Pénzcentrum • 2024. július 26. 12:32
Hagyományosan a nyár számít az e-kereskedelem leggyengébb időszakának, de a néhány éve még drasztikus szezonális különbségek egyre inkább kisimulnak, vagyis egész évben szívesen rendelünk online – és egyre inkább csomagautomatákba. Hogy az idén nyáron mégis jelentősebb, 40%-os visszaesés tapasztalható a hazai piaci csomagforgalomban, az elsősorban a recessziós hatásnak és a kínai webáruházak térnyerésének köszönhető – derül ki a Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID digitális gazdaságkutató szakembereinek nyári e-kereskedelmi helyzetjelentéséből.
Az online kereskedelemben hagyományosan sokkal nagyobb volt a szezonális hatás, mint a fizikai boltok forgalmában: egy évtizeddel ezelőtt az év utolsó három hónapja még a teljes éves forgalom 40-45%-át adta. Sőt a Black Friday-láz csúcsán, 2016 és 2019 között a rendelések a negyedéven belül is néhány novemberi hétre koncentrálódtak. Ez a mintázat azonban nagyrészt múlté.
„A szezonális hatások az e-kereskedelem fejlődésével, térnyerésével párhuzamosan folyamatosan csökkennek és mostanra a szegmens belesimult a kereskedelem egészére jellemző szezonalitási mintába. Ma már az ünnepi időszak is kiegyensúlyozottabb, a kereskedők és a csomaglogisztikai cégek se érdekeltek az egy-egy napos csúcsokban” – mutat rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója. Kifejtette: tavaly az első negyedév az éves forgalom 26, a második 23,5, a harmadik 21,5, a negyedik pedig 29 százalékát adta, vagyis továbbra is vannak különbségek, de már nem olyan drasztikusak, mint egykor.
Az is látható, hogy továbbra is a nyári hónapok a leggyengébbek, de ilyenkor sem „zuhan be” a forgalom. „A nyári időszakban jelentősen megnő a nyári ruházat és a szezonális termékek, például a strandfelszerelés iránti kereslet, ami részben kompenzálja a más kategóriákban végbemenő csökkenést” – árulja el Kovács Gábor, a Packeta Hungary Kft. értékesítési és marketing igazgatója. A divat kategória térnyerése az e-kereskedelmen belül nemzetközi jelenség. Több országban a ruhák, cipők már megelőzték a műszaki cikkeket a legnépszerűbb termékkategóriák toplistáján, Magyarországon pedig valamikor 2024-ben várható a „trónfosztás.”
Egy-egy nagyobb kiugrás továbbra is megfigyelhető az online forgalomban, de kevésbé az évszakhoz kötötten: minden hónapban abban a hétben regisztrálják a legtöbb rendelést a webáruházak, amikor a lakosság többsége fizetést kap, valamint az olyan kiemelt alkalmak is érezhető forgalmi többletet jelentenek, mint a húsvét, a Valentin-nap, a nőnap, a gyereknap vagy épp iskolakezdés – teszi hozzá Madar Norbert.
Amiért az idei nyár mégis nehezebb a hazai e-kereskedelemben, az független a szezonális hatástól. „A hazai webáruházak csomagforgalmában közel 40%-os csökkenés figyelhető meg a tavalyi év azonos időszakának forgalmával összehasonlítva. A csökkenés a szabadságolásoknak és nyaralásoknak az időszaka alatt megszokott, azonban idén ezt jelentősen erősítette a kínai eladók térnyerése, illetve a recessziós hatás is” – mondta el Kovács Gábor.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ami a kiszállítási módokat illeti, a nyáron is folytatódik a csomagautomaták diadalmenete. „Idén nyáron már 8 féle hálózatban, több mint 5300 automata segíti a gyors és kényelmes csomagátvételt, amin belül a Packeta több mint 1000 automatával képviselteti magát. Ráadásul az elmúlt 2 év inflációs és energiaár-emelkedése miatt egyre jobban nyílik az árolló a házhoz szállítási díjak, valamint a köztes, például csomagautomatába kért díjak között, ami szintén az automaták irányába tereli a forgalmat” – árulta el Madar Norbert.
„Noha a nyári időszakban az e-kereskedelem felől valamelyest a hagyományos csatornák felé terelődik a forgalom, a csomagautomaták ezekben a hónapokban is kényelmes, fenntartható és költséghatékony alternatíváját jelentik a házhozszállításnak, és jó ár-érték arányú logisztikai megoldást kínálnak a webáruházak számára” – szögezte le Kovács Gábor, a Packeta értékesítési és marketing igazgatója.