Óvatosan! Elképesztő átverés terjed a legismertebb webshopokban: magyarok is bedőltek, rengeteg pénzt buktak

Pénzcentrum2024. december 26. 11:02

A generatív mesterséges intelligencia (AI) eszközök megjelenése új kihívások elé állítja a kereskedőket, szolgáltatókat és fogyasztókat az online értékelések területén. Bár a hamis vélemények problémája nem új keletű, az AI-technológia lehetővé teszi a csalók számára, hogy minden eddiginél gyorsabban és nagyobb mennyiségben állítsanak elő megtévesztő tartalmakat. Ez különösen az ünnepi vásárlási szezonban jelent fokozott veszélyt a fogyasztókra nézve.

A The Transparency Company elemzése szerint a vizsgált 73 millió értékelés közel 14%-a valószínűleg hamis volt, és 2,3 millió vélemény részben vagy teljes egészében AI által generált. Maury Blackman, technológiai startupok befektetője és tanácsadója így nyilatkozott erről: "Ez csak egy nagyon-nagyon jó eszköz ezeknek az értékelési csalóknak." - írja az AP News.

A probléma súlyosságát jelzi, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) jogi lépéseket tett egy AI-író eszköz ellen, amely potenciálisan hamis vélemények tömeggyártására alkalmas. A hatóság idén betiltotta a hamis értékelések értékesítését és vásárlását is.

A nagy online platformok, mint az Amazon és a Yelp, folyamatosan küzdenek a hamis értékelések ellen. Bár algoritmusokat és nyomozócsoportokat alkalmaznak a megtévesztő tartalmak kiszűrésére, a probléma továbbra is jelentős. Max Spero, a Pangram Labs vezérigazgatója szerint az AI által generált értékelések némelyike még az Amazon keresési találatainak élére is felkerült.

A vállalatok különböző megközelítéseket alkalmaznak az AI-generált tartalmak kezelésére. Az Amazon és a Trustpilot például engedélyezi a vásárlóknak, hogy AI-segítséggel írjanak értékeléseket, amennyiben azok valódi tapasztalataikat tükrözik. A Yelp ezzel szemben szigorúbb álláspontot képvisel, és megköveteli, hogy az értékelők saját maguk írják meg véleményüket.

A Coalition for Trusted Reviews, amelyet több nagy online platform hozott létre, hangsúlyozza, hogy bár az AI visszaélésekre is használható, lehetőséget kínál a hamis értékelések elleni küzdelemre is. "A legjobb gyakorlatok megosztásával és a szabványok emelésével, beleértve a fejlett AI-felismerő rendszerek fejlesztését, megvédhetjük a fogyasztókat és fenntarthatjuk az online vélemények integrálását" - közölte a szervezet.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A szakértők szerint a fogyasztók néhány jellemző alapján próbálhatják kiszűrni a hamis értékeléseket. Gyanúsak lehetnek a túlzottan lelkes vagy negatív vélemények, illetve a termék teljes nevét vagy modellszámát ismételgető zsargon. Az AI által generált értékelések jellemzően hosszabbak, erősen strukturáltak, és gyakran tartalmaznak közhelyeket.

Bár a technológiai cégek erőfeszítéseket tesznek a probléma kezelésére, egyes szakértők szerint ez nem elegendő. Kay Dean, a Fake Review Watch vezetője szerint: "Az eddigi erőfeszítéseik közel sem elégségesek. Ha ezek a technológiai cégek ennyire elkötelezettek a platformjaikon történő felülvizsgálati csalások felszámolása mellett, akkor miért van az, hogy én, egy automatizálás nélkül dolgozó magánszemély, egy adott napon több száz vagy akár több ezer hamis értékelést találhatok?"

Címkék:
vásárlás, webshop, hamisítás, hamis, online, amazon, online kereskedelem, online vásárlás, mesterséges intelligencia,