Pénzcentrum • 2024. szeptember 20. 18:58
A Tesco vezérigazgatójának, Ken Murphynek a hűségkártyák adatainak felhasználásával kapcsolatos javaslata élénk vitát váltott ki az Egyesült Királyságban. Murphy felvetette, hogy a jövőben a mesterséges intelligencia elemezhetné a fogyasztók vásárlási szokásait, és személyre szabott javaslatokat tehetne az egészségesebb táplálkozás érdekében - írta a The Telegraph.
A vezérigazgató elképzelése szerint a rendszer figyelmeztethetné a vásárlókat, ha például túl magas nátriumtartalmú termékeket választanak. "El tudom képzelni, hogy a rendszer azt mondja: 'Észrevettem, hogy a kosaradban a nátriumsótartalom 250 százaléka a napi ajánlott mennyiségnek. Azt javaslom, hogy ezt, ezt és ezt helyettesítse'" - mondta Murphy.
Az ötlet azonban nem aratott osztatlan sikert. A Big Brother Watch nevű szervezet élesen bírálta a javaslatot, kijelentve: "A Tescónak nincs joga ítélkezni arról, hogy mi van a kosarunkban, vagy arra ösztökélni minket, hogy mit kellene vagy nem kellene vásárolnunk."
Fontos megjegyezni, hogy a szupermarketek már most is használják a hűségprogramokból származó adatokat a vásárlási szokások befolyásolására. A brit felnőttek több mint 90 százaléka legalább egy ilyen program tagja, és ezek népszerűsége tovább nőtt a megélhetési költségek emelkedésével.
A hűségkártyák adatait a szupermarketek között a rendelési rendszerek optimalizálására, a pazarlás csökkentésére és a jövedelmezőbb termékvonalak támogatására használják. Emellett az információkat külső cégeknek is értékesíthetik, vagy saját médiavállalataiknak adhatják át reklámcélokra.