Pénzcentrum • 2024. december 13. 20:04
A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe. Azonban az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük, miközben tisztában vagyunk fogyasztói jogainkkal is. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium a karácsonyi készülődés zavartalansága és a magyar családok védelme érdekében fokozott ellenőrzésekkel lép fel az ünnepi időszakban is.
A megfelelő ajándék kiválasztása előtt érdemes alaposan összehasonlítani a hagyományos üzletek és a webáruházak kínálatát, valamint az általuk kínált feltételeket. Nemcsak az ár, hanem a termék minősége, elérhetősége és – online vásárlás esetén – a szállítási idő is meghatározó szempont lehet. Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkára emlékeztetett, amennyiben az interneten vásárolunk, figyeljünk az adott webáruház megbízhatóságára. Ellenőrizzük a „Kapcsolat” menüpontot, és győződjünk meg arról, hogy magyarországi vállalkozással van-e dolgunk.
Külföldi webáruházaknál különösen óvatosnak kell lennünk, hiszen jogaink érvényesítése, például az elállási jog gyakorlása nehezebb lehet, és előfordulhat, hogy a tengerentúli távolkeleti rendelés nem érkezik meg időben. Feltétlenül kerüljük el az olyan webshopokat, amelyek honlapján nem szerepel cégnév vagy elérhetőségi adat.
A karácsonyi fények és díszek kiválasztásánál is kiemelten fontos a biztonság. Gerlaki Bence kiemelte, a fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányításával az ünnepi időszakban is határozott hatósági fellépésére kerül sor az áramütés- és tűzveszélyes karácsonyi égőkkel és elektronikus világító díszekkel szemben, azonban fontos, hogy a vásárlók is kellően körültekintőek legyenek vásárlás során. Csak olyan termékeket vásároljunk, amelyek rendelkeznek megfelelő jelölésekkel és tanúsítványokkal.
Az alacsony minőségű,jelöletlen termékek, például aluljárókban árult fényfüzérek, súlyos veszélyeket áramütést vagy tűzesetet – hordozhatnak magukban. A szaküzletekben nemcsak biztonságosabb termékeket találunk, hanem szavatossági és jótállási jogainkat is könnyebben érvényesíthetjük.
Az ajándékozás öröme mellett előfordulhat, hogy egy termék hibásnak bizonyul, nem tetszik, vagy egyszerűen nem felel meg a megajándékozott elvárásainak. Ha a termék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási jogainkat érvényesíthetjük. Az üzletek kötelesek gondoskodni a termék javításáról, cseréjéről, vagy ha ezek nem lehetségesek, a vételár visszatérítéséről.
Amennyiben kötelező jótállás hatálya alá eső tartós fogyasztási cikkről van szó, és három munkanapon belül jelentünk be csereigényt, akkor a vállalkozás köteles kicserélni a meghibásodott terméket, feltéve, hogy a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Gyakran előfordul, hogy a kapott ajándék minőségét nem érheti kifogás, azonban mégsem nyeri el a megajándékozott tetszését. A hagyományos üzletben beszerzett termékek esetében jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt a visszavásárlásra, de a vevői elégedettség fokozása érdekében egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, vagy január elején. Célszerű erről előzetesen érdeklődni, alapos tájékoztatást kérni.
Online vásárlás esetén a fogyasztó 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a vásárlástól, és
visszaküldheti a terméket. Az elállási nyilatkozatot a fogyasztónak ezen időszakon belül el kell küldenie a kereskedőnek, majd 14 napon belül vissza kell küldenie a terméket. A kereskedőnek ezt követően a teljes vételárat – azaz a kiszállítási költséget is – vissza kell szolgáltatnia a vásárló részére. Az elállás joga alól azonban bizonyos termékek kivételek, például az egyedi gyártású ajándéktárgyak vagy bontott higiéniai termékek.
Fontos tudni, a vállalkozás nem kötelezheti a vásárlót az eredeti, bontatlan csomagolás bemutatására a reklamáció vagy az elállás során. Amennyiben a vásárlással, vagy a termékkel kapcsolatban vitánk merülne fel az eladóval, és azt nem tudjuk rendezni, forduljunk a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez.