Pénzcentrum • 2025. április 1. 09:11
Az árrésstop bevezetése rávilágított a kiskereskedelmi szektor árazási különbségeire: a nagy üzletláncok és a kisboltok közötti árrés olyan jelentős, hogy utóbbiak még nulla haszonkulcs mellett sem tudnának versenyképes árakat kínálni - közölte a G7.
A kormány által bevezetett árrésstop két fontos következménnyel járt: egyrészt nyilvánossá vált a magyar vásárlások gerincét adó 30 termékkör, másrészt betekintést nyerhettünk az eddig üzleti titoknak számító árrésekbe, amelyek most maximum 10 százalékban vannak korlátozva.
Egy konkrét példa jól szemlélteti a helyzetet: míg március 24-én egy kisboltos a Metroban nettó 613,39 forintért vásárolhatott napraforgó-étolajat, amit 10 százalékos árrés és áfa után 857 forintért tudott volna értékesíteni, addig ugyanez a termék a nagy üzletláncokban bruttó 599 forintért volt kapható.
A vizsgált 30 árrésstoppos termékből mindössze kettő esetében (2,8-as UHT tej és sertésoldalas) tudtak volna a kisboltok versenyképes árat kínálni. A nagy láncok átlagos árelőnye 36 százalék, ami azt jelenti, hogy még ha egy kisboltos nulla százalékos haszonkulccsal dolgozna, akkor is átlagosan 23,7 százalékkal magasabb áron tudná csak értékesíteni ezeket a termékeket.
A helyzetre reagálva több nagy üzletlánc, köztük a Lidl, a Tesco és a Spar már korlátozta vagy megszüntette a közületi vevők kiszolgálását. Az adatok azt mutatják, hogy a nagy boltláncok jelentős beszerzési előnnyel rendelkeznek, mivel közvetlenül a feldolgozóipari cégektől vásárolnak, kiiktatva a nagykereskedői szintet.