Meglepő dolog derült ki a sajátmárkás termékekről: durván tarolnak a jóárasított termékek

dr. habil. Szűcs Róbert Sándor*; dr. Földi Kata**2024. július 4. 05:44

Az elmúlt hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös, nagymintás felmérést végzett, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Nos, az eredmény megszületett, a több mint 10 ezer válaszadó szerint a sajátmárkás termékek ma már nem csupán olcsóbb alternatívát jelentenek a fogyasztók számára, hanem sok esetben minőségi választást is. Mutatjuk a részletes eredményeket!

Azt ma már talán nem nagyon kell senkinek elmagyarázni, mi is az a kereskedelmi- vagy más néven sajátmárka (ha mégsem tudod, a cikkünk végén található keretes írásban megtalálod a fogalmakat). Azt viszont már kevesen tudják, hogy piaci tekintetben mik is sajátmárkás termékek előnyei és hátrányai. Nos, a kereskedelmi márkák a kereskedelmi láncok és a gyártók számára is komoly előnyöket hordoznak. 

A kereskedő számára előny, hogy a relatíve alacsonyabb árfekvésű kereskedelmi márkás termékek vásárlókat vonzanak az üzletbe. Alacsonyabb az árfekvés, de a nyereséghányad mégis magasabb lehet. A bevonzott vevők valószínűleg több terméket is az adott láncban fognak majd megvásárolni („azért megy be, de nem csak azzal jön ki”), ami hozzájárul a jövedelmezőség javulásához. A kereskedelmi márkás termékek reklámköltsége alacsony vagy akár nulla is lehet.

Már az említett néhány példából is látható, hogy számtalan előnye van a kereskedők szempontjából a kereskedelmi márkáknak. Ráadásul a kereskedelmi szektor képviselői, erős tárgyalási pozíciójukat kihasználva, könnyedén rávehetik a gyártókat kereskedelmi márkás termékek gyártására. A kereskedő szempontjából nézve igen kedvező árakat tudnak kialkudni a nagy volumenért cserébe.

Ugyanakkor a kereskedelmi márkák a gyártók számára is tartogatnak előnyöket. Egy-egy vagy akár több kereskedelmi lánchoz beszállítani kereskedelmi márkás termékeket stabil felvevőpiacot és bevételt jelent a gyártók számára. A kereskedelmi márkás termékek előállítása kapcsán marketing jellegű költségek nem merülnek fel a gyártó számára, ez a kereskedő gondja és feladata lesz. A biztos felvevőpiacnak és bevételnek természetesen ára is van. A kereskedelmi láncok a nagy volumen fejében alacsonyabb áron vásárolják meg az előállított termékeket a gyártóktól. Valamit valamiért.

A gyártó számára további eldöntendő kérdés, hogy a kereskedelmi márkás terméken feltüntesse-e a nevét, mint gyártó, vagy csak a kereskedelmi lánc neve, mint forgalmazó neve kerüljön feltüntetésre a termék csomagolásán. Gondoljuk csak végig; ha a vásárló egy kereskedelmi láncban meglátja egy adott gyártó gyártói márkás terméke mellett ugyanazon gyártó kereskedelmi márkás termékét is, akkor vajon mi fog történni, melyiket választja? A vásárló vajon kitart a drágább gyártói márka mellett vagy az alacsonyabb árfekvésű kereskedelmi márkát fogja választani? Vajon mit gondol a fogyasztó, ugyanazt a minőséget kapja alacsonyabb áron kereskedelmi márkás termékként? Márka vagy ár, mi a fontosabb? Nem egyszerű kérdés ez gyártói oldalról, vajon érdemes-e a biztos piacért és hatalmas volumenért (de alacsonyabb haszonkulcsokért) megjelenni a piacon kereskedelmi márkás termékként úgy, hogy közben megteremti a gyártó a saját maga versenytársát a polcokon.

