Decembertől nem különböztethetik meg nemek alapján ügyfeleiket a biztosítók a szerződések megkötésénél az úgynevezett gender irányelv (direktíva) miatt. A társaságoknak így más eszközt kell találniuk a kockázat felmérésére, vagy emelniük kell a biztosítások általános árszintjét. Emiatt a verseny és a kereslet is csökkenhet. Pedig a megtakarítás nélküli lakosság számára különösen fontos, hogy tragédia esetén ne maradjon pénz nélkül az egész család. A leginkább kockázati életbiztosításokat érinti mindez.
Miért különböztetik meg nemek szerint ügyfeleiket a biztosítók?
A várható átlag életkor még jelenleg is 6,5 évvel magasabb a nők esetén. Nem csak a halandóságban tapasztalt eltérés magyarázza a megkülönböztetést, a hölgyek kevesebb autóbalesetet szenvednek, utazás során is ritkábban sérülnek meg, és az egészségügyi kockázataik is alacsonyabbak. A megfigyeléseknek köszönhetően a kockázati biztosítások nagy része olcsóbb a nők számára jelenleg, úgymint az élet-, utas-, baleset- és gépkocsi biztosítások.
Az uniós irányelv szerint elsősorban nem a nemi hovatartozás határozza meg a kockázatokat, hanem olyan egyéb tényezők, melyek esetleg összefüggésben vannak a nemiséggel, de nem százszázalékosan feleltethetőek meg azzal, épp ezért nem használható önmagában a nem kockázati faktornak.
36-os lábbal olcsóbb a biztosítás?
Ha a biztosítók nem találnak ki megfelelő alternatívát a kockázatok könnyű és gyors felmérésére, a biztosítások árazása nagymértékben megváltozhat. A témával foglalkozó tanulmányok figyelmeztetnek, hogy nem egy átlagos árszint alakulhat ki a nemi diszkrimináció eltörlése után. Az árakat azok a kockázatos férfi ügyfelek tornázhatják fel, akik a jelenlegi díjak mellett nem szerződnének. A nagyobb kockázatú ügyfelek megjelenése plusz költséget jelent a biztosítóknak, ami a nők esetében jobban növelheti a biztosítási díjakat, mint a férfiak esetében csökkenti.
Megoldás lehet az egyéni, a jelenleginél sokkal alaposabb ügyfélszűrés. Nagyobb figyelmet szánni a szerződők egyéni állapotára viszont nem olcsó. A plusz orvosi vizsgálatok és papírmunka költségként jelenik meg a biztosítói oldalon, ami ugyancsak az árak emelkedéséhez vezethet. Nagy előnye viszont ennek a megközelítésnek, hogy az egészségesebb életvitelű ügyfelek valóban a kockázataiknak megfelelően olcsóbb biztosításhoz jutnának. Az átlagos árszint viszont ilyenkor is magasabb lenne.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Harmadik út lehet egy nemtől függő változó használata. A közvetett nemi diszkrimináció segíthet, abban hogy valamilyen módon a jelenlegi verseny, árazás és innováció fennmaradjon a piacon. Nehéz találni viszont olyan más adatot, ami az emberek neméhez köthető és hasonlóan jól leírja a kockázat mértékét.
Elképzelések léteznek erre, de az már most látszik, hogy nem lábméret vagy magasság alapján lehet megkülönböztetni az ügyfeleket. A direktíva meglehetősen homályosan fogalmaz, hogy mit lehet és mit nem, valószínűleg lesznek majd kreatív ötletek, de nem látok olyan alternatívát, ami kiválthatná a nemi diszkriminációt - mondta a Pénzcentrum.hu kérdésére Pásztor Gábor, az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezető aktuáriusa. Vannak már diszkriminációmentes biztosítások a piacon, melyek díjai a megelőző díjszabás átlaga körül alakulnak. Hasonlóan kis változásra lehet számítani decembertől, amikor minden biztosításra kötelezően kell alkalmazni a direktívát - véli Pásztor.
Kiskapuk
Ha a díjakban nem is, de a szerzési jutalékban tehetnek különbségeket nemenként a biztosítók jövőre is. Az ügynökök díjazásán keresztüli diszkriminációval több kevésbé kockázatos női ügyfél köthet szerződést, míg a férfiak kiszorulhatnak a biztosítók ügyfélköréből- véli Pásztor Gábor. Ez a folyamat károsan érintheti a magyar családokat.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








