Pénzcentrum • 2024. november 13. 10:15
A kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL fontolóra veszi egy amerikai üzem létrehozását, amennyiben Donald Trump nyitottabbá teszi az országot a kínai beruházások előtt az elektromos járművek ellátási láncában. Robin Zeng, a cég alapítója szerint a védővámok eddig akadályozták a belépésüket az amerikai piacra, de Trump esetleges új politikája változást hozhat.
A CATL, a világ vezető akkumulátorgyártója fontolóra veszi egy amerikai üzem építését, ha Donald Trump megválasztott elnök nyitottá teszi az elektromosjármű-ellátási láncba történő kínai befektetéseket – nyilatkozta a cég alapítója és elnöke, Robin Zeng, a Reutersnek.
„Eredetileg, amikor az Egyesült Államokba akartunk befektetni, az amerikai kormány nemet mondott” – mondta a kínai milliárdos egy múlt heti interjúban, de mint mondta, ő nyitott a lehetőség
A kínai elektromosautó- és akkumulátorgyártókat különféle protekcionista kereskedelmi intézkedésekkel zárták ki az amerikai piacról, amelyeket mind a demokraták, mind a republikánusok támogattak, beleértve Trumpot is, aki 2017-ben kezdődő első elnöksége alatt szélesebb kereskedelmi háborút indított Kínával. A kínai EV- és akkumulátorcégek, amelyeket jelentős állami támogatásban részesítenek, a versenyképességi és nemzetbiztonsági aggályok miatt a legszigorúbb kereskedelmi korlátozások célpontjaivá váltak.
A kínai gyártású akkumulátorok nem jogosultak a Biden-adminisztráció által bevezetett EV-szubvenciókra, amely korlátozta a kínai kapcsolt autótechnológiát tartalmazó járműveket is. A kínai EV-importot 100%-os vám terheli, ami gyakorlatilag tiltást jelent. Egy republikánus törvényjavaslat, amelyet a Biden-kormány ellenez, tovább menne, korlátozva az EV-vásárlási ösztönzőket olyan autók esetében, amelyeket amerikai vállalatok, például a Ford és a Tesla által licencelt kínai akkumulátortechnológia hajt.
Ezek a kereskedelmi akadályok akadályozták a világ vezető akkumulátor- és EV-cégeit, köztük a CATL-t és legnagyobb versenytársát, a BYD-t, amelyek egyébként segíthetnék az Egyesült Államok EV-átállását. A CATL-lel ellentétben a BYD elektromos autókat is gyárt, és most már a Teslával vetekszik a globális EV-eladásokban. Trump meg akarja akadályozni a kínai autóimportot, de azt mondta, nyitott arra, hogy a kínai autógyártók az Egyesült Államokban építsenek üzemeket. Trump augusztusi interjújában a Reutersnek elmondta: „Ösztönzőket fogunk biztosítani, és ha Kína és más országok ide akarnak jönni, hogy eladják az autóikat, akkor itt fognak üzemeket építeni, és a mi munkásainkat fogják alkalmazni.”
Az ilyen megjegyzések fenntartották Zeng érdeklődését a CATL amerikai bővítése iránt. „Remélem, hogy a jövőben nyitottak lesznek a befektetésekre” – mondta. Zeng nyilatkozatai az első ilyen kijelentések voltak egy jelentős kínai beszállítótól az amerikai autógyártók számára Trump november 5-i győzelme óta. A Trump-kampány kedden nem reagált azonnal a kommentárra.
A CATL eddig akkumulátorgyártási licencszerződésekre korlátozta jelenlétét az amerikai piacon. A Ford egy michigani üzemet nyit, hogy alacsony költségű lítium-foszfát akkumulátorokat gyártson a CATL-lel kötött licencszerződés alapján a Mustang Mach-E és az F-150 Lightning pickup számára.
A Tesla hasonló megállapodást kötött a CATL technológiájának licencelésére egy nevadai akkumulátorgyárban. Egy az ügyet ismerő személy szerint ez a gyártás 2025-ben indulhat el, amit korábban még nem jelentettek be.
Zeng, aki csütörtökön beszélt a Reutersnek a CATL délkelet-kínai, ningdei központja közelében, elmondta, hogy a Tesla licencszerződése lehetővé teszi Elon Musk vezérigazgatónak, hogy a tőkeberuházását a mesterséges intelligenciára és az autonóm járművekre összpontosítsa.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A CATL a Tesla jelentős beszállítója a sanghaji gyárhoz, amely a Tesla legnagyobb és legnyereségesebb létesítménye. Zeng, aki áprilisban találkozott Muskkal Pekingben és gyakran beszél vele, elmondta, hogy egyetért a Tesla alapítójának véleményével az MI-alapú önvezető járműtechnológia lehetőségeiről.
A Tesla önvezető technológiája kizárólag kamerákra és mesterséges intelligenciára támaszkodik, azzal a céllal, hogy megfizethető, nagy volumenben értékesíthető autonóm járműveket építsen. Versenytársai jellemzően drágább járműveket építenek redundáns technológiai rétegekkel a biztonság érdekében, és azokat taxi- vagy szállítási szolgáltatásokban használják.
„Teljesen elkötelezett” – mondta Zeng Musk stratégiájáról. „Szerintem ez jó irány.” Zeng azonban azt mondta, közvetlenül megmondta Musknak, hogy a hengeres, 4680-as akkumulátor melletti döntése „kudarcot fog vallani és soha nem lesz sikeres”.
„Nagyon nagy vitánk volt, és megmutattam neki” – mondta Zeng. „Csendben volt. Nem ért az akkumulátorkészítéshez. Ez elektrokémia. A chipekhez, a szoftverekhez, a hardverekhez, a mechanikai dolgokhoz ért.” Musk és a Tesla kedden nem reagáltak azonnal a kommentárra.
Zeng elmondta, hogy Musktól azt is megkérdezte, miért tűz ki irreális határidőket a Tesla új járműveinek vagy technológiáinak bevezetésére. Azt mondta, Musk azt válaszolta, hogy motiválni és fókuszálni akarja a Tesla dolgozóit, és hogy bármi, ami két évnél hosszabb időkeretet igényel, az számára „a végtelennel egyenlő”.
„Az ő problémája a túlígérés. Beszéltem vele” – mondta Zeng. „Lehet, hogy valami öt évet igényel. De ő azt mondja, hogy két év. Határozottan megkérdeztem tőle, hogy miért. Azt mondta, hogy az embereket akarta ösztönözni.”
Musk a múlt hónapban megígérte, hogy jövőre Texasban és Kaliforniában piacra dobja a Tesla Model 3 és Model Y teljesen autonóm változatait, és 2026-ban kiad egy kormány és pedál nélküli, kétszemélyes „Cybercab” robotaxit. Ez a jóslat szkepticizmust váltott ki a befektetőkből, akik már körülbelül egy évtizede hallják Musk ígéreteit az önvezető Teslákról. Zeng nem említett konkrét, be nem tartott Musk-ígéretet, de azt mondta: „Valószínűleg ő maga is úgy gondolja, hogy öt év kell, de ha elhiszed neki, hogy két év, akkor nagy bajban leszel. Az irány viszont helyes.”