Pénzcentrum • 2025. január 20. 17:28
Még a PRIME is olcsóbb lett a Zordnál: vajon mi történt az influenszer üdítők piacán? A hétvégén egy Lidl áruház polcain már mindössze 799 forintért kínálták Logan Paul és KSI híres italát, miközben a Zord, Balázs Kicks és Balogh Levente közös márkája, még mindig 899 forintba került. Pedig nem is olyan régen, 2023-ban, a PRIME-ért kisebb boltokban akár 6000-8000 forintot is elkértek. Mi áll a látványos árcsökkenés mögött? Vajon a hype végéhez közeledve ki tud hosszú távon helytállni ezen a zsúfolt piacon? Cikkünkben utánajártunk a magyar influenszer italpiac legizgalmasabb kérdéseinek.
Egy Lidl áruház polcain a hétvégén meglepő árkülönbségre lettünk figyelmesek: a PRIME italt már mindössze 799 forintért kínálták, míg Balázs Kicks és Balogh Levente közös márkája, a Zord 899 forintért volt elérhető. Ez a látványos fordulat nemcsak a PRIME hazai árainak drámai csökkenésére hívja fel a figyelmet, hanem a piacon tapasztalható éles versenyre is, amelyben az influenszer termékeknek sokszor a hype lecsengésével kell megküzdeniük.
Még 2024 februárjában, amikor a PRIME nagyobb disztribúciós hálózattal érkezett Magyarországra, a boltokban 1500 forint körüli áron kínálták. Ehhez képest már akkor is elképesztő történetek keringtek arról, hogy néhány kisebb boltban, még a 2023-as év közepén 6000-8000 forintért is árulták a palackokat. Az árak fokozatos csökkenése azonban azt mutatja, hogy a kezdeti hype után az árverseny egyre kiélezettebbé válik, különösen, amikor új szereplők is megjelennek a piacon.
Mi történt a PRIME-mal?
A PRIME sikertörténete egy tanmese arról, hogy a marketing és a szűkített elérhetőség miként tud globális hisztériát generálni. Logan Paul és KSI italát a kezdeti időszakban világszerte hiánycikké tették, így egy-egy palack megszerzése státuszszimbólummá vált. Az itthon tapasztalt kezdeti magas árak és a mostani kedvezőbb árazás közötti kontraszt jól mutatja, hogy a termékek piaci értéke milyen mértékben függ a kereslet-kínálat dinamikájától és a hype fenntartásától.
A PRIME életútja tanulságos: egy rendkívül jól időzített marketingstratégia, amely szándékosan visszafogott disztribúcióval kezdődött. Az amerikai hipermarketekbe eleinte csak minimális mennyiség került, amitől a termék hiánycikké vált, és óriási keresletet generált. Az üzletek előtt sorok kígyóztak, egyes vásárlók pedig azonnal továbbadták a palackokat eBay-en, akár 50 ezer forintos áron is.
Amikor a kezdeti hype lecsengett, a PRIME fokozatosan mindenhol elérhetővé vált. Azonban, mint ahogy a brit piac példája is mutatja, a gyors népszerűség nem garantál örök sikert: a termékek egy részét végül leárazták 29 pennyre (kb. 132 forint), miután a kereslet visszaesett.
InfluenSZERű italok – hódítás vagy bukás a vége?
Az utóbbi időszakban egyre több magyar híresség is próbált betörni az italpiacra, influenszerként építve saját márkákat és termékeket. Azahriah Tisza cipős kollaborációja, Whispertoon Sparkly energiaitala, Zsozéatya NBER üdítője, Barni Quick-e, és legutóbb Balázs Kicks Balogh Levente Zordjával mind a nemzetközi PRIME példáját próbálták megidézni itthon. De vajon hosszú távon működhet-e ez a modell, vagy csak rövid ideig tartó, látványos fellángolásról van szó?
Wolf Gábor marketingcommando TikTok csatornáján még tavaly nyáron véleményezte ezt az egész trendet. Szerinte az influenszerek saját termékeinek sikerének titka nem a termékek minőségében vagy újdonságában rejlik, hanem abban, hogy a követőik egyszerűen kedvelik őket.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ez a trend pedig Magyarországon is érzékelhető, ahol a PRIME példáját követve egyre több híresség indította el saját márkáját. Azonban ezeknek a termékeknek, legyen az energiaital vagy sportital, gyakran hiányzik az igazi termékelőnyük, ami miatt hosszú távon képesek lennének megállni a piacon.
A piacvezetők árnyékában
A globális energiaital-piac továbbra is olyan óriások dominálják, mint a Red Bull és a Monster. A PRIME, bár hatalmas zajt keltett, soha nem tudott felzárkózni az élmezőnyhöz. Az influenszer italok gyors felfutása mellett nemzetközi példák is mutatják, hogy a tartós sikerhez valós piaci érték és disztribúciós erő kell. Erre jó példa Ryan Reynolds Aviation Ginje, amelyet a világ egyik legnagyobb alkohol disztribútora, a Diageo vásárolt fel, állítólag több mint 600 millió dollárért. Reynolds jó üzleti érzékkel, akkor szált ki a márkából, amikor az a csúcson járt, nem kicsit köszönve a Deadpool hatalmas sikerének.
Mi lesz az influenszer italok sorsa?
Wolf Gábor jóslata szerint az influenszer alapú italok jövője nem túl rózsás. A kezdeti hype gyorsan kifulladhat, ha nincs valódi termékelőny. Az italpiac rendkívül versengő, és egy-egy sikeres márkához komoly háttér, logisztika és marketingstratégia szükséges. Bár egyes influenszereknek sikerülhet hosszabb távon is fennmaradniuk, a legtöbb ilyen termék valószínűleg eltűnik a piacról, ahogy a rajongók lelkesedése alábbhagy.
(Címlapkép: Pénzcentrum)