Egyre több márka megy szembe a zsugorinflációval: új trend lesz a nagyobb csomag?

Pénzcentrum2024. október 16. 19:02

A PepsiCo, a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari vállalata új stratégiát alkalmaz a fogyasztók visszahódítására. A cég több népszerű chipszmárkájánál is növeli a csomagok tartalmát, miközben az árat változatlanul hagyja. Ez a lépés válasz lehet az úgynevezett zsugorodásra, amikor a gyártók csökkentik a termékek méretét az árak emelése nélkül- tudósított a CNN.

A vállalat szóvivője a CNN-nek nyilatkozva elmondta, hogy a Tostitos és a Ruffles márkák esetében "bónusz" zacskókat vezetnek be, amelyek 20%-kal több chipset tartalmaznak ugyanazért az árért, mint a normál kiszerelések. Emellett a PepsiCo a 18 zacskós vegyes csomagokat két további kis zacskóval egészíti ki.

Ez a lépés jelentős fordulat a vállalat korábbi gyakorlatához képest. Edgar Dworsky fogyasztóvédelmi szakértő, aki régóta követi a zsugorodás jelenségét, korábban azt tapasztalta, hogy a Tostitos és a Ruffles márkák is csökkentették a csomagok méretét. Például a Tostitos "Hint of Guacamole" változata 12 unciáról 11 unciára, tehát kb. 340 grammról 311 grammra, míg a "Hint of Lime" 13 unciáról 11 unciára, tehát 368 grammról 311 grammra zsugorodott 2021-ben.

A PepsiCo döntése mögött a fogyasztói magatartás változása áll. Az infláció miatt a vásárlók kevesebb rágcsálnivalót vesznek, vagy olcsóbb, saját márkás termékekre váltanak. A Bank of America elemzői szerint 2024 harmadik negyedévében a

snack-eladások 0,5%-kal csökkentek az előző év azonos időszakához képest, míg a kiskereskedelmi snack-mennyiség 1,1%-kal esett vissza.

A rágcsálnivalók ára az elmúlt években jelentősen emelkedett. Robert Moskow, a TD Cowen elemzője szerint a sós snackek unciánkénti ára 36%-kal nőtt 2020 óta, ami meghaladja az általános élelmiszerárak 21%-os növekedését.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A PepsiCo lépése várhatóan hatással lesz a versenytársakra is. Moskow szerint valószínű, hogy más gyártók is követni fogják a példát és növelik termékeik méretét. A zsugorodás jelensége széles körű kritikát váltott ki a fogyasztók és a törvényhozók körében egyaránt. Joe Biden elnök is felszólalt a gyakorlat ellen. Válaszul egyes vállalatok, mint például a Domino's, speciális akciókat indítottak. A pizzalánc "Moreflation" néven kínált promóciót, amelynek keretében az online vásárlók ingyenesen nagyobb méretű pizzát kaphattak.

A zsugorinfláció trendje itthon is a múlté?

Az elmúlt időszakban számos termék csomagolása jelentősen csökkent a boltokban, miközben az árak drasztikusan emelkedtek. Ugyanakkor a Pöttyös Túró Rudi 2024. szeptember 3. és november 19. között futó promóciója épp ellenkező stratégiát követ: minden kiszerelés 20%-kal növekszik. Például a 30 grammos Túró Rudi 36 grammra, míg a 25 grammos cukormentes verzió 42 grammra nő. Az árakra is érdemes vetni egy pillantást, az összehasonlítás alapján a 36 grammos termék kilós ára 6 917 forint körül alakul, ami jóval kedvezőbb, mint a korábbi 30 grammos változat árából számított kilós ár. 

 

Címkék:
vásárlás, infláció, pepsi, termékek, pepsico, méret,