2010 első félévében számottevő mértékben csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által kezelt autópálya-hálózaton. A csökkenés annak ellenére következett be, hogy a szokatlanul csapadékos téli hónapokban tavalyhoz viszonyítva mintegy 14 százalékkal több balesetet regisztráltak a szóban forgó gyorsforgalmi utakon.
Az ÁAK Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon bekövetkező balesetek körülményeit és azok kiváltó okait. Az elmúlt évek során regisztrált pályaesemények értékelése és a közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók alapján elmondható, hogy az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.
Korábban: Elkészült a Budapestet elkerülő egérút - Ennyit spórolhatsz rajta
Az idei első féléves statisztikai adatok elemzését követően megállapítható, hogy míg a társaság kezelésében lévő úthálózaton mért futásteljesítmény, vagyis a járművek által átlagosan megtett útszakasz hossza folyamatosan növekszik, addig 2009 hasonló időszakához képest 18,4 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset következett be. Különösen szembeötlő a halálos balesetek számának csökkenése: 2009 első félévében még 23, 2010 első hat hónapjában viszont már csak 14 ilyen esetet regisztráltak, ami 39 százalékos visszaesést jelent. Összehasonlításképpen súlyos balesetből a tavalyi 65 helyett idén 54 (16,9%-os csökkenés), míg könnyű balesetből 140 helyett csak 118 következett be (15,7%).
A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a balesetek száma (az anyagi kárral járókat is ideszámítva) összességében mintegy 17,4 százalékkal nőtt. Ennek hátterében a szakemberek szerint elsősorban a szokatlanul csapadékos téli időjárás áll, amelynek következtében a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények előfordulása - az előző évekhez képest is - ugrásszerűen megnőtt.
A személyi sérüléses balesetek előfordulásának tekintetében az egyes útszakaszok eltérő képet mutatnak. A legnagyobb visszaesés az M0-s autóút és a hazánkon áthaladó tranzit forgalom lebonyolításában fontos szerepet játszó M1-es autópálya esetében tapasztalható: az előbbinél 39,3, az utóbbinál 22 százalékos csökkenés mutatkozik. Örvendetes tény, hogy a legrosszabb baleseti mutatókkal rendelkező M2-es autóút esetében is javulás figyelhető meg, hiszen míg 2009 első félévében 6 halálos és 5 súlyos, addig idén csupán 4 halálos és 2 súlyos baleset következett be ezen a szakaszon. Ez részben azoknak a forgalombiztonsági intézkedéseknek is köszönhető, amelyeket az ÁAK Zrt. a közelmúltban vezetett be az M2-es autóúttal kapcsolatban. Ezek között szerepel az előzési tilalom kiterjesztése vagy módosítása az egyes pályarészek esetében, elválasztó sáv hiányában az ellentétes haladási irányok hangsúlyosabb jelzése (kettős záróvonal színes elválasztással) valamint a balesetveszélyes szakaszokra figyelmeztető, speciális táblák kihelyezése.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A balesetek kiváltó okait vizsgálva elmondható, hogy azok eloszlásában 2010 első félévében némi változás következett be a korábbi arányokhoz képest. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (27%) vezeti a listát, de a második helyet ezúttal a gyorshajtás foglalja el, amely a tavalyi 8 százalékos részesedésével szemben idén 15,66 százalékkal szerepel. A harmadik helyen a követési távolság be nem tartása (9,25%), míg a negyediken a szabálytalan sávváltás áll (8,43%). Viszonylag magas arányuk miatt érdemes megemlíteni még a vadelütést (7,23%) és az elalvást (4,7%) is, mint a balesetek gyakori kiváltó okait.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Vállalkoznál, de nem tudod, hogyan kell? Jelentkezz a Delfinek között programra!
Pitcheld vállalkozásod a GEN Z Fest-en, ahol mentoraink segítségével lendülhetsz túl a problémákon.
- A nagy beruházásokon kívül nem nagyon építkeznek a magyarok
- Esős lehet az amerikai futam - sport a tévében
- A britek tekintélyes fegyverszállítási csomaggal segítik Ukrajnát
- Díszpolgár lesz a Lampedusán több mint ötven év után született első gyermek
- Huszonnyolc bírságot szabtak ki a budapesti rendőrök buszsáv használata miatt
- Sokba kerülhet a jelölteknek, ha ezt a szabályt nem tartják be