Voltak gyártók, aki azt mondták, hogy nem lesz termékeikből kereskedelmi márkás termék. És lett, mert a szükség és a biztos piac nagy úr ínséges időkben. Természetesen a gyártó kitarthat azon elképzelése mellett, hogy az előállított, kereskedelmi márkás terméken nem tünteti fel a nevét, azon csak a kereskedelmi lánc neve fog szerepelni, mint forgalmazó. De vajon egy jól csengő gyártó nevét csak úgy engedi elhagyni a csomagolásról egy erős tárgyalási pozícióban lévő kereskedelmi lánc?

Egy dolog biztos, mára a kereskedelmi márkák erős és komoly versenytársaivá váltak a gyártói márkáknak. A kereskedelmi márkás termékek komoly arányt képviselnek az egyes kereskedelmi láncok választékában (pl. Spar – kb. 33%, Aldi – kb. 90%). Erről már korábban is írtunk, az erről szóló cikkünk itt érhető el. Olyannyira van potenciál a kereskedelmi márkás termékekben, hogy az FMCG szektor képviselői közül többen megjelentek saját márkás termékeikkel a non-food termékek körében is, pl. elektronikai termékekkel, ruházati termékekkel. De vajon mit gondolnak és mondanak a fogyasztók a kereskedelmi márkás termékekről? Kutatásunkban erre a kérdésre kerestük a választ.

Anyag és módszertan

Primer kutatómunkánk során azt kértük a fogyasztóktól, hogy mondják el véleményüket a kereskedelmi márkás termékekről. Vizsgálatunkat online kérdőív segítségével folytattuk le, mellyel a potenciális kitöltők a Pénzcentrum online felületén találkozhattak. Az online kérdőív mindenki számára nyitott volt, bárki kitölthette azt; a kitöltéshez azonosításra, regisztrációra nem volt szükség. A kérdőív kitöltése név nélküli és önkéntes volt. A kérdőív szerkezete meglehetősen lényegre törő volt, mindösszesen 6 lényegi kérdést tartalmazott a demográfiai jellegű kérdéseken túl. Nyílt kérdéssel nem találkozhattak a megkérdezettek kérdőívünkben. Kérdőívünket 10260 fő töltötte ki 2024. április 22 és 2024. június 17 között. A válaszadók részletes, demográfiai változók szerinti megoszlását az alábbi táblázat illusztrálja.

Loading...

Online felmérésünk mintájának érdekessége, hogy a témakör kapcsán több férfi mondta el véleményét, mint nő (51,6% - 48,4%). Ez az online kérdőívek esetén általában fordítva szokott lenni. Mindenképpen pozitívan értékeljük, hogy ilyen mértékben sikerült a férfiakat is bevonni kutatásunkba. A férfiak felülreprezentáltak a mintánkban, mivel az országos arányuk 48,2%. Anélkül, hogy elvesznénk a statisztikai részletekben, kijelenthetjük, hogy ezt könnyedén lehetne „korrigálni”, pl. súlyozással. Kvázi beállítani be tudnánk a nemek arányát az országos értékre. De, ez csak egy ismérv.

Ehhez jöhetne hozzá az összes többi, pl. lakóhely, életkor, végzettség, stb. Minél több ismérvet vonunk be, annál bonyolultabb lesz a dolog, annál többet kell súlyozni, illetve annál több embert kellene kizárni a mintából. Kitöltők ezreinek válaszát tennénk semmissé egyetlen szó odaírhatóságáért (reprezentatív), amit nem szerettünk volna. Kutatásunk során nem kívántunk élni a súlyozás lehetőségével, a kitöltők óriási száma önmagáért beszél.

Ráadásul majd látni fogjuk, hogy a megkérdezett nemének, hasonlóan más demográfiai ismérvekhez, nincs döntő szerepe a kereskedelmi márkás termékek megítélése során. Nincs értelme több ezer embert kizárni a mintából. Kutatásunk erőssége, hogy a kitöltők nagy száma és a minta változatossága okán mindenképpen komoly jelzésértékkel bír a fogyasztók véleményéről a kereskedelmi márkákat illetően.

Meg kell jegyeznünk, hogy kutatásunknak – ahogyan minden kutatásnak – korlátai is vannak; példának okán kutatásunk nem tekinthető reprezentatív felmérésnek és nem is szerettük volna szakmailag megkérdőjelezhető módon reprezentatívként feltüntetni. Nem egyértelműen, de gyengeségnek is tekinthető, hogy a kérdőív kitöltéséhez bejelentkezésre, azonosításra nem volt szükség. A bejelentkezés elvárása sértette volna az anonimitást, illetve drasztikusan lecsökkentette volna a válaszadási kedvet. Ezt nem szerettük volna. A célunk az volt, hogy a fogyasztói véleményéket a lehető legszélesebb körben mérjük, ne csupán egy 500 fős vagy 1000 fős minta segítségével.

Eredmények

A kutatásban résztvevők 52,3%-a gondolta úgy, hogy a kereskedelmi márkás termékek minősége azonos a gyártói márkás termékek minőségével. A megkérdezettek 14,7%-a vélekedik úgy, hogy a kereskedelmi márkás termékek minősége jobb, mint a gyártói márkás termékek minősége. A tipikus vélemény körükben az volt, hogy jobb, de csak kis mértékben jobb. A megkérdezettek 33,0%-a vélelmezetten gyengébb minőségről számolt be a kereskedelemi márkás termékek esetén. A tipikus vélemény körükben is az volt, hogy gyengébb a minőség, de csak kis mértékben.

A minőség megítélése meglehetősen nehéz feladat. Beszélhetünk objektív és szubjektív minőségi kategóriáról. Az objektív minőség azokat a mérhető és egyértelmű tulajdonságokat foglalja magában, amelyek alapján egy termék minőségét értékelni lehet. Ezek a tulajdonságok nem függenek az egyéni ízléstől vagy véleménytől és gyakran szabványok, előírások vagy iparági normák határozzák meg őket. A szubjektív minőség ezzel szemben az egyéni véleményeken, érzéseken és élményeken alapul. Ez a minőség azon alapul, hogy egy adott fogyasztó hogyan érzékeli a terméket, ez nagyban függhet az egyéni preferenciáktól, ízléstől és elvárásoktól. Ezt a szubjektív észlelést több tényező mellett befolyásolhatja a termék csomagolásán található márkanév/jel is, vagyis egy márka iránti bizalom és elkötelezettség.

Általánosságban elmondható, hogy lehetnek különbségek a kereskedelmi és gyártói márkás termékek között, bár ez koránt sem mindig van így. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy sok esetben a minőség valóban azonos lehet, vagy nagyon közel áll egymáshoz. Hétköznapi halandó fogyasztóként nincs rálátásunk az objektív minőségre, hiszen a fogyasztó számára nem áll rendelkezésre egy mobil laboratórium. Könnyedén előfordulhat, hogy a kereskedelmi márkás és a gyártói márkás termékek minősége azonos, vagy nagyon hasonló. Ez különösen igaz lehet azokban az esetekben, ha a két terméket azonos gyártó, azonos alapanyagokból, ugyanazon gyártási folyamat által, minőségellenőrzési rendszerek kereszttüzében állítja elő. Nagy élelmiszerláncok saját márkás termékei gyakran versenyeznek a neves gyártók termékeivel és nem ritkán kapnak elismeréseket fogyasztói teszteken.

A fogyasztó azonban nem „homo economicus”, a fentebb részletezett dolgok nem gátolják abban, hogy korlátozott ismeretei és korlátozott számú tapasztalása alapján általános véleményt fogalmazzon meg a kereskedelmi márkás termékek minőségéről. A fogyasztó minden különösebb lelkiismeret furdalás nélkül megengedheti magának azt a luxust, hogy sztereotip, szubjektív módon megfogalmazza véleményét a kereskedelmi márkás termékek minőségéről. És ez a szubjektív módon megfogalmazott minőségkép különösen fontos.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kutatásunkban Cramer-féle asszociációs együtthatóval mértük azt, hogy a demográfiai ismérveknek (életkor, nem, státusz, jövedelem, iskolázottság, családnagyság, lakóhely) van-e markáns befolyásoló szerepe a kereskedelmi márkás termékek minőségi megítélésében. A számítások rámutattak, hogy a demográfiai ismérvek és a minőség megítélése közötti kapcsolat rendkívül gyenge mértékű, nem ezektől függ a minőség megítélése. Különbségek természetesen vannak, például:

  • A férfiak magasabb arányban mondták azt, hogy a kereskedelmi márkás termékek minőség gyengébb, mint a gyártói márkás termékek minősége (a gyengébb válaszok aránya a férfiaknál 36,9%, míg a nőknél 28,6%).
  • Az életkornak nem volt markáns befolyásoló szerepe a kérdésben, ahogyan a gyermek/fiatalkorú eltartottak számának sem.
  • A képzettségi szint emelkedésével nőtt azon válaszok aránya, amelyek szerint a kereskedelmi márkás termékek minősége azonos a gyártói márkás termékek minőségével. A 8 általános alatti végzettséggel rendelkezők 37,1%-os arányától elindulva eljutunk a felsőfokú végzettséggel rendelkezők 54,8%-os arányáig. Ezzel párhuzamosan csökken a gyengébbnek vélt minőség aránya.
  • Nem számottevő a különbség, de a legnagyobb arányban a szellemi munkát végzők, biztos anyagi körülmények között élők gondolják úgy, hogy a kereskedelmi és gyártói márkás termékek minősége megegyezik egymással (kb. 55%-os arány). De nem ezen szegmentum tagjai mutatják fel a leginkább kedvezőbb véleményt a kereskedelmi márkás termékek minőségéről. A rendszeresen, akár napi megélhetési gondokkal küzdők 19,0-21,5%-a véli úgy, hogy a kereskedelmi márkás termékek minőség jobb, mint a gyártói márkás termékek minősége. A létbiztonságban élők esetében ez az arány 12,5-13,9% közötti.

Érdekes annak vizsgálata is, hogy a fogyasztók meg szokták-e keresni a kereskedelmi márkás termékek csomagolásán azt, hogy ki a termék gyártója. Az eredményeket az alábbi ábra szemlélteti.

Loading...

Jól látható, hogy koránt sem mindegy az, hogy a gyártó neve feltüntetésre kerül-e a kereskedelmi márkás termék csomagolásán vagy csak a kereskedő neve, mint forgalmazó szerepel rajta. Az alaposabb áttanulmányozás inkább jellemző a középkorú vagy annál idősebb generáció tagjaira (az életkor emelkedésével lineárisan növekszik az arány), a nyugdíjasokra, a magasabb iskolai végzettségűekre és a szellemi munkát végzőkre. A különbségek itt sem számottevőek, a Cramer-féle asszociációs együttható gyenge kapcsolatot mutatott az ismérvek között.

Kutatásunkban egy rövid feltételezéssel is éltünk, egy esetet írtunk le a megkérdezett fogyasztóknak. Feltételeztük azt, hogy egy kereskedelmi márkás terméket gyártói márkás termékként is megtalál a megkérdezett egy üzletben. A két termék ránézésre semmiben sem különbözik egymástól, a termék címkéjét elolvasva úgy tűnik, hogy a beltartalomban sincs különbség. A gyártó mindkét esetben azonos, viszont a kereskedelmi márkás termék ára alacsonyabb. Kértük a megkérdezetteket annak megjelölésére, hogy a megadott két választási lehetőség közül melyik áll közelebb a megkérdezettben megfogalmazottakhoz.

