Pénzcentrum • 2024. december 2. 13:01
Az utóbbi években valószínűleg csak az nem hallott a kibercsalásokról, aki egy kő alatt élt, ugyanis korábban soha nem látott szintet értek el az ilyen jellegű átverések. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) egy nyáron megjelent kiadványa szerint ráadásul a kiberincidensek közül már minden ötödik a pénzügyi szektort érinti. Éppen ezért nagyon is fontos tisztában lennünk azzal, hogy mi a teendő akkor, ha mi magunk is érintetté válunk egy ilyen esemény során, milyen jogorvoslati lehetőségek állnak rendelkezésre bankszámlacsalás esetén.
Az MNB idén nyáron megjelent Fintech és Digitalizációs jelentés című kiadványának a kiberbiztonsági kihívásokkal foglalkozó alfejezete szerint folyamatosan növekszik a kiberincidensek száma, melyek közül mostanra minden ötödik a pénzügyi szektort érinti. A kiadvány által idézett, külföldi kútfőktől származó becslések szerint 2020 és 2022 között a GDP 1 és 10%-a közöttire tehető a kibertámadások során elszenvedett veszteség mértéke.
Több dolog is kedvez a kibercsalások virágkorának – egyrészt a Covidhiszti nyomán tovább növekedett a digitális jelenlét, ami már önmagában fokozta a kiberbiztonsági kockázatokat. Másrészt a mesterséges intelligencia térnyerése leegyszerűsítette a kibertámadások kivitelezését, illetve a segítségével új, kifinomultabb csalási módszerek is teret nyerhettek.
A helyzet tehát nem túl rózsás, legalábbis az átlagember szempontjából, aki a fentiek alapján egyre nagyobb eséllyel várhat maga is áldozattá. Éppen ezért egyre fontosabbá válik, hogy tudatában legyünk egyrészt annak, hogyan előzhetjük meg, hogy pórul járjunk, másrészt pedig annak, hogy ha már csalás áldozatává váltunk, akkor milyen teendőink, illetve jogi lehetőségeink vannak a kár enyhítésére.
Bankszámlacsalás áldozata lettem - jogorvoslati lehetőségek
Ügyfélként, ha kibercsalás áldozatává válnánk a legelső dolog, amit tennünk kell, hogy azonnal értesítsük a pénzügyi szolgáltatónkat, illetve kérjük a készpénzhelyettesítő fizetési eszközök, mint például a bankkártya, internetbank stb. letiltását. Ezzel együtt tegyünk panaszt is a szolgáltatónál, illetve ha felmerült a bűncselekmény gyanúja, akkor a rendőrségen is minél előbb tegyünk feljelentést.
Írásbeli panasz esetén a pénzügyi szolgáltatóknak 30 napon belül kell indoklással ellátott választ küldeniük, kivéve, ha az írásbeli panasz pénzforgalmi szolgáltatással (például bankkártyás fizetés, átutalás) kapcsolatos, ilyenkor ugyanis 15 munkanap a válaszadás határideje. Ha a szolgáltatón kívül álló okokból a 15 munkanap nem lenne elegendő, akkor a szolgáltatónak ideiglenes választ kell küldenie az ügyfél számára, amely tartalmazza az érdemi válasz késlekedésének okait, továbbá a végső válasz határidejét is.
Fontos, hogy a végső válasz határideje ebben az esetben sem lehet későbbi, mint a panasz közlésétől számított 35. munkanap.
Mi történik, ha a szolgáltató nem tesz eleget a bankszámlacsalással kapcsolatos panaszkezelési kötelezettségének?
Amennyiben a szolgáltató nem tesz eleget panaszkezelési kötelezettségének, úgy az ügyfél ezt jelezheti az MNB felé – utóbbinak ilyenkor joga van fogyasztóvédelmi eljárást lefolytatni a panaszkezelési szabályok megsértésének gyanújára tekintettel. Ezzel kapcsolatban az MNB honlapján érhetők el további információk.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ügyfélként arra is lehetőségünk van, hogy a szolgáltatónkkal fennálló szerződéses jogvita rendezése érdekében az MNB szervezeti keretein belül a független Pénzügyi Békéltető testület (PBT) eljárását kezdeményezze. Ehhez akkor fordulhatunk, ha a szolgáltató a panaszunkat elutasította, a panaszra adott válasszal nem vagyunk elégedettek, illetve, ha a szolgáltató a válaszadáskor nem tartotta a jogszabályi határidőt.
Ha a PBT eljárása sem vezet eredményre, vagy az ügyfél azt nem kívánja igénybe venni, úgy bíróság előtt, polgári peres eljárásban érvényesíthetjük igényünket. Ugyanakkor arra is lehetőségünk van, hogy méltányossági kérelemmel forduljunk a PBT-hez. Ilyen esetben a PBT-eljárás megindításának feltétele, hogy az ügyfél méltányossági kérelmével a szolgáltatóját korábban már megkereste, az azonban elutasította a kérelmét, vagy a benyújtást követő 30 napon belül nem került sor a válaszadásra.
A PBT eljárásának további feltétele, hogy ügyfélként nyilatkozzunk arról, miszerint ugyanazzal a követeléssel kapcsolatban még nem terjesztettünk elő méltányossági kérelmet a PBT felé. A kérelemben meg kell jelölnünk a méltányossági kérelem alapjául szolgáló személyi és anyagi körülményeinket, illetve ha vannak, akkor az azokat alátámasztó bizonyítékokat is csatolni szükséges. Minderről bővebb információkat találhatunk a szervezet honlapján.
Amennyiben a fenti eljárásokkal kapcsolatban további kérdéseink lennének, úgy felkereshetjük az MNB ügyfélszolgálatát, melyhez elérhetőséget az MNB honlapján találhatunk. Sőt, személyes időpontfoglalás is lehetséges az alábbi honlapon.