Pénzcentrum • 2024. augusztus 11. 14:02
Az önkiszolgáló pénztárak megjelenésekor sokan azt hitték, hogy ezek a technológiai újítások forradalmasítják majd a vásárlási élményt. A kiskereskedők költségmegtakarítást és hatékonyságnövekedést vártak tőlük, míg a vásárlók gyorsabb és kényelmesebb kiszolgálásra számítottak- írja a BBC.
A kiskereskedők számára az önkiszolgáló pénztárgépek bevezetése egyértelműen költségcsökkentési lehetőséget jelentett. Miért fizetnének alkalmazottat, ha egyetlen dolgozó is elég lehetne, hogy felügyelje a vásárlókat? A vásárlók pedig örömmel fogadták az új technológiát, hiszen elvileg gyorsabban végezhettek volna a bevásárlással.
A gyakorlatban azonban számos probléma merült fel. Az önkiszolgáló pénztáraknál gyakran sorok alakulnak ki, mivel a gépek meghibásodhatnak vagy egyszerűen lassúak. Ráadásul bizonyos termékeknél - például alkoholos italoknál - szükség van személyazonosság-ellenőrzésre is, amit csak egy emberi alkalmazott végezhet el.
Christopher Andrews, az amerikai Drew Egyetem szociológia tanszékének docense szerint az áruházak eredetileg abban látták az önkiszolgáló pénztárak jövőjét, hogy csökkenthetik a munkaerőköltségeket.
Az áruházak ebben látták a következő határt... Ha el tudják hitetni a fogyasztókkal, hogy az [önellenőrzés] előnyösebb módja a vásárlásnak, akkor csökkenthetik a munkaerőköltségeket
- mondta Andrews. Az egyik legnagyobb probléma azonban a lopások megnövekedett száma volt. Az önkiszolgáló pénztáraknál ugyanis könnyebben átcsúszhatnak olyan áruk is, amelyeket nem fizettek ki rendesen.
Egyes adatok szerint az ilyen technológiát használó kiskereskedőknél a veszteségek aránya több mint kétszerese az iparági átlagnak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A telepítés költségei sem elhanyagolhatóak: ugyanis rengeteg pénzt kell fizetni a boltoknak ezért a technológiáért, ennek ellenére sok kiskereskedő mégis befektetett ebbe a technológiába. Egyes nagy láncok már elkezdtek visszalépni az önkiszolgáló pénztáraktól. Például a Target korlátozza, hogy egyszerre hány terméket lehet vásárolni ezekkel a gépekkel. A Walmart pedig bizonyos üzletekből eltávolította őket lopások miatt.
A Dollar General diszkontlánc szintén újragondolja stratégiáját: 2022-ben nagymértékben támaszkodtak az önpénztáras technológiára, de leginkább azt tervezik, hogy növelik az alkalmazottak számát az üzletekben. A fogyasztók többsége még mindig frusztráltan áll ezek előtt a gépek előtt; várják, hogy valaki segítsen nekik vagy ellenőrizze életkorukat bizonyos termékek esetében; és keresik például egy-egy zöldség kódját, amit meg akarnak vásárolni.
Te mit gondolsz az önkiszolgáló kasszákról?
A Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös kutatása arra keresi a választ, hogy Olvasóink hogyan és miként használják az önkiszolgáló kasszákat, milyen véleményük van az önkiszolgáló kasszákról, milyen előnyeit és hátrányait látják használatuknak. Fontos kiemelni, hogy a válaszadás önkéntes és név nélküli, semmilyen visszakeresési lehetőséget nem tartalmaz, mentes mindenféle gazdasági és politikai szándéktól. A kutatás eredményeiről a Pénzcentrum felületén fogunk beszámolni. Kérdőívünk - jelen oldalt is beleértve - összesen 3 oldalból áll. Válaszait az utolsó oldalon a "Küldés" gombra kattintva rögzítheti. Kérünk, hogy töltsd ki a kérdőívet!