Biró Attila • 2024. október 13. 06:02
11 terméken nem kevesebb mint 41 ezer forintot spóroltunk úgy, hogy inkább az egyik diszkont sajátmárkás termékeit részesítettük előnyben a drágább, márkázott termékekkel szemben. Összehasonlítottunk rengeteg csokit, cukorkát, de növényi italt, kakaóport, és három az egyben kávét is. Mutatjuk a döbbenetes matek végeredményét, valamint azt is, mi a diszkont boltok egyik legnagyobb stratégiai előnye másokkal szemben. Cikksorozatunk első részében az Aldiban jártunk, amit majd a többi diszkont is követni fog.
A diszkontláncok stratégiájának egyik alappillére, hogy sajátmárkás termékeiket híres márkatermékek mintájára alakítják ki. Ezek a termékutánzatok – legyen szó csokoládéról, kávéról vagy akár kakaóról, növényi italról – szándékosan hasonlítanak a jól ismert márkákhoz, mind kinézetükben, mind csomagolásukban. Az egyik legfontosabb cél ezzel a stratégiával az, hogy a vásárlók könnyen összehasonlíthassák a sajátmárkás termékeket a prémium márkákkal, és a boltok meggyőzzék az embereket arról, hogy hasonló minőséget kaphatnak alacsonyabb áron.
Az ilyen termékek ráadásul sokszor közvetlenül a márkatermékek mellett kerülnek kihelyezésre a polcokon, hogy a vásárlók vizuálisan is össze tudják hasonlítani őket. Ez a taktika valójában arra épít, hogy a termékek majdnem ugyanolyanok, ám jelentős árkülönbséggel kaphatók, így vonzóbbá téve a sajátmárkás változatokat. A diszkontláncok ezzel a stratégiával nemcsak vásárlókat vonzanak, hanem a márkahűséget is csökkentik, hiszen a vásárlók hajlamosak lehetnek kipróbálni az olcsóbb termékeket, ha azok első ránézésre hasonlítanak a drágább verziókhoz. Ha pedig elégedettek vele, maradnak is inkább azoknál.
A diszkontláncok számára ez a stratégia kettős haszonnal jár. Egyrészt növeli a sajátmárkás termékek eladásait, amelyek jellemzően magasabb árréssel rendelkeznek, mint a nagyobb márkák termékei. Másrészt erősíti a diszkontlánc pozícióját az árérzékeny vásárlók körében, akik értékelik a kedvező árakat, és hajlandók lemondani a jól ismert márkákról. Így a diszkontláncok növelhetik piaci részesedésüket, miközben versenyképes áron kínálják termékeiket. Persze, aki gyakorta vásárol diszkontokban az láthatja, viszont tüzetesen megnézve egészen elképesztő mennyire pörögnek valójában a diszkontok ezen a téren.
Mostani cikkünkben az Aldi, leginkább édesség-kínálatát fogjuk bemutatni abból a szempontból, hogy miként is viszonyulnak egymáshoz a diszkont sajátmárkás termékei a márkatermékekhez képest. Lesz itt többféle csokoládé, cukorka, de kakaó és növényi tej is. A végén pedig egységáron számolva ki is matekozzuk, hogy valójában mennyit fizetnénk a bemutatott sajátmárkás, illetve márkázott termékekért. Elöljáróban annyit, hogy a különbség brutális.
Brutálisan olcsók a diszkontos márka-hasonmások
Mielőtt jobban elmerülnénk a nagymárkák dolgaiban, az Aldinak többet között a nagy múltra visszatekintő Negro cukorkára is van hasonmása. Sweetland név alatt csomagolnak ugyanis ánizsos keménycukorkát. Amiből egy 130 grammos kiadás 325 forintba kerül, míg a Negro 159 grammos kiszerelése 629 forintba. Egységáron viszont jelentősen, 60 százalékkal drágább a Negro.
Érdemes megnézni az ismert Kinder bueno honosítását is. Az Aldi esetében egy 150 grammos csomag 819 forintba kerül, mint a márkás édesség esetében 3x49 grammot 859 forintért lehet megvásárolni. A márkázott termék ebben az esetben 22 százalékkal drágább.
Érdekes megfigyelni a kakaóitalokat is, amiknek még a színezésük is gyakorlatilag ugyanaz. A diszkont kakaós-italpora 800 grammos és 1799 forintba kerül, miközben a klasszikus Nesquik termékért 2999 forintot kell fizetni. Ez is szintén 800 grammos, így egységáron 67 százalékkal drágább a márkatermék.
Ugyancsak érdemes szemügyre venni a sokak által kedvelt 3in1 instant kávéitalport is. Egy 10x18 grammos kiszerelésű termék az Aldi saját kínálatából (Amaroy) 575 forintba kerül, míg a Nescafé klasszikus terméke 10x16,5 grammos, ám 989 forintot kóstál. A különbség egységáron 88 (!) százalékos.
Sok háztartás kedvenceként a Nutellának is bőven ár-versenytársa, az Aldinál mindjárt kettő is. Na, persze a termékek egyáltalán nem ugyanazok, maximum úgy néznek ki. Ha megnézzük a lenti képet, nem véletlen, hogy a Nutellát még mindig mogyorókrémnek hívjuk, a hasonmásai viszont inkább simán csak krémek vagy kakaókrémek. Hiába, a beltartalmuk minden bizonnyal más, ennek viszont az ára is megvan. A Nutella gyakorlatilag egységáron dupla annyiba került, mint két diszkont versenytársa.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Aztán amelyik ziccer mára gyakorlatilag egyetlen üzletlánc sem hagyja ki, a tejpótlásra szolgáló növényi italok. Ezek közül az Aldinál mi egy 489 forintos mandula vagy rizses kókuszitalt fotóztunk, miközben a híres Alpro termék ára 999 forint. Utóbbi tehát több mint a duplájába kerül.
Azt az eddig mustránk alapján is látjuk, mennyire igazak a bevezetőnkben írtak az Aldira. A fentebb bemutatott esetekben a diszkont sajátmárkás termékei konkrétan a márkatermékek mellett kapnak helyet, hogy a vásárlók első kézből láthassák a brutális árkülönbségeket. Ezeken a termékeken felül is gyűjtöttünk azonban képeket, igaz, ezek hasonmásai nem voltak a boltokban, mi viszont megkerestük őket, és a legvégső matekos táblázatunkban is benne lesznek. Ezeket a lenti galériában tudjátok megnézni. Lesz ott Fisherman's Friend, Lindt golyó, Lindt táblás csoki, de még Schoko-bons és Twix duplkikáció is.