson igyekeztek spórolni, később már az élelmiszerek és az alapvető háztartási termékek területén is visszafogták a költekezést. Valószínű tehát, hogy a válság múltával sem tér vissza a korábbi "vásárlási láz".

A fogyasztók hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a költekezéseiket. 2009-ig elsősorban mennyiségi csökkenés volt tapasztalható, míg a második félévben a mennyiségi csökkenés mellé minőségi esés is társult - derült ki a GfK piackutató intézet legfrissebb kutatásaiból. A piaci adatokból kiderült, hogy - a világ nagy részéhez hasonlóan - 2009 első félévében volt a magyar háztartások életében is mélypont, úgy a fogyasztói bizalom, mint a fogyasztási hajlandóság tekintetében. Azóta némi javulás volt tapasztalható, ám a korábbiakhoz képest alacsony szintű stagnálás tapasztalható. Nem valószínű tehát, hogy visszatér a korábbi magasabb fogyasztási hajlandóság, pusztán azért, mert újra javulni kezd az életszínvonal.

A Gfk számadataiból kiderült, hogy jelentősen növekedett az akciós termékek iránti kereslet: tízből 4 termék promócióban került megvásárlásra, míg élelmiszernél ez az arány 30 százalék. Az akciós értékesítés aránya minden szegmensben emelkedett. A házon kívüli étkezések aránya csökkent, ezért az otthoni sütés-főzéshez kapcsolódó termékek vásárlása jelentősebb lett. Nem spórolunk viszont a háziállatokon, a rájuk szánt összeg nem változott.

A kérdőívek eredményei rávilágítottak, hogy a magyarok fele úgy érzi, már az élelmiszeren is kell spórolni. Szintén jelentős azok aránya, akik minőségileg nem, mennyiségileg annál inkább csökkentették a fogyasztásukat. Csökkent a nagybevásárlások gyakorisága: "többször kis mennyiséget vásárolva kordában tudjuk tartani a fogyasztásunkat." A fogyasztók gyakrabban keresik az olcsóbb termékeket, de nem feltétlenül választják a nagy mennyiségű kiszereléseket és az összecsomagolt, "kapcsolt" termékeket.

A kutatóintézet feltételezése szerint a kevesebb fogyasztás a pazarlás csökkenésével járt együtt, ez is erősíti azt a feltételezést, hogy a korábbi életszínvonal visszatérésével nem feltétlenül tér vissza a vásárlás korábbi szintje. Ebben az értelemben a fogyasztás a gazdasági válság előtt túlhajszolt ütemű volt. 

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 3. péntek
Tímea, Irma
18. hét
Május 3.
Paranormal nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem