Sokkoló drágulás jöhet az év utolsó hónapjaiban: borzasztó hidegzuhany készülődik a boltokban Mikulás, karácsony előtt

Pénzcentrum2024. október 21. 13:44

A kakaóárak emelkedése és az időjárási viszontagságok miatt a csokoládégyártók kénytelenek új megoldásokat keresni a Halloween közeledtével. Az édességipar szereplői kisebb kiszerelésű termékekkel, ízesítések változtatásával és nem csokoládés alternatívákkal próbálják áthidalni a nehézségeket. Szakértők szerint azonban a csokoládé továbbra is meghatározó marad az édességpiacon- írja a CNN.

Az év eleje óta a kakaó ára több mint kétszeresére emelkedett, ami komoly kihívás elé állítja az édességgyártókat. A Wells Fargo adatai szerint a kakaó ára rekordmagasságba szökött, ami már a korábbi nagy édességfogyasztási időszakokban, például Valentin-napkor és húsvétkor is gondot okozott a gyártóknak.

David Branch, a Wells Fargo Agri-Food Institute ágazati vezetője rámutatott a kakaótermesztés sajátosságaira: "A kakaó nem olyan, mint egy átlagos mezőgazdasági termény, amelyet mindenhol termesztenek, mint más árucikkeket. Nagyon speciális termőhely és hőmérsékleti tartomány szükséges a termesztéséhez."

Az elmúlt három évben kedvezőtlen időjárási események sorozata sújtotta Nyugat-Afrika kakaótermelő régióit, amelyek a világ kakaóellátásának több mint 70%-át adják. Az El Niño okozta aszály, az özönvízszerű esőzések és a száraz passzátszelek mind hozzájárultak a termés csökkenéséhez. A Nemzetközi Kakaószervezet augusztusi előrejelzése szerint a globális kakaótermelés ebben a szezonban 14,2%-kal csökkenhet.

A csokoládéóriás Hershey is megérzi a magas árak hatását. A vállalat augusztusban 48,7%-os működési nyereségcsökkenésről számolt be az előző évhez képest. Michele Buck, a Hershey elnöke egy elemzői telefonbeszélgetésen kijelentette: "A kakaóárak nem fenntarthatóak", és magasabb árakra utalt.

A szakértők szerint azonban van remény a láthatáron. A kakaóelemzők és -kereskedők arra számítanak, hogy a jelenlegi hiány a javuló időjárási körülmények miatt többletre változhat.

Eddig nagyon jó időjárásunk van az idei terméshez. Ez elkezd segíteni a kínálat növelésében, ezért arra számítunk, hogy az árak csökkenni fognak

- értékelte Branch. Az édességgyártók különböző stratégiákkal próbálják áthidalni a nehézségeket. Az egyik ilyen módszer a termékek méretének csökkentése, ami főleg a cukorkák fajtacsomagolásainál figyelhető meg. Branch szerint: "Valószínűleg van némi zsugorodás ezekben a zacskókban. Egy cégtől egy kétkilós zacskóban kapunk egy csomó különböző édesség keverékét. Nos, ez a zacskó valószínűleg kevesebb lesz, mint két kiló, ugyanolyan áron."

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Egy másik gyakori változtatás a termékek ízprofiljának módosítása. Sally Lyons Wyatt, a Circana fogyasztói csomagolt termékekkel foglalkozó főtanácsadója elmondta: "Voltak olyan termékek, amelyeket a csokoládéval való bevonáson kívül mással is meg lehetett tölteni, mert akkor nem kell annyi csokoládé a termékhez."

Az édességóriás Mars a fiatalabb fogyasztók igényeire reagálva bővítette gyümölcsös édességeinek és gumicukrainak kínálatát a Halloween időszakára. A vállalat Halloween-témájú Skittles-t dobott piacra, és csokoládés és nem csokoládés árukat együttesen tartalmazó változatos zacskókat kínál.

A Nemzeti Édességgyártók Szövetségének (NCA) jelentése szerint a nem csokoládés édességek dollárban kifejezett forgalmának növekedése tavaly meghaladta a csokoládé eladások növekedését. Ennek ellenére a csokoládé továbbra is domináns szerepet tölt be az édességpiacon, tavaly a teljes édességforgalom több mint felét, 25,9 milliárd dollárt tett ki. "A fogyasztók kevesebbet vásárolnak, mint korábban, de a csokoládé még mindig a legkelendőbb kategória. Halloweenkor még mindig csokoládé jelenik meg a fogyasztók ajtajában"- összegezte Lyons Wyatt.

Kutatás az előrehozott szezonális akciókról

Évek óta megfogyelhető trend, hogy egyre korábbra hozzák a kereskedelmi láncok a szezonális ajánlataikat. Így egyre gyakoribb, hogy már szeptember végén megjelennek a boltok polcain a karácsonyi desszertek, a puszedlik, a fahéjas kekszek, egy-egy divatos karácsonyi manó, sőt akár a püspökkenyér is. A bátrabb kerekedők pedig már augusztus végén ledobják a karácsonyi bombát. Te mit gondolsz erről a kereskedelmi gyakorlatról? A Pézcentrum és a Debreceni Egyetem friss kutatásában arra keressük a választ, mit gondolnak a vásárlók arról, hogy enyire siet a kereskedők órája. Kérjük, töltsd ki az alábbi kérdőívet!

Címkék:
vásárlás, gyerekek, csokoládé, áremelkedés, ünnep, halloween, kakaó,