A megkérdezettek 85,9%-a azt választotta, hogy örül neki, mivel ugyanazt a terméket alacsonyabb áron is megvásárolhatja kereskedelmi márkás termékként. A megkérdezettek 14,1%-a kizárt dolognak tartja, hogy ugyan azt a minőséget, beltartalmat kapja meg alacsonyabb áron, vagyis maradna a gyártói márkás terméknél. Demográfiai ismérvek mentén szintén elvégeztük a korábbiakban már részletezett vizsgálatot. A második lehetőség, ha csak kis mértékben is, de inkább a férfiaknak, a középkorú és idősebb generáció tagjainak (az életkor előrehaladtával lineárisan nő ezen opciót választók aránya), a nyugdíjasoknak, az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezőknek és a szerényebb anyagi körülmények között élőknek volt szimpatikusabb. Nagy különbségek jelen esetben sem voltak, a Cramer-féle mutató rendkívül gyenge kapcsolatot mutatott jelen esetben is.

Továbbá kértük a megkérdezetteket, hogy jelöljék meg, milyen típusú termékekből választanak szívesen kereskedelmi márkás termékeket. A fogyasztók a kérdés során több opciót is megjelölhettek, a kiválasztható elemek száma nem volt korlátozva. Fontos megjegyezni, hogy az egyes kategóriák megjelenési sorrendje véletlenszerűen generált volt, nem tükrözte a megjelenési sorrend más kitöltők vagy a kutatók fontossági sorrendjét. Erről a megkérdezettek tájékoztatást kaptak. Az egyes elemekre adott összes említések számát az alábbi ábra illusztrálja.

Loading...

Nem meglepő módon, a kereskedelmi márkás termékek az élelmiszerek körében a leginkább kedveltek. Tőlük lemaradva található a háztartási vegyiáruk kategóriája, de még mindig az élmezőnyben. A középmezőnyben találhatók a kozmetikai termékek, a ruhaneműk, a háztartási eszközök és a barkács termékek. Lényegében véve a megkérdezettek leírták az FMCG láncok non-food saját márkás választékát. Ezektől kissé lemaradva találhatók a kertápolási termékek, az elektronikai eszközök és a bútorok. De ezeket a kategóriákat sem írnánk le.

Kértük a megkérdezetteket arra is, hogy a felsorolt élelmiszerek közül válasszák ki, hogy melyeknél részesítik előnyben a kereskedelmi/saját márkás termékeket a gyártói márkákkal szemben. A kérdésnél szintén több válasz is lehetséges volt, de kértük a megkérdezetteket, hogy szorítkozzanak csak azok kiválasztására, amelyeknél jellemzően a kereskedelmi márkás termékeket preferálják a gyártói márkákkal szemben. Fontos itt is megjegyezni, hogy az egyes termékek megjelenési sorrendje véletlenszerűen generált volt, nem tükrözte a megjelenési sorrend más kitöltők vagy a kutatók fontossági sorrendjét. Erről a megkérdezettek tájékoztatást kaptak. Az egyes termékekre érkező összes említések számát az alábbi ábra illusztrálja.

Loading...

A TOP 10-ben végzett termékek sorrendben a tejföl, a tej, a felvágott, az étolaj, a sajt, a joghurt, a túró, az ásványvíz, a liszt és a fagyasztott zöldségek. A lista első két helyezettje elhúzott a mezőnytől, de a középmezőny meglehetősen tömör. Szégyenben maradt, nagyon gyengén szereplő termék nincs a listán. Mindent szeretünk, ami kereskedelmi márkás.

Következtetések, javalatok

A kutatásunk eredményei egyértelműen rámutatnak arra, hogy a kereskedelmi márkás termékek ma már nem csupán olcsóbb alternatívát jelentenek a fogyasztók számára, hanem sok esetben minőségi választást is. A válaszadók kétharmada úgy gondolja, hogy a kereskedelmi márkás termékek minősége azonos vagy jobb a gyártói márkás termékek minőségénél. Ez különösen fontos üzenet mind a kereskedelmi láncok, mind a gyártók számára.

Főbb következtetéseink:

  • növekvő bizalom a kereskedelmi márkákban: A fogyasztók jelentős része megbízik a kereskedelmi márkákban. Egyre többen preferálják őket a gyártói márkákkal szemben, különösen az élelmiszer és a háztartási vegyiáruk kategóriájában.
  • minőség és ár érzékelése: A válaszadók túlnyomó többsége szerint a kereskedelmi márkás termékek minősége azonos vagy jobb a gyártói márkák minőségénél. Ez arra utal, hogy a kereskedelmi láncok sikeresen pozícionálták termékeiket a közepes vagy magas minőségű kategóriákban.
  • demográfiai tényezők hatása: A demográfiai tényezők, mint például az életkor, a nem, a jövedelmi helyzet és az iskolai végzettség csak minimális hatással vannak a kereskedelmi márkák minőségi megítélésére. Ez azt jelzi, hogy a kereskedelmi márkák iránti bizalom széles körben elterjedt.

Javaslatok a kereskedelmi láncok és a gyártók számára:

  • minőségi kommunikáció erősítése: A kereskedelmi láncoknak érdemes tovább hangsúlyozniuk a saját márkás termékek minőségét.
  • célzott marketing stratégiák: Az eredmények alapján a marketing kampányokat érdemes a különböző demográfiai csoportok igényeihez igazítani. Például a magasabb iskolai végzettségűek számára azonos minőséget hangsúlyozni, míg a szerényebb anyagi körülmények között élők számára az ár-érték arányt kiemelni.
  • termékválaszték bővítése: A kereskedelmi láncoknak érdemes lehet bővíteniük saját márkás termékeik választékát, különösen azokban a kategóriákban, ahol a fogyasztók már most is nagyobb arányban választják a kereskedelmi márkákat, például az élelmiszerek és a háztartási vegyiáruk terén. De nem igazán lehet mellé lőni; ha maga a termék megfelel a fogyasztók elvárásainak, a kereskedelmi márka nem fog a siker útjába állni.
  • gyártói együttműködések: A gyártóknak érdemes mérlegelniük a kereskedelmi márkás termékek gyártását, mivel stabil felvevőpiacot és bevételt biztosíthatnak számukra. A gyártók számára fontos döntés lehet, hogy a kereskedelmi márkás termékeken feltüntetik-e a nevüket vagy sem, attól függően, hogy milyen stratégiát követnek.
  • innováció és prémium kategória: A prémium kategóriában való megjelenés és az innovatív termékek fejlesztése tovább növelheti a kereskedelmi márkák versenyképességét. Ezáltal nem csak az árérzékeny, hanem a minőségre érzékeny vásárlói rétegek számára is vonzó alternatívává válhatnak.

Összességében a kereskedelmi márkák piaca jelentős növekedési potenciállal rendelkezik és mind a kereskedelmi láncoknak, mind a gyártóknak érdemes kihasználniuk ezt a lehetőséget. A fogyasztói bizalom növelése és a termékkínálat folyamatos fejlesztése kulcsfontosságú a jövőbeni sikerhez.

A cikk szerzői: *dr. habil. Szűcs Róbert Sándor (egyetemi docens, Debreceni Egyetem); **dr. Földi Kata (főiskolai docens, Debreceni Egyetem)

 

Címkék:
Tesco, aldi, lidl, diszkont, penny, spar, kereskedelem, saját márka, márka, termék, minőség, sajátmárka, diszkontlánc, termékek, fogyasztók, diszkontáruház, márkahűség, diszkont áruház, sajátmárkás,